طلسمات

خانه » همه » مذهبی » آداب هدیه

آداب هدیه


آداب هدیه

۱۳۹۳/۰۷/۱۹


۲۴۱ بازدید

سلام . آیا لازم است وقتی کسی از حج تمتع بر می گردد برای او هدیه ای ببریم ؟ چون در شهر ما بعضی چنبن رسمی دارند . آیا در اسلام چنین چیزی هست ؟

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1. از جمله کارهایی که در آموزه‌های دینی بر آن تأکید شده، هدیه دادن به دیگران است؛ البته یادآوری این مسئله ضروری است که هدیه در متون دینی مفهومی وسیع‌تر از هدایای مادی دارد و شامل هدایای معنوی نیز می‌‌گردد .
2. هدیه بردن برای حاجی نیز مانند سایر هدایا مستحب و مطلوب است اما امر واجب و لازمی نیست و نسبت به ان توصیه خاصی غیر از مستحب بودن هدیه به طور کلی نشده است .
2. از جمله هدایای مورد توصیه هدایایی است که مسافران از سفرهای زیارتی برای اقوام و فامیل و آشنایان می‌آورند.آنچه در روایات مورد سفارش است سوغاتی بردن حاجی برای دیگران است و هدیه حاجی و سوغاتی او از مخارج حج شمرده شده است .
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است؛ هدیه از سفر حج جزو مخارج حج محسوب می‌شود: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: الْهَدِیَّةُ مِنْ نَفَقَةِ الْحَجِ» . (کافی، ج 4، ص 2)
3. بنابر این، آوردن هدیه از هر مسافرتی بویژه سفر حج مستحب است(نه واجب). البته آن چیزی که در این هدایا باید مورد توجه ویژه باشد، رعایت اعتدال و پرهیز از اسراف و تجملات، و دوری از چشم و هم چشمی است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد