خانه » همه » مذهبی » آسیب شناسی روابط دختر و پسر

آسیب شناسی روابط دختر و پسر


آسیب شناسی روابط دختر و پسر

۱۳۹۳/۰۲/۲۷


۳۹۷ بازدید

دوستی دخترباپسر چه خوبی وچه بدی داره؟

خوشحالیم از اینکه مخاطبمان فردیست که دغدغه دینی دارد و علاقه مند به بیشتر دانستن و آگاهانه عمل کردن است؛ از حسن اعتماد شما به این مرکز به خود می بالیم و امیدواریم راهنمای خوبی برای شما باشیم.پرسشگر گرامی؛ از لحاظ شرعی هر گونه ارتباط عاطفی دختر و پسر بدون جاری شدن صیغه محرمیت، به هر شکلی ( حضوری، مکاتبه ای، تلفنی ، چت و …) و با هر توجیهی، گناه است و اشکال دارد و تبصره بردار هم نیست؛ و این بدین معنی است که اینگونه رابطه مورد رضایت خداوند نیست و چه آسیبی برای یک مسلمان، بالاتر از نافرمانی خدا وجود دارد.
برخی دختر و پسرها می گویند ما می خواهیم با هم رابطه داشته باشیم و حد و مرز شرعی را هم رعایت کنیم! آیا رابطه عاطفی دختر و پسر نامحرم با در نظر گرفتن حد و مرز شرعی و رعایت شئونات اسلامی! امکان دارد؟ مانند این است که کسی بگوید خودکشی با رعایت احکام اسلامی! آیا امکان دارد؟ حد و مرز شرعی و رعایت شئونات اسلامی در این مورد، تنها این نیست که طرفین همدیگر را لمس نکنند و دختر حجابش را رعایت کند و نگاه های شهوت آلود به هم نیندازند و صحبت های تحریک کننده به هم نزنند و حتی به هم بگویند ما قصد ازدواج با هم را داریم. رعایت شئونات اسلامی در رابطه با جنس مخالف علاوه بر اینها این است که هیچ ارتباط عاطفی بین آن ها شکل نگیرد. بدانید که فکر رابطه با جنس مخالف تحریک کننده است، حتی بدون رد و بدل شدن هیچ حرفی و اصلا نیازی هم به حرف زدن یا حرف تحریک کننده نیست. در ضمن صحبت با یک فرد غریبه و نامحرم تحریک کننده است ( صحبت های علمی و کاری صرف، در حد ضرورت، به شرط رعایت حد و مرز شرعی، استثناست)، چه حرف های معمولی زده شود و چه حرف های عاشقانه، و این را هرکسی با رجوع به درونش متوجه می شود و توجیه های مختلف این واقعیت را عوض نمی کند. ابراز عواطف یکی از پایه های مهم دوستی است. یعنی آدمی باید محبتش را به دوستش ابراز کند. وقتی هر گونه ارتباط عاطفی دختر و پسر از لحاظ شرعی اشکال دارد. دوستی های بی چهارچوب (حتی به قصد ازدواج) با جنس مخالف معنایی ندارد. زیرا وقتی نباید عواطفت را به جنس مخالف ابراز کنی، دوستی و رابطه (حتی به قصد ازدواج) هم نمی تواند شکل بگیرد.
اگر قرار است رابطه ای بین دختر و پسر شکل بگیرد ( خارج از روابط شغلی و علمی) باید دو شرط داشته باشد که صورت شرعی داشته باشد و در نهایت منجر به محرمیت شود :
1. از طریق کانال رسمی خانواده و به شکل خواستگاری صورت گیرد.
2. باید به قصد ازدواج باشد و فارغ از هوا و هوس؛ و مسائل شرعی نیز رعایت گردد و زیر نظر خانواده های طرفین باشد.
پس از این مقدمه، در ادامه برخی از پیامدهای منفی رابطه با جنس مخالف را برایتان رونمایی می کنم تا با مشکلات و عیوب این گونه ارتباط های غیر شرعی آشنا شوید و حکمت تحریم این گونه روابط را بدانید و به سمت این روابط نروید، چرا که تاریخ این گونه روابط غیر شرعی و بی چهارچوب به ما گوشزد می کند که انسان خودش را در دامی که بسیاری از خوش باوران ( حتی افراد مذهبی) در آن گرفتار شده اند، نیندازد :
1. از بین رفتن کرامت انسانی و غرق شدن در گرداب شهوت ها: اگر انسان به غریزة جنسی، به عنوان یک هدف و خارج از چارچوب مقررات اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی بپردازد، هر عاملی را که بهتر و بیشتر به شهوت ها پاسخ دهد، جایز می‌شمارد. در این صورت، چشم چرانی، علاقه شهوانی به هم‌جنس، خودارضایی، اعتیاد به عکس ها، فیلم های مبتذل و آزادی ارتباط شهوانی دختران و پسران با یکدیگر، پسندیده به‌نظر می‌رسد؛ حتی اگر با ضابطه های عقلی و دینی در ستیز باشند و به نابودی شرافت انسانی و جامعة بشری بینجامند!
با نگاهی به جوامع غربی، پیامدهای منفی رابطه دختران و پسران را بر فرد و جامعه به خوبی درخواهیم یافت. در این جوامع، هدف انسان از زندگی و آینده روشن، از میان رفته و افزایش روزافزون قتل و جنایت، اعتیاد، خودفروشی، آشفتگی روحی و روانی و دیگر آسیب های اخلاقی و انسانی، همه ناشی از غلبه شهوات و بی بندوباری بر عقل و ایمان است.
2. کاهش آرامش روانی و افزایش التهاب و اضطراب: روشن است که گسترش محرّک های جنسی، انسان را به رابطة گسترده با جنس مخالف می کشاند و هرگونه شکست در این راه، به آسیب بزرگ تری خواهد انجامید. این نوع رابطه، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می بخشد و تقاضای جنسی را به صورت آتشی شعله ور، عطشی روحی و درخواستی اشباع‌نشدنی درمی آورد. در نتیجه، با توجه به اینکه روح بشر بسیار تحریک‌پذیر است، اشتباه است اگر گمان کنیم تحریک‌پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است. هیچ پسری از تصاحب دختران و هیچ دختری از متوجه کردن پسران و در نهایت، هیچ دلی از هوس، سیر نمی شود. تقاضای نامحدود، خواه و ناخواه، انجام‌ناشدنی است و همیشه همراه نوعی احساس محرومیت و دست نیافتن به آرزوهاست و به سهم خود، به اختلالات روحی و بیماری های روانی منجر می گردد. البته همة اینها در صورتی رخ خواهد داد که تقوا و ترس از خدا وجود نداشته باشد. کسی که تقوا دارد و حریم الهی را نگه می دارد، خداوند او را در نجات از این گرداب ها یاری می دهد.
3. تنوع‌طلبی : نوجوانان و جوانانی که پیش از ازدواج، با جنس مخالف خود رابطه برقرار می کنند، روحیة هوس‌بازانه پیدا کرده، حتی پس از ازدواج نیز روحیة هوس‌بازانه و تنوع‌طلبانه، روانشان را آزار می دهد. چه بسا به سوی منجلاب فساد کشیده شوند و راه بی بند و باری را در پیش گیرند. این افراد به دلیل تجربه‌های متعدد جنسیِ قبل از ازدواج، هیچ‌گاه به همسر خود قانع نیستند و به سوی هرزگی تمایل دارند.
4. آلوده شدن به گناه : قرآن کریم و روایت معصومان (ع) انسان را از رابطه نامشروع با دیگران و نگاه های شهوت آمیز برحذر داشته، وعدة خسران و عذاب به مرتکبان چنین اعمالی داده است. قرآن کریم می فرماید: قُل لِّلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ و َیَحْفَظُوا فُروجَهُمْ ذَلِکَ أزْکی… و َقُل لِّلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَیَحْفظْنَ فُرُوجَهُنَّ و َلاَ یُبْدینَ… زینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ…؛[1] «به مؤمنان بگو! چشم های خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند. این برای آنان پاکیزه تر است… و به زنان باایمان بگو: چشم های خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را آشکار ننمایند جز بر شوهرانشان…».
این آیه، به صراحت دستور داده است زن و مرد نامحرم به یکدیگر نگاه شهوت آلود نداشته باشند. به راستی اگر به این آیه مبارکه عمل شود و دختر و پسر نامحرم از ابتدا به یکدیگر توجه ننمایند و به هم نگاه هوس آلود نکنند، آیا دوستی ها و عشق های خیابانی به وجود می آیند؟ اگرچه این آیه مربوط به مطلق نگاه های آلوده به جنس مخالف است و از آن نهی می کند، ولی می توان به عنوان دلیل قاطعی برای غیر مجاز بودن ارتباط دختر و پسر، از آن بهره برد؛ زیرا در ارتباط دختر و پسر هزاران نگاه آلوده رد و بدل می شود و چه بسا از حد نگاه شهوانی بگذرد و به ارتباط جنسی منجر شود.
همچنین قرآن کریم در آیة 25 سورة نساء به مردان سفارش می کند با دخترانی که روابط پنهانی و دوستِ پسر دارند، ازدواج نکنند. قرآن کریم این عمل را زشت و ناپسند دانسته، و آن را در کنار افراد زناکار مطرح کرده است؛[2] همچنین در آیة 5 سورة مائده به مردان توصیه می‌کند پاک‌دامن باشند و از روابط پنهانی با زنان پرهیز کرده، دوستِ دختر نگیرند.[3]پرسشگر گرامی، ما مسلمانیم و کلام خدا که در قرآن آمده است، برای ما حجت است و این دو آیه به ما می گوید : هیچ دختری نباید دوست پسر بگیرد و هیچ پسری هم نباید دوست دختر بگیرد
علامه مجلسی در روایتی از معصومان(ع) نقل می کند که فرمودند: «کسی که به حرام دستش را به دست زنی برساند، چون به صحرای محشر درآید، دستش بسته باشد؛ و کسی که با زنان نامحرم، خوش طبعی، شوخی و مزاح کند، خداوند در عوض هر کلمه، سالیان زیادی او را در محشر حبس می کند؛ و اگر زنی راضی شود که مردی به حرام او را در آغوش بگیرد، ببوسد یا به حرام با او ملاقات نماید و یا با او خوش طبعی و شوخی کند، بر او نیز گناهی همانند آن مرد است».[4]5. تنزل موقعیت اجتماعی : ارتباط با جنس مخالف و افشا شدن آن، باعث لکه‌دارشدن آبروی دختر و پسر و خانواده آنها (مخصوصاً خانواده دختر) می شود و به نوعی خانواده‌ها را دچار بحران‌ می‌کند. چه بسا خانوادة دختر یا خود دختر دیگر نتوانند در آن محل بمانند و مجبور شوند به شهر و دیار غربت مهاجرت کنند. حتی ممکن است خانواده ای دختر خود را به قتل نیز تهدید کند.
6. ازدواج ناموفق : ازدواج هایی که ثمرة ارتباط قبلی دختر و پسر است، با مشکلات متعددی مواجه است. از طرفی چون عشق و علاقه، قبل از شناخت دقیق یکدیگر شکل گرفته است، قدرت انتخاب را از آنان سلب می کند و موجب می شود بدون شناسایی دقیقِ طرف مقابل و خانوادة او، اقدام به ازدواج کنند. بر این اساس، پس از گذشت مدتی از ازدواج و فرونشستن محبّت اولیه، دو طرف متوجه نقایص طرف مقابل و ناهماهنگی ها می شوند. مشاهدة این موارد، زمینه گسست و درگیری را بین همسران فراهم می کند. از سوی دیگر با توجه به ارتباط قبلی هر یک از دختر و پسر، آنها نسبت به همسر خود دچار سوءظن شده، حاکمیت فضای بی اعتمادی نیز به شکنندگی روابط آنها منجر خواهد شد. دختر و پسری که قبل از ازدواج با همدیگر ارتباط داشته اند، نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند و همیشه این تصور وجود دارد که نکند همسرش با دیگری ارتباط دارد. پسر به خود می گوید این دختر وقتی به راحتی با من پیوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ایمان قوی برخوردار نیست. بنابر این از کجا معلوم پیش از ارتباط با من، با فرد دیگری طرح دوستی نریخته است. از کجا معلوم که در آینده با این که همسر من است با دیگری ارتباط برقرار نکند؟دختر نیز همین تصور را نسبت به پسر دارد. بر این اساس این گونه ازدواج ها دارای پایه واساسی سست و متزلزل است و تجربه نشان داده که سریع منجر به طلاق و جدایی می گردد.
*** نکته پایانی :
پرسشگر گرامی؛ ارتباط غیر شرعی دختر و پسر ،یکی از بهترین فضاها، برای جولان هوای نفس و شیطان است؛ این گونه ارتباط، فرصتی طلایی را در اختیار هوای نفس و شیطان قرار می دهد تا فرد را از مسیر بندگی خدا خارج و در باتلاق گناه غرق کند. هیچ فردی نمی تواند بگوید من خودم را کنترل می کنم، من فلانم، من … ؛ تاریخ این روابط چیز دیگری می گوید.کسی منکر این نمی شود که ارتباط با جنس مخالف باعث تحریک غریزه و ایجاد لذت در فرد می شود. اما آیا باید هر لذتی را از هر طریقی به دست آورد؟ برای لذت بردن از جنس مخالف دین ما یک راه گذاشته است و آن ازدواج است و این گونه لذت را باید از این طریق به دست آورد. دین آمده است ما را برای درست زندگی کردن راهنمایی کند و به ما می گوید اینگونه ارتباط با نامحرم ( با هر توجیهی) بسیار آسیب زاست و پیامدهای منفی فراوانی برای زندگی دنیایی و اخروی فرد به ارمغان می آورد. اگر ما مسلمان هستیم باید راه دین را انتخاب کنیم و نه راه شیطان را. هوای نفس و وسوسه های شیطانی راه درست را مخدوش می کنند و راه نادرست را زیبا جلوه می دهند. این هنر شیطان است. حال ما هستیم و اراده و اختیارمان در یک طرف و راه دین و راه شیطان در طرف دیگر. میدان امتحان مهیاست. می توانیم راه درست را انتخاب کنیم و سعادتمند شویم و می توانیم راه اشتباه را انتخاب کنیم و آینده ابدیمان را به نابودی بکشانیم.
امیرالمومنین حضرت علی (ع) :
آرام باش، توکل کن، تفکر کن، سپس آستین ها را بالا بزن، آن گاه دستان خداوند را می بینی که زودتر از تو دست بکار شده اند.
موفق باشید. باز هم با ما سخن بگویید.
*** منابعی برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه :
http://porseman.org/showarticle.aspx?id=174
روابط دختر و پسر؛ محمدرضا احمدی؛ قم : نشر معارف؛ 1386.
پی نوشت ها :
[1]. سوره نور ، 30‌ـ‌31.
[2]. فَانکِحُوهُنَّ بِإِذنِ أَهْلِهِنَّ وآتوهُنَّ اُجُورَهُنَّ بِالمعرُوف مُحصَناتٍ غیْرَ مُسافِحاتٍ ولا مُتَّخِذاتِ أخْدان؛ «آنان را با اجازة خانواده هایشان به همسرى خود درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید؛ به شرط آنکه پاک‌دامن باشند و زناکار و دوست گیران نباشند».
[3]. وَلا مُتَّخذى اخدانٍ؛ «مردانى که دوست گیر از زنان نیستند».
[4]. محمدباقر مجلسى، عین الحیوه، ص140.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد