خانه » همه » آموزشی » آسیب شناسی مطالعه

آسیب شناسی مطالعه

یکی از مشکلاتی که اکثریت دانش آموزان در امر تحصیل و یادگیری دارند و موجب افت تحصیلی ایشان می گردد ، مشکلاتی است که در امر مطالعه دارند ؛ زیرا آنان از شیوه های صحیح مطالعه و عواملی که موجب آسیب پذیری آن می شوند به خوبی آگاهای ندارند و در مقابل تلاشی که در این راه به کار می برند و وقتی که اختصاص می دهند بهره کافی نمی برند . در این مطلب فهرستی از این موارد ذکر گردیده است :

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه بلند خوانی در هنگام مطالعه

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه مطالعه کردن در حین راه رفتن

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه مطالعه در کنار وسایل صوتی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه خواندن بیش از حد

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه از ساده به مشکل خواندن

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه خواندن بی وقفه

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه مطالعه طوطی وار

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه وجود اضطراب

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه وسواس در مطالعه

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه ابتلا به افسردگی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه بیش فعالی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه خواندن بیش از حد در شب های امتحان

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه مطالعه در حین خستگی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه پیوسته خواندن یک درس

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه نداشتن تمرکز

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه از دست دادن علاقه به مطالعه

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه خواندن و مرور کردن به جای تمرین کردن

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه عدم فراگیری مطالب قبلی

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه وجود مشغله های فراوان فکری

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه موقعیت نامناسب مطالعه

با توجه به لیست فوق برخی از شایع ترین مشکلات و آسیب شناسی مطالعه عبارت اند از : آواسازی ، دوباره خوانی و اشاره با دست . در ادامه هر یک از این موارد توضیح داده خواهد شد و نیز راه حلی برای رفع این مشکلات ارائه می شود .

 

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه

 

آواسازی

در نگاه اول آواسازی (توی دل خوانی) به صورت یک مشکل جلوه می کند . به این صورت که تصور می شود آواسازی روندی کند و آهسته است که جلوی سرعت ما را در مطالعه می گیرد و لذا یکی از موانع و مشکلات مطالعه محسوب می شود ، در حالی که آواسازی یک عادت درونی است که از کودکی به ما تعلیم داده شده است . در واقع مغز ما در هنگام مطالعه برای هر یک از کلمات آواسازی می کند ؛ اما جالب این است که بدانیم مغز می تواند در هر دقیقه 2000 کلمه را آواسازی کند ؛ درواقع افرادی هستند که با سرعت 1000 کلمه در دقیقه سخن می گویند . به هر حال واقعیت این است که می توان از این عادت که در کودکی به ما تعلیم شده است ، استفاده کنیم .

در واقع حذف این عادت به طور کلی ممکن نیست ؛ تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که باید وابستگی خود را به آن متمرکز کنیم . از جنبه های مثبت این عادت استفاده از آن به عنوان ابزاری برای یادآوری مطالب خوانده شده است . یعنی مثلاً هنگام خواندن و مطالعه ، قسمت هایی را بلندتر بخوانیم و به این ترتیب این قسمت ها را از سایر بخش ها متمایز کنیم .

خواندن با این شیوه نیاز به کسب مهارت دارد اما دقیقاً چطور می توان این مشکل را به یک فرصت و مهارت تبدیل کرد ؟

ابتدا با یک ارزیابی دقیق ، سرعت مطالعه خود را با این شیوه بسنجید . با این هدف که سرعت خود را روز به روز افزایش دهید . دوم اینکه باید یاد بگیرید تا بر موانعی که برای تسریع مطالعه خود با استفاده از آواسازی درونی رو به رو می شوید ، غلبه کنید ؛ موانعی مانند دلسردی از سرعت پایین خود .

* 200 تا 400 کلمه در دقیقه : چنانچه از این سرعت برخوردارید ، خواندن شما نسبتاً ناکارآمد است ، بیشتر تلاش کنید .

* 400 تا 600 کلمه در دقیقه : خواندن شما با استفاده از آواسازی درونی کارآمدتر شده است ، سرعت شما نسبتاً بهتر شده است .

* 600 تا 900 کلمه در دقیقه : این بالاترین سرعت ممکن با وجود عادت آواسازی درونی است .

شیوه حل این مشکل پذیرش این مطلب است که اگرچه آواسازی درونی همواره به صورت عادت در ما وجود دارد ، میتوان آن را هرچه بیشتر به ضمیر خودآگاه انتقال داد و تا می توانیم باید وابستگی خود را به این شیوه کاهش دهیم .

 

 gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه

 

دوباره خوانی و بازگشت به عقب

یکی دیگر از مشکلات و موانع مطالعه ، دوباره خوانی و بازگشت به عقب می باشد . البته این دو باهم تفاوت هایی دارند . دوباره خوانی آگاهانه است ، اما به علت آن که مطلبی را متوجه نشده ایم ، بر می گردیم و دوباره خوانی می کنیم ، اما بازگشت به عقب ناشی از حکات چشم ما است که ما از آن مطلع نیستیم و به صورت غیر ارادی انجام می شود . در هر حال این مشکل باعث کندی سرعت ما خواهد شد . این دو عادت ، تعداد وقفه ها را در مطالعه افزایش می دهند .

برای رفع مشکل دوباره خوانی ابتدا تصور کنید که متنی را خوانده اید و قسمت هایی از آن را متوجه نشده اید . این احساس ناشی از ترس و نداشتن اعتماد به نفس کافی در شما برای مطالعه است . ابتدا باید بر ترس خود غلبه کنید ، اگر شما به خودتان اعتماد کنید ، می توانید بر این ترس غلبه کنید و این زمانی است که درک شما و نیز سرعت خواندنتان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت . اکثر مطالعات انجام شده تأییدی بر این مطلب است که مطالعه منظم و سریع بدون هیچ عقب گردی باعث تقویت درک مطلب خواهد شد . با این شیوه هیچ مطلبی از قلم نمی افتد و خواندن پیوسته ، درک بهتری از انسجام متن به ما می دهد .

روش حذف یا کاهش این عادت ها در دو مرحله انجام می شود . ابتدا باید خودمان را به نخواندن بخش هایی که فکر می کنیم متوجه نشده ایم وادار کنیم . در مرحله دوم باید سعی کنیم به تدریج سرعت خود را افزاش دهیم . در حالی که چشم های ما حرکت یکنواختی داشته باشد ، این امر با استفاده از تمرین میسر خواهد شد .

 

 gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه

 

اشاره با دست

اشاره با دست و انگشت به این دلیل یک مانع برای افزایش سرعت مطالعه محسوب می شود که انگشت به دلیل پهن بودن ، محدوده دید ما را کمتر می کند ؛ بنابراین با استفاده از یک ابزار کمکی مانند مداد یا خودکار یا یک چوب باریک بلند می توان این مشکل را برطرف کرد و چون استفاده از این ابزار به ما در حفظ تمرکز و توجه یاری می رساند نباید آن را حذف کنیم .

 

 

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - آسیب شناسی مطالعه

 

منبع : کتاب مهارت های مطالعه در محیط های آموزشی ویژه مشاورین (انتشارات مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان)

برچسب‌ها: مهارت مطالعه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد