طلسمات

خانه » همه » مذهبی » آيا آيه 4 سوره ابراهيم با جهانى بودن اسلام مخالفت دارد؟

آيا آيه 4 سوره ابراهيم با جهانى بودن اسلام مخالفت دارد؟

آيا آيه 4 سوره ابراهيم با جهانى بودن اسلام مخالفت دارد؟ 
طبق آيه «وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَّسُول اِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ; ما هيچ پيامبرى را، جز به زبان قومش نفرستاديم» و كتاب آسمانى وى نيز به زبان همان مردم بوده است; بنابراين، اگر نبوّت يك پيامبر مخصوص به همان قوم باشد، اين روش بسيار پسنديده خواهد بود و اگر نبوّت وى جهانى و براى عموم افراد جهان باشد، چرا بايد كتاب او به زبان قوم يعنى (مانند عربى نسبت به پيامبر اسلام) باشد؟
 پيامبرانى كه براى هدايت عموم اعزام مى شده اند، از آن جا كه در وهله اوّل با قوم خود، سر و كار داشتند، بايد كتاب آسمانى آنها به زبان قوم آنان باشد; سپس بايد از طرق مختلف معارف و برنامه هاى خود را در ميان ساير اقوام و ملل منتشر سازند.
امروز دانشمندان هر كشور سعى مى كنند كتاب هاى خود را به زبان مردم همان كشور بنو يسند، با آن كه محتو يات كتابشان به هيچ وجه اختصاصى به مردم محيط آنها ندارد.
از آن جا كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) از ميان يك امّت عربى برخاسته و در مرحله نخست، سر و كار او با اقوام و ملل عرب بوده از اين نظر كتاب او به يكى از زبان هاى زنده و وسيع جهان ( زبان عربى) بوده است، در صورتى كه قوانين و احكام او مربوط به عموم جهانيان است.
اگر روز بعثت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) يك زبان جهانى و بين المللى وجود داشت كه همه مردم آن روز به آن زبان آشنايى مى داشتند و با آن مكالمه مى كردند، در اين صورت جا داشتند كتاب آسمانى او به همان زبان بين المللى باشد، در صورتى كه در آن روز چنين مطلبى وجود نداشته و تا كنون نيز اين موضوع تحقّق نپذيرفته است; بنابراين، عربى بودن قرآن هيچ گونه منافاتى با جهانى بودن اسلام ندارد.
به عبارت روشنتر: آيه بالا مى گويد كتاب هر پيامبرى را به زبان قوم او فرستاديم نه اين كه نبوّت و رهبرى او مخصوص به همان امّت بوده است و اين كه زبان يك پيامبر و يا كتاب او به زبان قوم وى بوده، هرگز گواه بر اختصاص نبوّت او به قومش نيست; بلكه بايد از طرق ديگر، خصوصى و يا عمومى بودن آيين او را به دست آورد.
اين هم روشن است كه اسلام فوق نژاد و زبان است و تمام جهان را وطن خود مى داند و عربى بودن قرآن كه سرچشمه آن، عدم وجود يك زبان بين المللى است دليل بر نژادى بودن اسلام نخواهد بود.
 منبع:

كتاب پرسش و پاسخهاي آيت الله مكارم،بخش تفسير،سوال 14
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد