خانه » همه » مذهبی » آيا با ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ تمام انس و جن به روي زمين مي مانند يا رخت بر مي بندند؟

آيا با ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ تمام انس و جن به روي زمين مي مانند يا رخت بر مي بندند؟

لازمه وقوع و تحقق يک انقلاب و قيام که منجر به تحول و دگرگوني در يک جامعه مي گردد حضور و شرکت اقشار مختلف مردم مي باشد و هر چه دامنه شعارها وسيع تر و فراگيرتر باشد مشارکت مردم در آن بيشتر خواهد بود.
ظهور امام زمان ـ عليه السلام ـ که يک قيام و انقلاب گسترده جهاني و بي نظير و با شعارهاي فراگير و جهان شمول به انگيزه تحقق عدالت جهاني و حاکميت تمام ارزش هاي انساني و ديني در تمام عالم صورت مي گيرد بايد به طريق اولي در ميان اقشار مختلف و گسترده مردم و در سطح بين المللي و جهاني باشد به طوري که تمام جوامع انساني و بشري در آن عصر از فيض وجود آن حضرت و از برکات حکومت اش بهره مند گردند و اصولا ما معتقديم که حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ با ظهور و تشکيل حکومت  جهاني خود (جهان را پر از عدالت و قسط مي فرمايد بعد از آن که جهان از ظلم و بي عدالتي پرگرديده باشد)[1] و بديهي است که لازمه قطعي حکومت جهاني به انگيزه تحقق کامل عدالت و قسط، وجود يک جامعه و اجتماع جهاني مي باشد و اساسا بدون حضور و وجود اجتماعات انساني پياده کردن عدل و قسط و اجراي احکام ديني معنا ندارد.
بنابراين در زمان ظهور موعود اديان و منجي عالم حضرت بقية الله الاعظم عليه السلام نه تنها اقشار مختلف و جامعه جهاني وجود دارد بلکه بر اساس آيات و روايات متعدده دوران حکومت آن حضرت دوران شکوفايي دين و آسايش کامل جامعه اسلامي و دين داران و مومنين خواهد بود چنانچه خداوند در قرآن کريم سوره مبارکه نور آيه 55 مي فرمايد که:« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الأرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ » خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و نيکوکار گريده اند وعده فرموده است که حتما ان ها را در زمين خلافت دهد (و به جاي امم و امت هاي  قبلي حکومت و اقتدار بخشد) چنانکه امت هاي صالح پيغمبران سلف جانشين پيشينيان خود شدند. و (علاوه بر خلافت،) دين پسنديده آنان را (که اسلام واقعي است بر همه اديان )تمکين و تسلط عطا کند و به همه مومنان پس از خوف ايمني کامل دهد.
و نيز در آيه ديگر مي فرمايد: « وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ »[2] و ما بعد
از تورات در زبور داود نوشتيم که البته بندگان نيکوکار من ملک زمين را وارث و متصرف خواهند شد.
از امام صادق و امام باقر ـ عليهما السلام ـ روايت شده است که فرمودند: «هم اصحاب المهدي ـ عليه السلام ـ في آخر الزمان»[3] اين آيه شريفه اشاره به ياران امام زمان دارد و مراد از بندگان صالح خداوند اصحاب حضرت بقية الله عجل الله تعالي فرجه الشريف مي باشند.
مستفاد از بعضي احاديث و روايات نيز اين است همانگونه که در زمان ظهور امام زمان ـ عليه السلام ـ انسان ها وجود دارند و جوامع بشري وجود خواهند داشت طوائف جن نيز وجود خواهند داشت: از امير المومنين ـ عليه السلام ـ روايت شده که فرمود پيامبر به من فرمود. ما بين بصره و منطقه ي به نام (ابله) که چهار فرسخ از بصره فاصله دارد و در منطقه (ابله) از امت من هفتاد هزار کشته مي شود که در آن روز شهداء آنان به منزله شهداء بدر است. راوي اين حديث از امير المومنين سوال مي کند که پدر و مادرم فدايت شود يا امير المومنين چه کساني اين هفتاد هزار نفر را شهيد مي کند؟ حضرت در جواب فرمود: آنها را برادران و اخوان جن مي کشند.
اين حديث طولاني و مفصل است و در آن توضيحات مفيدي داده شده است که مي توانيد به کتاب معجم احاديث الامام المهدي ج 2، ص 132 مراجعه فرمائيد.
و نيز از نبي مکرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت شده است که هنگام ظهور دجال قبايل از جن با او بيعت مي کنند: «فتبايعه قبايل الجن و يخرجون له کنوز الارض »[4] وهمينطور از امير المومنين ـ عليه السلام ـ روايت شده که وقتي دجال ظهور مي کند: «يقول باعلي صوته يسمع ما بين الخافقين من الجن و الانس و الشياطين يقول: الي اوليائ…»[5] با صداي بلند مي گويد به طوري که در مشرق و مغرب، جن و انسان و شياطين صدايش را مي شنوند …
و نيز در حديث طولاني از رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ نقل شده که بعد از نزول حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ و هجوم يأجوج و مأجوج به بيت المقدس گروه از جن به مقابله و جنگ با يأجوج و ماجوج مي پردازند: «… فيدعوا عيسي عليهم فيرسل الله تعالي عليهم عفاريت الجن فيقتلونهم عن آخرهم فيفرح المسلمون…»[6] حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ دعا مي کند و خداوند متعال افرادي از جن را مي فرستد پس همه سپاه ياجوج و مأجوج را مي کشند و مسلمانها خوشحال مي گردند.
از مجموع روايات و مطالبي که بيان شد به خوبي معلوم مي شود که در عصر ظهور امام زمان ـ عليه السلام ـ اقشار مختلفي وجود خواهند داشت که هم شامل جوامع انساني و غير انساني از قبيل جن و شياطين مي گردد و نيز به خوبي روشن مي گردد که  همه اين اقشار در حوادث و اتفاقات آن زمان  نقش دارند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
(عصر ظهور) الشيخ علي الکوراني
(سيماي آفتاب) حبيب الله طاهري
(چشم انداز به حکومت جهاني امام مهدي ـ عليه السلام ـ ) نجم الدين طبسي
(دادگستر جهان) تأليف ،آيه الله اميني
(خورشيد مغرب) نوشته آقاي رضا حکيمي مراجعه شود.
 
پي نوشت ها:
[1]. بحار الانوار، ج3، ص 268. ج 12، ص 195.
[2]. قرآن کريم سوره انبيا، آيه 105.
[3]. منتخب الاثر، صفحه 211.
[4]. معجم احاديث الامام المهدي، ج 2، ص 94.
[5]. معجم احاديث الامام المهدي، ج3، ص 132.
[6]. معجم احاديث الامام المهدي ـ عجل الله تعالي و فرجه الشريف ـ ، الشيخ علي الکوراني، ج2، ص 159.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد