خانه » همه » مذهبی » آيا زمان حکومت امام زمان (عج) فساد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و… وجود خواهد داشت؟ نحوه برخورد امام چگونه است؟

آيا زمان حکومت امام زمان (عج) فساد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و… وجود خواهد داشت؟ نحوه برخورد امام چگونه است؟

حكومت امام مهدي (عج) با تمام حكومت هاي موجود در عالم متفاوت است طبق آنچه از روايات به دست ما رسيده است حكومت حضرت مهدي (عج) داراي ويژگي هاي خاص ذيل مي باشد:
1. در رأس اين حكومت حاكمي معصوم و مقتدر حكمراني مي كند كه در كارهايش هيچ خطا و اشتباهي صورت نمي گيرد و عدالت را به نحو كامل پياده مي كند امام موسي كاظم ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: «آن حضرت عدالت را در حق خلق رعايت مي كند[1]».
2. در زمان آن حضرت رزق و روزي فراوان مي شود و اين باعث مي شود كه حرص و طمع برداشته شود و مردم نيازمند و محتاج نباشند چنانچه از معصوم روايت شده كه: «اموال دنيا (جميع آن،آنچه درون آن و بيرون آن مي باشد) به سوي آن حضرت جمع مي شوند[2]».
در روايت ديگري آمده كه : «در زمان آن حضرت كسي پيدا نمي شود كه مستحق صدقه باشد چون بي نياز است و جميع مؤمنين بي نيازهستند[3]».
3. وجود دستگاه قضائي مقتدر حكومت اسلامي حضرت كه مجرمان را به سرعت به مجازات مي رساند و باعث كم شدن گناه و فساد مي شود و روايت است كه: «در زمان حكومت حضرت، زنا، شرب خمر، ربا و… از بين مي رود…».[4]4. خرد و عقلانيت و تدين مردم بالا مي رود و مردم احكام اسلام را ياد گرفته و به آن عمل مي كنند در روايت آمده كه: «در زمان حكومت حضرت (عج) مردم به سوي عبادت و ديانت و شرع و نماز جماعت روي مي آورند و…[5]».
با عنايت به چنين شاخصه هايي براي حكومت امام مهدي (عج) مي توان اذعان نمود اگر چه زمينه هاي گناه و فساد در اين عصر بسيار محدود مي شود اما نمي توان گفت گناه و فساد و تباهي ريشه كن مي شود و هيچ كس اقدام به اين كار نمي كند، زيرا اين مسئله با اختيار و تكليف انسان در هر عصري منافات دارد اما با اين وجود نصايح كريمانه امام مهدي (عج) همواره راه را براي گناهكاران و فاسدان مي بندد و كارگزاران ايشان نيز همواره از پارسايان و شايستگان به شمار مي آيند بنابراين چنانچه گناه يا تخلفي صورت پذيرد حضرت با شايستگي با آن ها برخورد نموده و چنانچه شايستگي نصيحت شدن را داشته باشند، حضرت آن ها را نصيحت مي كند و اگر مستحق حد يا تعزير يا هر جريمه ديگري باشد، حضرت با آن ها برخوردي قاطعانه و سازش ناپذير خواهند داشت.
از روايات فراواني مي توان استفاده كرد كه برخورد حضرت با منافقان و كفار و فسادگران قاطعانه مي باشد و بدون هيچ تساهل و تسامحي ريشه فسادگران را بر مي كند و حق را به صاحبان حق برمي گرداند و عدالت را پياده مي کند. در روايات آمده كه:
1.«اشرار را هلاك مي كند و نيكان باقي مي مانند و كسي كه بغض به اهل بيت داشته باشد باقي نمي ماند[6]».
2.«حدود خداوند بر خلق جاري مي شود و خداوند حق را به اهلش بر مي گرداند[7]».
3.«حضرت داخل كوفه مي شود و تمام منافقين را به قتل مي رساند…[8]».
4.«حضرت امر به عدالت مي كند و آن را پياده مي كند و نهي از منكر مي كند و از آن دوري مي كند…[9]».
5.«هنگام قيام قائم ما (عج): به عدالت حكم مي كند و جور رفع مي شود و راهها امن مي شود…[10]».
و بسياري از روايات ديگر كه دال بر اين مطلب است كه حضرت هيچ ظلمي و فسادي را پايدار نمي گذارد و چنانچه در روايت آمده «يملأ الأرض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً[11]».

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ قيام و انقلاب مهدي (عج)، شهيد مطهري.
2ـ الغيبة، شيخ طوسي.
 
پي نوشت ها:
[1] . شيخ طوسي، علل الشرايع، قم، مکتبة الحيدرية، ج1، ص161.
[2] . كوراني عاملي، علي، معجم الأحاديث حضرت مهدي (عج)، ج3، ص323، حديث شمارة 866.
[3] . همان، ج5، ص61، ح181.
[4] . باقر شريف قرشي، كتاب حيات امام مهدي (عج)، دارالمؤلف، ص292، (در يك جلد).
[5] . همان، ص292.
[6] . همان، ص292.
[7] . معجم احاديث حضرت مهدي (عج)، همان، ج3، ص410، ح965.
[8] . همان، ج3، ص308، ح847.
[9] . همان، ج5، ص44، ح146.
[10] . همان، ج5، ص61، ح1484.
[11] . همان، ج5، ص337، ح1774.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد