خانه » همه » مذهبی » آيابه طلاوزيورآلات-كه زن ازدرآمدشخصى تهيه كرده وخودراباآن زينت مى‏كند-بعد از فروختن،خمس تعلق ميگيرد؟

آيابه طلاوزيورآلات-كه زن ازدرآمدشخصى تهيه كرده وخودراباآن زينت مى‏كند-بعد از فروختن،خمس تعلق ميگيرد؟

امام: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود. چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگربعد از آن سال بفروشد، بايد فوراً خمس آن را بدهد.

آيت الله نورى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، پول آن خمس ندارد.

آيت الله فاضل: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد واگر بعد از آن سال بفروشد – به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش – جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد.

آيات عظام سيستانى و صافى: اگر در همان سال (سال خريد) فروخته شود، چنانچه پول آن تا سر سال خمسى زياد، بيايد بنابر احتياط واجب، خمس آن را بپردازد و اگر بعد از آن سال بفروشد، – به مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش – جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد. 

آيات عظام خامنه‏اى و مكارم: پول فروش آن در هر حال خمس ندارد  .

آيت الله بهجت: چنانچه پول فروش تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد.

آيت الله تبريزى: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازد. 

آيت الله وحيد: مقدار تفاوت قيمت خريد و قيمت فروش، جزء درآمد سال شمرده مى‏شود و چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابراحتياط واجب خمس آن را بدهد. 

منبع:

امام، استفتاءات، ج 1، س 33، 72، 173. آيت الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 263 و توضيح‏المسائل، م 1777. آيت الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 2، س 485 و التعليقات على العروة الوثقى، ج 2، م 67.آيت الله سيستانى، توضيح‏المسائل، م 1751؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 625 و 710 و 714 و توضيح‏المسائل، م 1790 و 1779. آيت الله خامنه‏اى، اجوبة، س 986 و مكارم، استفتاءات، ج 1، س 314.آيت الله تبريزى، استفتاءات، س 841.آيت الله وحيد، توضيح‏المسائل، م 1778. 
 دفتر آيت الله بهجت.
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد