توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » آیا ازدواج دائم بدون اذن پدر و با خواندن صیغه عقد به فارسی جایز است؟ و آیا روابطی که قبل از ازدواج (اعم از: بوسه و نوازش و …) بوجود آمده است گناه دارد؟

آیا ازدواج دائم بدون اذن پدر و با خواندن صیغه عقد به فارسی جایز است؟ و آیا روابطی که قبل از ازدواج (اعم از: بوسه و نوازش و …) بوجود آمده است گناه دارد؟


اسلام برای بر آورده شدن نیازهای زن و مرد، چهارچوب ازدواج (دائم و موقت) را معین کرده است. و صحت ازدواج (دائم و موقت) نیز دارای شرایطی است[1]، از جمله این که تمامی مراجع عظام در این باره می فرمایند: دخترى که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنى مصلحت خود را تشخیص مى‏دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد. (حضرت آیت الله بهجت می فرماید: بنابر احتیاط تکلیفا؛ اجازه شرط است.[2]) و اگر پدر و جدّ پدرى غایب باشند، به طورى که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد لازم نیست از پدر و جدّ پدرى اجازه بگیرد و نیز اگر دختر باکره نباشد در صورتى که بکارتش بوسیله شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نیست. ولى اگر بواسطه وطى به شُبهه یا زنا از بین‏ رفته باشد، احتیاط مستحبّ آن است که اجازه بگیرند[3].[4]

 


آیات عظام خامنه ای، فاضل لنکرانی، صافی، مکارم، وحید، تبریزی می فرمایند:” بنابر احتیاط واجب، باید از پدر یا جد پدریِ خود اجازه بگیرد.”[5]

 


حضرت آیت الله بهجت می فرماید: بنابر احتیاط تکلیفا؛ اجازه شرط است.[6]

 


اما با وجود چهارچوب ازدواج در مکتب مقدس اسلام، هر گونه ارتباط جنسی اعم از صحبت های عاشقانه، بوسه، لمس و نوازش و … باید بعد از عقد ازدواج باشد. و حتی دختر و پسری که با هم نامزد هستند و قرار است که در آینده ی نزدیک با هم ازدواج کنند قبل از عقد نمی توانند از یکدیگر استفاده و لذت جنسی ببرند حتی اگر در حد گفت و شنودهای عاشقانه و دست دادن باشد.

 


بنابر این در ابتداء لازم است مسئله را با والدین خویش مطرح نموده و رضایت آنان را برای این امر خیر کسب نمائید. و اگر کارهای خلاف شرعی (لذتهای جنسی اعم از بوسه و نوازش و … قبل از عقد ازدواج) انجام گرفته است، آنها را در جایی باز گو نکنید. و بدانید که تنها با توبه واقعی در پیشگاه خداوند متعال می توانید گناهان گذشته را جبران نمائید. و از آنجایی که خداوند آمرزنده و مهربان است، اگر واقعاً توبه کنید انشاء الله گناه شما را می بخشد.

 


با این حال برای آگاهی بیشتر به نمایه های ذیل مراجعه نمایید:

 



1. فلسفه نیازمندی دختر به اذن پدر در ازدواج موقت و دائم، سؤال شماره 2074 (سایت: 2125).



2. روابط جنسی قبل از ازدواج، سؤال شماره 2373 (سایت: 3207).



3. عربی بودن در صیغه ی ازدواج موقت، سؤال شماره 1098 (سایت: 1150).


4. توبه از گناه،سؤال 3192 (سایت: 3444).

 

 





[1]


 سوال 1290 (سایت: 1275).





[2]

. همان.




[3]

 . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، صص: 459-458.




[4]

 . اقتباس از سؤال 3923 (سایت: 4209).

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد