سؤال را باید به این صورت تصحیح کرد: آیا صحت دارد که حضرت زینب با دیدن سر امام حسین(ع) سر خود را به چوب محمل زد و خون جاری شد؟! نه به دیوار در بعضی روایات غیر معتبر آمده است که وقتی که اسیران را به کوفه وارد کردند و سرها را بر نیزه ها کردند، وقتی که چشم حضرت زینب به سر امام حسین(ع) افتاد از شدت ناراحتی سر خود را به چوب جلو محمل زد و خون از زیر مقنعه ایشان جاری شد و مقصود از سر، پیشانی است. بحار ج 45 چاپ ایران ص 115 س : زدن پیشانی به چوب را مسلم جساس نقل کرده است. این فرد برای عبیداله در دارالاماره کار می کرد.شیخ عباس قمی می گوید: ذکر محامل و هودج در غیر خبر مسلم جساس نیست و این خبر را اگرچه علامه مجلسی نقل کرده ولی مأخذ آن منتخب طریحی و نورالعین است که حال هر دو کتاب بر اهل فن حدیث مخفی نیست و نسبت شکستن سر به زینب کبرا[دادن] و اشعار معرفه بعید است از آن مخدره که عقیله هاشمیین و عالمه غیرمعلمه و رضیعه ثدی نبوت و صاحب مقام رضا و تسلیم است منتهی الامال ج اول هجرت بر این اساس نسبت دادن زدن سر به محمل به جناب زینب کبرا نادرست است.
سید هاشم رسولی محلاتی در کتاب خود « زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) و دختران آن حضرت» در ص 328 می گوید: برخی از اهل حدیث در صحت مسلم جساس تردید کرده اند و بعید دانسته اند که زینب کبرا با آن دل محکم و آن مقام شامخ به چنین کاری دست زده باشد و علاوه بر این، این حدیث از کتاب معتبری نقل شده است.
بنابراین درست نیست که ما به زینب کبرا چنین نسبتی را بدهیم.
در مؤسسه الامام الحسین ج 5 ص 782 و ص 792 حدیث مسلم جساس را آورده اند ولی نقد نکرده است.
بحارالانوار ج 43 ص 115 این حدیث را آورده و نقد کرده است. ناسخ التواریخ جزء سوم ص 54 حدیث را بدون نقد آورده است. مقتل الحسین، سید محمد جواد ذهنی تهرانی ص 801 حدیث را بدون نقد آورده است در المجالس السنیه یک جلدی و مختصر این حدیث را نیاورده است. در تاریخ طبری ج 4 حوادث سال 61 حدیث مسلم جساس را نیاورده است. آقای نظری در قضیه کربلا ص 419 حدیث را آورده و نقد نکرده است.
سید هاشم رسولی محلاتی در کتاب خود « زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) و دختران آن حضرت» در ص 328 می گوید: برخی از اهل حدیث در صحت مسلم جساس تردید کرده اند و بعید دانسته اند که زینب کبرا با آن دل محکم و آن مقام شامخ به چنین کاری دست زده باشد و علاوه بر این، این حدیث از کتاب معتبری نقل شده است.
بنابراین درست نیست که ما به زینب کبرا چنین نسبتی را بدهیم.
در مؤسسه الامام الحسین ج 5 ص 782 و ص 792 حدیث مسلم جساس را آورده اند ولی نقد نکرده است.
بحارالانوار ج 43 ص 115 این حدیث را آورده و نقد کرده است. ناسخ التواریخ جزء سوم ص 54 حدیث را بدون نقد آورده است. مقتل الحسین، سید محمد جواد ذهنی تهرانی ص 801 حدیث را بدون نقد آورده است در المجالس السنیه یک جلدی و مختصر این حدیث را نیاورده است. در تاریخ طبری ج 4 حوادث سال 61 حدیث مسلم جساس را نیاورده است. آقای نظری در قضیه کربلا ص 419 حدیث را آورده و نقد نکرده است.