از دو روایت زیر میتوان استحباب غسل دهه آخر ماه رمضان را استفاده نمود:
1. از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: «روش همیشگی آنحضرت این بود که هر شب از دهه آخر ماه رمضان را غسل مینمود».[1]
2. در روایت دیگری امیر مؤمنان علی(ع) میفرماید: «چون اوّلین شب از دهه آخر رمضان میشد، پیامبر خدا، برمیخاست و خداوند را حمد و ثنا میگفت …. پس میایستاد، آستینْ بالا میزد و کمر [به عبادت] میبست و از خانهاش بیرون میآمد و معتکف میشد و همه شب را احیا میداشت و در هر شب از این ده شب، بین نماز مغرب و عشا، غسل میکرد».[2]
فقها نیز با توجه به این دسته از روایات فتوا به استحباب غسل تمام شبهاى دهه آخر ماه رمضان دادهاند.[3]
1. از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: «روش همیشگی آنحضرت این بود که هر شب از دهه آخر ماه رمضان را غسل مینمود».[1]
2. در روایت دیگری امیر مؤمنان علی(ع) میفرماید: «چون اوّلین شب از دهه آخر رمضان میشد، پیامبر خدا، برمیخاست و خداوند را حمد و ثنا میگفت …. پس میایستاد، آستینْ بالا میزد و کمر [به عبادت] میبست و از خانهاش بیرون میآمد و معتکف میشد و همه شب را احیا میداشت و در هر شب از این ده شب، بین نماز مغرب و عشا، غسل میکرد».[2]
فقها نیز با توجه به این دسته از روایات فتوا به استحباب غسل تمام شبهاى دهه آخر ماه رمضان دادهاند.[3]
[1]. «عَنِ النَّبِیِّ(ص) أَنَّهُ کَانَ یَغْتَسِلُ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ مِنَ الْعَشْرِ الْأَوَاخِر»؛ سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الإقبال بالأعمال الحسنة، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ج 1، ص 411، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1415ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج3، ص: 327، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[2]. الإقبال بالأعمال الحسنة، ج 1، ص 72 – 73؛ شیخ حرّ عاملی، هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة(ع)، ج 1، ص 344، آستانة الرضویة المقدسة، مجمع البحوث الإسلامیة، مشهد، چاپ اول، 1414ق.
[3]. ر.ک: طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی (المحشّٰی)، گردآورنده: محسنی سبزواری، احمد، ج 2، ص 149، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1419ق؛ اشتهاردی، علی پناه، مدارک العروة، ج 9، ص 251، دار الأسوة للطباعة و النشر، تهران، چاپ اول، 1417ق.