ابتدا باید گفت که در ارتباط با پروردگار نمیتوان گفت که کاری برای حضرت حق آسان و کار دیگری دشوار است! اما آیه مورد اشاره در پرسش، استدلالی است در برابر کسانی که منکر معاد بوده، و برانگیختن انسان را با توجه به پوسیده شدن بدن و از بین رفتن آن، غیر ممکن میدانستند؛ لذا خداوند در اینجا نسبت به اصول و موازین رایج بین مردم استدلال میکند، نه نسبت به واقع امر؛ چرا که مردم معتقدند تکرار شدن یک عمل هر چند یکبار باشد، سبب میشود براى اینکه تکرارش از بار اول آسانتر باشد. پس گویا گفته شده، تکرار خلقت براى خدایی که یک بار آفریده کارى ندارد.
برخی نیز معتقدند؛ کلمه “اهون” در آیه مورد بحث از معناى تفضیلى در آمده، و همان معناى “آسان” را میدهد، نه “آسانتر”؛ یعنی برانگیختن مخلوقات در قیامت برای خدا آسان است؛ نظیر «اللَّه اکبر» که در معناى «اللَّه کبیر» است.
گروهی نیز برآنند که آسانتر بودن معاد از آفرینش ابتدایى، از نظر مقایسه خود آندو فعل با هم است، نه اینکه نسبت به خدا باشد، و این تفضیل بین یک فعل با فعل دیگر خدا هیچ مانعى ندارد.
و… .
برخی نیز معتقدند؛ کلمه “اهون” در آیه مورد بحث از معناى تفضیلى در آمده، و همان معناى “آسان” را میدهد، نه “آسانتر”؛ یعنی برانگیختن مخلوقات در قیامت برای خدا آسان است؛ نظیر «اللَّه اکبر» که در معناى «اللَّه کبیر» است.
گروهی نیز برآنند که آسانتر بودن معاد از آفرینش ابتدایى، از نظر مقایسه خود آندو فعل با هم است، نه اینکه نسبت به خدا باشد، و این تفضیل بین یک فعل با فعل دیگر خدا هیچ مانعى ندارد.
و… .