خانه » همه » مذهبی » آیات ۶۰ الی ۶۲ سوره یس در مورد عدم اطاعت از شیطان

آیات ۶۰ الی ۶۲ سوره یس در مورد عدم اطاعت از شیطان


آیات ۶۰ الی ۶۲ سوره یس در مورد عدم اطاعت از شیطان

۱۳۹۲/۰۹/۳۰


۸۶۰ بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
لطفا بفرمایید :آنچه خداوند در آیات ۶۰ الی ۶۲ سوره یس در مورد عدم اطاعت از شیطان فرموده شامل همه انسانها می شود یا گروه خاصی از انسانها؟با تشکر

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکزباید عرض کرد.بیان آیه60 شامل همه می شود. چون آیه خطاب به همه می کند.چون قرآن کتاب هدایت است.وشامل تمام زمانها تاقیامت رامی شود.وشامل گروه خاصی نمی شود.چون تهدید واغوای شیطان نمی تواندشامل عده ای خاصی شود.بلکه شامل همه انسانها می شود.
  هرچند در آیات مورد بحث به قسمتى از سرنوشت دوزخیان و بندگان شیطان اشاره مى کند. نخست اینکه در آن روز با خطابى تحقیر آمیز مخاطب مى شوند و به آنها گفته مى شود: جدا شوید امروز اى گنهکاران.
اینکه شما بودید که در دنیا خود را در صفوف مؤمنان جا زده بودید و گاه به رنگ آنها در مى آمدید، و از حیثیت و اعتبارشان استفاده مى کردید، امروز صفوف خود را از آنها جدا سازید، و در چهره اصلى خود ظاهر شوید! این در حقیقت تحقق همان وعده الهى است که در آیه 28 سوره ص مى گوید:أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ: آیا کسانى را که ایمان آورده، و عمل صالح انجام داده اند، همچون مفسدان در زمین قرار دهیم؟ یا پرهیزگاران را همطراز بدکاران.به هر حال ظاهر آیه مورد بحث همان جداسازى صفوف مجرمان از مؤمنان است، هر چند مفسران احتمالات متعدد دیگرى نیز داده اند، قیامت اشاره کرده، چنین مى گوید: آیا با شما عهد نکردم اى فرزندان آدم که شیطان را پرستش و اطاعت مکنید که او دشمن آشکار شماست. (أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ ).
این عهد و پیمان الهى از طرق مختلف از انسان گرفته شده، و بارها این معنى را به او گوشزد کرده است:
نخست آن روز که فرزندان آدم در زمین نشو و نما کردند این خطاب به آنها شد:
یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ :اى فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد همانگونه که پدرتان را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان خارج ساخت تا عورتشان را براى آنها آشکار کند. چه اینکه او و پیروانش شما را مى بینند و شما آنها را نمى بینید، (بدانید) ما شیاطین را اولیاى کسانى قرار دادیم که ایمان نمى آورند.(اعراف- 27).
سپس همین اخطار به طور مکرر بر زبان رسولان الهى جارى شد، چنان که در آیه 62 سوره زخرف مى خوانیم. وَ لا یَصُدَّنَّکُمُ الشَّیْطانُ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ :شیطان شما را از راه حق باز ندارد که او دشمن آشکار شماست.
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد