۱۳۹۳/۰۴/۱۷
–
۳۸۹ بازدید
در آیه ولایت جمله یوتون الزکاه به جمله یقیمون الصلاه معطوف است و ضمیر هم در جمله حالیه و هم راکعون رابط است و مرجع به عبارت دیگر ذوالحال آن ضمیر واو در هر دو فعل یقیمون و یوتون است و نمیتوان ضمیر واو را در جمله یقیمون الصلاه از مرجعیت ( هم ) خلع کرد، بدین ترتیب معنی آیه این چنین می شود: سرپرستان مومنان کسانی هستند که در حال رکوع نماز اقامه کرده اند و زکات میپردازند، که عبارت بی معناییست
با تشکر
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (مائده/ 55)
1.از نظر ادبی در ایه ولایت جمله « و هم راکعون » جمله حالیه است .
2. ضمیر واو در یقیمون و یوتون به مرجع واحدی بر می گردد و مصادق واحدی دارد که همان « الذین امنوا » است .
4. ذو الحال جمله حالیه « و هم راکعون » ضمیر واو در « یُؤْتُونَ الزَّکاةَ » است زیرا منظور این است که در حال رکوع زکات می دهند .
5. بنا براین ذو الحال ضمیر واو در یقیمون نیست تا اشکال شما وارد باشد زیرا لازمه این حرف این است که آیه چنین معنا شود : کسانی که نماز می خوانند در حالی که در حال رکوعند که معنای فاسدی است زیرا نماز خواندن مشتمل بر رکوع کردن نیز می باشد و و نیازی به ذکر رکوع به طور مستقل نیست .
1.از نظر ادبی در ایه ولایت جمله « و هم راکعون » جمله حالیه است .
2. ضمیر واو در یقیمون و یوتون به مرجع واحدی بر می گردد و مصادق واحدی دارد که همان « الذین امنوا » است .
4. ذو الحال جمله حالیه « و هم راکعون » ضمیر واو در « یُؤْتُونَ الزَّکاةَ » است زیرا منظور این است که در حال رکوع زکات می دهند .
5. بنا براین ذو الحال ضمیر واو در یقیمون نیست تا اشکال شما وارد باشد زیرا لازمه این حرف این است که آیه چنین معنا شود : کسانی که نماز می خوانند در حالی که در حال رکوعند که معنای فاسدی است زیرا نماز خواندن مشتمل بر رکوع کردن نیز می باشد و و نیازی به ذکر رکوع به طور مستقل نیست .