خانه » همه » مذهبی » ابن ملجم از نسل قوم ثمود

ابن ملجم از نسل قوم ثمود


ابن ملجم از نسل قوم ثمود

۱۳۹۲/۱۲/۰۶


۸۵۲ بازدید

طبق آیات سوره شمس و طبق تعالیم اسلامی، خداوند قوم ثمود را عذاب نمود و آنها را نابود ساخت. از سوی دیگر در برخی جاها ذکر شده که ابن ملجم مرادی (قاتل امیر المومنین) از نسل فردی از ثمود که ناقه صالح را پی کرد است. چگونه با وجود اینکه خداوند قوم ثمود را نابود ساخت، نسل فردی که ناقه صالح را پی کرد تا زمان امیر المومنین (ع) ادامه یافته است؟ با تشکر.

1. تعبیراتی که در این مورد در روایات امده  مختلف است . در برخی نقل ها ابن ملجم به عاقر یعنی پی کننده شتر قوم ثمود تشبیه شده و در برخی کتاب های سید بن طاووس فرزند قدار که پی کننده شتر آن قوم بود معرفی شده است : کان من ولد قدارعاقر ناقة صالح ؛ یعنی ابن ملجم از فرزندان قدار پی کننده شتر قوم صالح ع بود . در بعضى از روایات آمده است که پیغمبر اکرم ص به على ع فرمود: من اشقى الاولین؟ سنگدل ترین افراد اقوام نخستین که بود؟
على ع در پاسخ عرض کرد: عاقر الناقة آن کسى که ناقه ثمود را به هلاکت رساند.
پیامبر فرمود: صدقت، فمن اشقى الآخرین؟: راست گفتى، شقى ترین افراد اقوام اخیر چه کسى است على ع مى گوید: عرض کردم نمى دانم اى رسول خدا.
پیامبر ص فرمود: الذى یضربک على هذه، و اشار الى یافوخه:
کسى که شمشیر را بر این نقطه از سر تو وارد مى کند، و پیامبر ص اشاره به قسمت بالاى پیشانى آن حضرت کرد « مجمع البیان جلد 10 صفحه 499» .
2.     بنا بر این نمی توان به طور قطع ابن ملجم را از نسل این شخص دانست .
3.    به فرض هم که از نسل او باشد معنای نابود کردن قوم ثمود این نیست که حتی یک نفر از انها زدنه نماند تا دارای نسل باشد بلکه منظور ریشه کن کردن و نابودی این قوم است که با زنده مانده برخی افراد ان منافاتی ندارد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد