خانه » همه » مذهبی » اختلاف جهان اسلام به سود کیست؟

اختلاف جهان اسلام به سود کیست؟


اختلاف جهان اسلام به سود کیست؟

۱۳۹۲/۱۱/۱۴


۸۲ بازدید

خاورمیانه و شمال آفریقا از سال 2010 تحولات سریع و غیرمنتظره ای را پشت سر گذاشته و این رویدادها تاثیرات مهمی بر تمامی مسائل منطقه ای داشته است. سقوط بن علی در تونس و حسنی مبارک در مصر به عنوان شرکای اصلی و قابل اطمینان رژیم اسرائیل بیش از پیش چهره روابط قدرت و منطقه را دگرگون ساخت. در این بین، موضوعاتی همچون به قدرت رسیدن اخوان در مصر و به تبع آن حمایت از حماس در غزه، بر انزوای روز افزون رژیم صهیونیستی در منطقه افزود. بنابراین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی از فضای به وجود آمده به دنبال مسیری بودند که کمترین خطری منافع اسرائیل را تهدید نکند.، اما در کنار جریان بیداری اسلامی، اتفاقات دیگر نیز در منطقه با هدایت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا، اعراب ارتجاعی و رژیم صهیونیستی افتاد که زمینه تضعیف محور مقاومت منطقه را فراهم نمود:

1- با شروع بیداری اسلامی، بسیاری از کشورهای منطقه در جبهه هایی درگیر شدند که انتظار آن را نداشتند. این حوادث که ریشه در فعال شدن جریان تکفیری منطقه با برنامه ریزی آمریکا، اسرائیل و عربستان دارد، زمینه انحراف نهضت بیداری اسلامی و نیز درگیرسازی کشورهای آرام همچون عراق را فراهم کرد و رژیم اسرائیل را در حاشیه امن قرار داد.

2- ارتش سوریه و عراق که همواره تهدیدی بالقوه برای ارتش صهیونیستی بودند، در فرآیند این تحولات از حالت تهدیدآمیز بودن برای اسرائیل خارج شدند. ارتش عراق پس از حمله آمریکا به این کشور، به بهانه مبارزه با تروریسم و جنگ افزارهای کشتار جمعی، عملا منحل شد و اکنون که در حال بازسازی خود در دوران بعد از صدام است، به سبب اقدامات گروه های تکفیری در عراق، درگیر مسائل داخلی یعنی مقابله با تکفیری ها در استان الانبار است و برای مدتی مجالی برای پرداختن به موضوعات دیگر را ندارد.

ارتش سوریه که زمانی در صف مقدم مقابله با اسرائیل بود پس از خروج از لبنان با توطئه ترور رفیق حریری، هم اکنون در اوضاع خوبی به سر نمی برد. این ارتش پس از آغاز بحران سوریه، در جریان مقابله با تروریست های تکفیری دچار فرسایش جدی شده است و برای بازسازی خود احتیاج به زمان دارد.

با این وجود همچنان ایران و سوریه و در کنار این دو کشور، حزب الله لبنان تنها بازیگران تأثیرگذار منطقه ای هستند که در پی احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین به صورت عادلانه اند. از همین رو حمایت همه جانبه مالی، نظامی و اطلاعاتی آمریکا، عربستان و اسرائیل از مخالفان سوری، و عدم تمایل به یافتن راه حلی برای پایان بخشیدن به منازعات در سوریه، به طور ویژه در راستای تضعیف یکی از حلقه های این محور مقاومت در منطقه، یعنی سوریه، و در نتیجه به حاشیه رانده شدن دیگر حلقه هاست.

رژیم صهیونیستی و آمریکا در ادامه تضعیف محور مقاومت اقدام به دور نمودن حماس از محور مقاومت کردند که تا حدودی توانستند به کمک کشورهای عربستان، قطر و اردن به این امر نائل آیند. حمایت حماس از مخالفان بشار اسد، خروج دفتر سیاسی حماس از دمشق و انتقال آن به دوحه، نتیجه مستقیم سیاست تفرقه در محور مقاومت بود.

در چنین شرایطی است که به نظر می رسد توطئه جدیدی علیه ملت مظلوم فلسطین در حال شکل گیری است. این توطئه بهره بردای از شرایط اختلاف جهان اسلام برای دور کردن فلسطینیان از سرزمین اصلی خود و افزایش دامنه اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

عربستان به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متعهد به اجرای توطئه غربی- صهیونیستی برای کوچاندن آوارگان فلسطینی و اسکان آنان در مناطقی جدید شده است. در همین راستا منابع آگاه می گویند نشست هایی به همین منظور البته به میزبانی عربستان با حضور نمایندگانی از آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی در حال برگزاری است.

در این نشست ها، کشورهای عربی، کانادا و استرالیا به عنوان مناطقی که آوارگان فلسطینی باید به این مناطق کوچانده شوند، مطرح شده اند. البته آوارگان مد نظر در این نشست ها، آن دسته از آوارگانی هستند که در اردوگاه های لبنان و سوریه زندگی می کنند. آنچه امروز در اردوگاه یرموک واقع در نزدیکی دمشق در سوریه با آن مواجه هستیم، بخشی از توطئه غربی- عربی- صهیونیستی با عنوان “اسکان آوارگان فلسطینی” است. جنایات گروه های تروریستی در اردوگاه یرموک تاکنون منجر به کشته شدن و کوچ شمار زیادی از آنان شده است. گروه های تروریستی که شمار زیادی از فلسطینیان این اردوگاه را ربوده و به گروگان گرفته اند، از سوی عربستان و قطر حمایت مالی می شوند.

در ادامه این طرح خبرها حکایت از آن دارد که اقدامات تروریستی گروه داعش در استان الانبار عراق به نوعی وارد آوردن فشارهای سیاسی و امنیتی بر مقامات این کشور جهت الحاق استان الانبار عراق به کشور اردن است. این طرح در راستای طرح نیل تا فرات رژیم صهیونیستی که با مدیریت آمریکا در حال اجراست و قرار است رژیم حاکم بر اردن سرنگون شده و کشور مستقل فلسطینی در کشور اردن تشکیل شود و استان الانبار عراق نیز به واسطه همجواری با کشور اردن به آن ملحق شود و به کشور آینده فلسطین تعلق بگیرد.

به نظر می رسد که این اقدامات مقدمه تغییر نقشه جغرافیای خاورمیانه به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است و آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با تجزیه سایر کشورها، سرزمین وسیعی را در اختیار گرفته و آن را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد تا به این وسیله بتواند تسلط بهتری بر منابع و ثروت‌های خاورمیانه پیدا کند.

در پایان خاطر نشان می شود که طرح‌های تجزیه‌طلبانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی همه کشورهای خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آمریکا در تلاش است علاوه بر اجرای این طرح ها با روی کار آوردن و به قدرت رساندن جریان های آمریکایی در کشورهای خاورمیانه با آسودگی خاطر بیشتری اقدام به عملیاتی کردن طرح‌های خود در خاورمیانه برای گسترش قلمرو رژیم صهیونیستی کند./

منبع: اختلاف جهان اسلام به سود کیست؟/سیدمحسن طاهری/ بصیرت جمعه 11 بهمن 1392 )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد