اختلاف میان شیعیان در آخر الزمان
۱۳۹۲/۰۹/۱۳
–
۹۳ بازدید
اختلاف میان شیعیان در آخر الزمان
علی بن حسن ، از أبان بن تغلب از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود : چگونه خواهی بود زمانی که میان دو مسجد ( مکه ومدینه ) جنگ رخ بدهد . و آنگونه که مار به آشیانهء خود پناه می برد علم و دانش به گوشه ای خزیده ونهان خواهد شد وشیعیان با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و بعضی ، برخی دیگر را دروغگو خطاب کرده وبرخی ، بصورت بعضی دیگر آب دهان خواهند انداخت ، عرض کردم : فدایت شوم ، آیا آنزمان از خیر خبری نخواهد بود ؟ سه بار فرمود ، بلکه خیر کامل آن زمان خواهد بود ( زیرا حضرت مهدی علیه السلام قیام خواهد فرمود ) .
متن حدیث:
علی بن حسن ، از أبان بن تغلب از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود : چگونه خواهی بود زمانی که میان دو مسجد ( مکه ومدینه ) جنگ رخ بدهد . و آنگونه که مار به آشیانهء خود پناه می برد علم و دانش به گوشه ای خزیده ونهان خواهد شد وشیعیان با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و بعضی ، برخی دیگر را دروغگو خطاب کرده وبرخی ، بصورت بعضی دیگر آب دهان خواهند انداخت ، عرض کردم : فدایت شوم ، آیا آنزمان از خیر خبری نخواهد بود ؟ سه بار فرمود ، بلکه خیر کامل آن زمان خواهد بود ( زیرا حضرت مهدی علیه السلام قیام خواهد فرمود ) .
متن حدیث:
کیف أنت إذا وقعت البطشة بین المسجدین ، فیأرز العلم کما تأرز الحیة فی جحرها ، واختلفت الشیعة وسمی بعضهم بعضا کذابین ، وتفل بعضهم فی وجوه بعض قلت : جعلت فداک ، ما عند ذلک من خیر ، فقال لی : الخیر کله عند ذلک – ثلاثا “(۱)
حدیثی دیگر
عمیره بنت نفیل از حضرت امام حسن یا از حضرت امام حسین علیهماالسلام نقل کرده است که فرمودند:
قالت سمعت الحسن (الحسین) بن علی سلام الله علیهما یقول لا یکون الامر الذی تنظرون (امر ظهور) حتی یبراء بعضکم من بعض و یتفل بعضکم فی وجوه بعض و یشهد بعضکم علی بعض بالکفر و یلعن بعضکم بعضا فقلت له ما فی ذلک الزمان من خیر فقال الحسین علیه السّلام الخیر کله فی ذلک الزمان یقوم قائمنا و یدفع ذلک کله. [۲] .
امری که (به آن) چشم دوختید (ظهور مهدی ما) محقق نخواهد شد مگر بعد از به وجود آمدن نشانه های زیر:
۱٫ بیزاری جستن مؤ من و مسلمان از برادر خویش.
۲٫ آب دهان به صورت یکدیگر می اندازند.
۳٫ بعضی شهادت بر کفر بعضی دیگر می دهند.
۴٫ بعضی از مسلمانان دیگری را لعن می کنند.
می گوید عرض کردم: پس خیری در این زمان نخواهد بود؟ فرمودند: این طور نیست، تمام خیرات و خوبیها در این زمان است؛ چون قائم ما قیام می کند و تمام صفات مذمومه ذکر شده را از بین می برد – اللهم عجل فرجه -.
حتی دراین رواین که از بحارگرفتم میگوید:حتی یکدیگررا لعن کرده بیزای جسته وشهادت به کفریکدیگر میدهند
درهمین رابطه استفتایی از آیت الله مکارم داشتیم که توجه فرمایید:
استفتاء را دراینجا ببینید
منابع شیعی :
: الکافی : ج ۱ ص ۳۴۰ ح ۱۷ – وبهذا الاسناد ( عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد ) ، عن الوشاء ، عن علی بن الحسن ، عن أبان بن تغلب قال : قال أبو عبد الله علیه السلام –
: النعمانی : ص ۱۵۹ ب ۱۰ ح ۷ – وبه ( محمد بن همام ، بإسناده یرفعه ) عن أبان بن تغلب ، عن أبی عبد الله علیه السلام أنه قال : کما فی الکافی بتفاوت یسیر ، وفیه ( . . السبطة . . بینهم ) .وفی : ص ۱۵۹ – ۱۶۰ – مثله ، عن الکلینی .وفی : ص ۲۰۶ ب ۱۲ ح ۱۰ – أخبرنا علی بن أحمد قال : أخبرنا عبید الله بن موسی العلوی عن الحسن بن علی ، عن عبد الله بن جبلة ، عن بعض رجاله ، عن أبی عبد الله علیه السلام أنه قال ( لا یکون ذلک الامر حتی یتفل بعضکم فی وجوه بعض ، وحتی یلعن بعضکم بعضا ، وحتی یسمی بعضکم بعضا کذابین ) .
: البحار : ج ۵۲ ص ۱۳۴ ب ۲۲ ح ۳۸ – عن النعمانی .
: بشارة الاسلام : ص ۱۴۶ – ۱۴۷ ب ۷ – عن الکافی .وفی : ص ۱۴۹ ب ۷ – عن النعمانی ، وفیه ( وقد قرب الفرج بدل یرید قرب الفرج
۲-غیبت نعمانی ص۲۰۶ وبحارجلد۵۲ص۲۱۱ح۵۸