ادعای انتظار با اقتصاد وابسته در تناقض است
۱۳۹۵/۰۱/۱۶
–
۱۰۲ بازدید
رییس مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با شبستان:
ادعای انتظار با اقتصاد وابسته در تناقض است
یکی از اهداف مهم ظهور امام عصر(عج) ایجاد عدل و قسط است که بخش عمده ای از آن اقتصادی است؛ رفع فقر بدون اقتصاد سازمان یافته و پایدار معنا ندارد. لذا اهداف و آرمان های اقتصادی جزء مولفه های ظهور است.
رییس مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با شبستان:
ادعای انتظار با اقتصاد وابسته در تناقض است
یکی از اهداف مهم ظهور امام عصر(عج) ایجاد عدل و قسط است که بخش عمده ای از آن اقتصادی است؛ رفع فقر بدون اقتصاد سازمان یافته و پایدار معنا ندارد. لذا اهداف و آرمان های اقتصادی جزء مولفه های ظهور است.
حجت الاسلام مجتبی کلباسی، رییس مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبیین ارتباط میان مسئله اقتصاد با موضوع عصر ظهور و جامعه منتظر تصریح کرد: اقتصاد و آنچه که مربوط به تامین اموال و مایحتاج جامعه می شود، یکی از پایه های اساسی است که قرآن مجید آن را موجب قوام جامعه می داند و می فرماید: «وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِیَاماً وَ..؛ اموالی را که خدا قوام زندگانی شما را به آن مقرر داشته به سفیهان(سبک عقل) مدهید.»
وی افزود: یکی از عوامل پویایی و زنده بودن جامعه، اقتصاد آن است که نقش بسیار اساسی دارد و تبیین این نقش خود نیازمند مجال دیگری است. اما در موضوع جامعه منتظر و نقشی که اقتصاد در این مقوله دارد بدون شک اگر اقتصاد جامعه ای، «اقتصاد منتظرانه» نباشد، به هدف نمی رسد.
رییس مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: یک اقتصاد وابسته هیچ گاه نمی تواند زمینه ی جامعه منتظر را فراهم کند. جامعه ای که در انتظار ظهور است و حرکت آن به سوی انتظار تنظیم شده است، نمی تواند در آن تناقض وجود داشته باشد و این تناقض آنجا مشهود می شود که جامعه ای «ادعای انتظار» داشته باشد اما در مقوله های اقتصادی آن اثری از «فرهنگ انتظار» دیده نشود.
حجت الاسلام کلباسی در ادامه با اشاره به مولفه های اقتصادی یک جامعه منتظر تصریح کرد: بدون شک یک اقتصاد ویژه است که می تواند جامعه را به سوی جامعه منتظر سوق دهد. اقتصادی که هدفدار، معنادار و با ارزش های جامعه ی منتظر سازگار باشد. جامعه ی منتظر جامعه ای است که اقتصاد آن برای اقتصاد نیست، بلکه «اقتصاد برای کمال»، «اقتصاد برای رشد انسان» و «اقتصاد معنادار» است.
وی با بیان این که این موارد گوشه هایی از آن اقتصاد سالم است که می توان برای جامعه ی منتظر ترسیم کرد، گفت: یکی از اهداف مهم ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و همچنین فلسفه ی فرج امام (عج)، ایجاد عدل و قسط است که بخش عمده ای از این عدل و قسط در مقوله های اقتصادی است. رفع فقر بدون یک اقتصاد سازمان یافته و پایدار اصولا معنا ندارد. لذا اهداف و آرمان های اقتصادی، جزء مقوله های اصلی ظهور است.
این کارشناس مسایل مهدویت تاکید کرد: این که در جامعه ای فقیر وجود نداشته نباشد، نیازمندی نباشد، حتی این که در جامعه ای خلاء وجود نباشد – چنان که در روایات ظهور آمده است که شما در این عصر جایی را روی زمین پیدا نمی کنید که عاطل و باطل باشد، یعنی زمینی بدون استفاده و بدون بهره برداری باقی بماند- همه ی این دستاوردها تنها در یک اقتصاد پویا امکان تحقق دارد.
حجت الاسلام کلباسی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعتا غنایی که برای مردم در عصر ظهور پیش می آید در پرتو یک تلاش اقتصادی وسیع است. در غیر این صورت غنا چیزی نیست که خود به خود سر از جایی برآورد. بنابراین، اقتصاد و فعالیت های اقتصادی هم در جامعه موعود از جایگاه والا و مهمی برخوردار است و هم در جامعه منتظر بایستی ملاک ها و رفتارهای منتظرانه ی اقتصادی وجود داشته باشد تا بتواند جامعه را به آن سو سوق و حرکت دهد.