خانه » همه » مذهبی » ارشاد بی نماز

ارشاد بی نماز


ارشاد بی نماز

۱۳۹۲/۰۹/۲۸


۲۸۳ بازدید

روش جذب دخترها به نماز جماعت چی است؟


پرسشگر گرامی در ترغیب و تبلیغ مستقیم نماز باید اولا جنس مبلغ با تبلیغ شوندگان یکی باشد و اگر یکی نیست ارتباط مستقیم با جنس مخالف اصلا به صلاح نبوده و خطر افتادن در حرام بیشتر است و ثانیا چون روش تبلغ در این سؤال مشخص نشده (مستقیم یا غیر مستقیم) ما روشهائی را انتخاب می کنیم که مستقیم بوده و از طریق جنس موافق از انجام گرفته باشد. لذا در این روشها بین دختر و پسر فرقی نیست
1. داشتن روابط صمیمی و دوستانه تأثیر تبلیغ شما را چند برابر می کند پس سعی کنید دائما آنها را مورد محبت و نوازش قرار دهید و آنها را از بهترین نزدیکان خود معرفی کنید .

2. سعی کنید ایشان را به شرکت فعال در نماز جماعت تشویق کنید و آنها را از اعضای نماز جماعت و مسجد بخواهید به ایشان توجه و احترام لازم داشته باشند .

3. ارتباط آنهارا با لذایذ حرام مثل نوارها و سی دی های غیر مجاز و شرکت در مجالس آلوده، رابطه با جنس مخالف و مانند آن قطع یا محدود کنید، زیرا اینگونه برنامه ها در تخریب ایمان جوانان بسیار مؤثر است .

4. گاهی به آنها در حد توان و علاقۀ شان، مسوولیتهایی را در نماز جماعت واگذارید تا احساس توانایی و ارزشمندی نماید .

5. سعی کنید با رفتارتان آنها را دعوت به دین و ارزشهای دینی کنید «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» پیامبر فرمودند: مردم را با غیر زبان به دین دعوت کنید. زیرا مشاهده رفتار دیگران در تأثیر پذیری انسان بسیار مؤثر است. این کار هم به نفع شماست یعنی عملا خود شما کمال پیدا می کنید و هم باعث تشویق و تحریض ایشان برای عمل کردن به احکام و ارزشهای دینی می شوید. دعوت عملی به نماز، کسی که دانشجوئی را به نماز خواندن دعوت می‌کند اعم از پدر و مادر و مربی و معلم و… باید خود اهل نماز باشد و به آن اهمیت بدهد مثل خواندن نماز به جماعت و در اول وقت، به گونه‌ای که این اهمیت دادن به نماز در اخلاق و رفتار وی اثر گذاشته باشد. اگر دعوت کننده به نماز خودش یک فرد بی نظم و ناموفق در کار خود، بی اهمیت به مسائل بهداشتی و… باشد، مسلماً دعوت آنهابه نماز تأثیر چندانی نخواهد داشت .

6. رفتار شما با آنها نیز باید به گونهاى باشد که تحت تأثیر اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گیرند به افکار و اندیشههاى شما – به عنوان یک فرد نماز خوان مذهبى – علاقهمند شود و با نفوذ در قلب و دل آنها، بتوانید تغییرى در فکر واندیشه آنها ایجاد کنید

7. سهل و آسان جلوه دادن نماز و پرهیز از سخت گیری و زیاده روی

8. تشویق صحیح و مناسب مادی (اعطاء جوایز، برگزاری اردو و…) و معنوی (معرفی کردن به عنوان انسان مورد اعتماد، منظم، متعهد و…). در مکتب تربیتی اسلام تشویق صحیح بر محورهایی استوار است :
الف – علت تشویق برای فرد یا افراد مورد تشویق مشخص شود . تا فرد بداند که وی را به خاطر نماز جماعت تشویق می کنید
ب – تشویق ضمن تحسین فرد یا گروه، مشخص باشد به علت شرکت منظم در نماز جماعت .
ج – تشویق زیاده بر مقدار نباشد تا آن حد که اصل عمل را مورد تأثیر قرار داده و پیام تشویق درآن گم شود .

 

 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد