۱۳۹۴/۰۴/۰۹
–
۲۰۰ بازدید
یکم. توبه یکى از عبادات بزرگ است؛ دوم. «استغفار و توبه» داراى مراتب و درجاتى متناسب با عاملان آن است؛ سوم. توبه و استغفار اولیاى الهى و معصومان، مرتبه اى بالاتر از اینها دارد؛ …
14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”> توبه یکى از عبادات
بزرگ است. خداوند در قرآن مجید، مؤمنان راستین را چنین توصیف مى کند: «الصّابِرِینَ
وَ الصّادِقِینَ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ
بِالْأَسْحارِ»11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:
Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>و در جاى دیگر مى فرماید: «کانُوا
قَلِیلاً مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:
Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>بنابراین چنان که مشاهده مى شود، قرآن مجید
توبه را عمل بهترین مؤمنان و شب زنده داران خوانده است. از دیگر سو همه مؤمنان را
به توبه فراخوانده، مى فرماید: «تُوبُوا
إِلَى اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:
Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>و در جاى دیگر مى فرماید: «إِنَّ
اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:
Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>از آنچه گذشت، روشن مى شود که در نگاه قرآن
اساسا توبه عمل پارسایان و مؤمنان و عبادتى است که همه ایمان آورندگان، به آن دعوت
شده اند و انجام دادن آن گشاینده درهاى رحمت الهى و یکى از بهترین موجبات قرب و
وصال معبود است. اگر به حقیقت توبه نظر کنیم، آن را زیباترین جلوه خضوع و خشوع و
اظهار تذلل و زارى و اعتراف به قصور و تقصیر بنده اى بى نهایت کوچک، در برابر
آفریدگارى بى نهایت بزرگ مى یابیم. از این رو شایسته است که اولیاى الهى، پیش و بیش
و بهتر از همه، این دعوت الهى را لبیک گویند و در تمام حالات خود، بر توبه و
استغفار مداومت ورزند تا به این وسیله، به فیض تقرب هر چه بیشتر در درگاه الهى نائل
آیند.
14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”> «استغفار و توبه» داراى
مراتب و درجاتى متناسب با عاملان آن است. توبه گنه کاران، از گناه و توبه اهل سلوک،
از پرداختن به غیر خدا و توجه به غیر حق استfont-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:Arial;
mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>سوم.11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:
Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>آرى امام على علیه السلام همان عبادتى را که
افضل از عبادت ثقلین است، در برابر جمال و جلال الهى، برگ سبز درویش مى بیند و سر
به زیر مى افکند و این خود یکى از عالى ترین مراتب عبودیت مطلقه و فناى فى اللّه
است. او مقام معبود را مى نگرد که در برابرش، همه چیز رنگ مى بازد و چیزى به حساب
نمى آید.
14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”> در حدیث نبوى آمده است:
«انه لیغان على قلبى و انى أستغفراللّه فى
کل یوم مائة مره»11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:
Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>امام خمینى قدس سره در شرح این حدیث مى نویسد:
mso-bidi-font-size:14.0pt;line-height:115%;font-family:”Arial”,”sans-serif”;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;mso-bidi-font-family:”Traditional Arabic”;
mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:FA’>[7].
14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”> استغفار براى اولیاى
الهى، جنبه دفع و براى ما جنبه رفع دارد؛ یعنى، ما استغفار مى کنیم تا لغزش هایمان
بخشیده شود و آنان استغفار مى کنند تا نلغزند و اصلاً گناه سراغشان نیاید. آن
بزرگان با توبه و عبادت و اطاعت، درجات عصمت خویش را شدت مى بخشند؛ از این رو
استغفار و توبه، در بالا رفتن درجات و پایندگى عصمت آنان دخالت دارد.
14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:115%;font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;
mso-ascii-font-family:Arial;mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”> توبه و استغفار و
استغاثه دائمى پیامبر صلى الله علیه و آله و امامان علیهم السلام در پیشگاه خدا،
بالاترین نقش عملى را در تربیت امت دارد و به دیگران مى آموزد که چگونه در پیشگاه
خدا به توبه، تضرع و انابه بپردازند و به جهت پاره اى از اعمال نیک، مغرور نگردند.
آیا کسى که ناله ها و گریه هاى روح اطاعت و بندگى (امیرمؤمنان علیه السلام) را
ببیند و بشنود، با خود نمى گوید: او که یک لحظه عمرش برتر از عبادت ثقلین است، این
چنین توبه مى کند؛ پس من حقیر چگونه به خود ببالم و از خدا عذرخواهى نکنم!؟
font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:
EN-US;mso-bidi-language:FA;layout-grid-mode:line’>[1]font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-bidi-font-family:”Times New Roman”‘>
font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:Arial;
mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>. ذاریات 51، آیه 17 و 18.
font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:
EN-US;mso-bidi-language:FA;layout-grid-mode:line’>[3]font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-bidi-font-family:”Times New Roman”‘>
font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:Arial;
mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>. بقره 2، آیه 222.
font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:
EN-US;mso-bidi-language:FA;layout-grid-mode:line’>[5]font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-bidi-font-family:”Times New Roman”‘>
font-family:”Traditional Arabic”,”serif”;mso-ascii-font-family:Arial;
mso-hansi-font-family:Arial’ xml:lang=”FA”>. محدث نورى،
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، باب استحباب الاستغفار فى کل یوم،
قم: آل البیت، 1408 ه.ق، ج 5، ص 330.