خانه » همه » مذهبی » استقرار دین کامل در حکومت جهانی امام عصر(ع) در سوره نور

استقرار دین کامل در حکومت جهانی امام عصر(ع) در سوره نور


استقرار دین کامل در حکومت جهانی امام عصر(ع) در سوره نور

۱۳۹۲/۰۴/۲۳


۷۴ بازدید

استقرار دین کامل در حکومت جهانی امام عصر(ع) در سوره نور

حکومت امام عصر(عج) در تفسیر مهدوی آیه ۵۵ سوره نور کاملا تافته جدا بافته از حکومت پیشینیان است به این علت که آنها نتوانستند وعده عبودیت کامل خداوند و استقرار دین کامل را محقق کنند.

استقرار دین کامل در حکومت جهانی امام عصر(ع) در سوره نور

حکومت امام عصر(عج) در تفسیر مهدوی آیه ۵۵ سوره نور کاملا تافته جدا بافته از حکومت پیشینیان است به این علت که آنها نتوانستند وعده عبودیت کامل خداوند و استقرار دین کامل را محقق کنند.

خبرگزاری شبستان: باتوجه به اینکه ریشه اصلی تفکر مهدویت در قرآن در بیش از یکصد آیه بیان شده است، لزوم توجه به آیات مهدوی بیش از پیش احساس می شود، درحالی که در تفسیر این آیات، روایات فراوانی بر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که بنابر آنها، حکومت امام مهدی(ع) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است که در قرآن به آن بشارت داده شده است.

تفسیر مهدوی آیه 55 سوره نور به کارشناسی حجت الاسلام علی محمد باقی.

“وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ”

“خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینى را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند.”

با توجه به اینکه این آیه معروف ترین آیه مهدوی است باید گفت که معارف بلند مهدوی در این آیه به طور ظریف گنجانده و با دقیق ترین روایت ها ارائه شده است.

در ادامه تفسیر این آیه باید گفت که امام عصر(عج) یک حلقه مهم در مبارزه حق علیه باطل هستند اما تفاوت مبارزه ایشان با مبارزه ما جامعه منتظر از دو زاویه است، اول اینکه مبارزه ما به لحاظ جغرافیایی محدود است به این معنا که یک دانشجو در حوزه دانشگاه، یک روحانی در اندازه یک مسجد و غیره مبارزه می کنند.

همچنین مبارزه امام خمینی(ره) در اندازه یک کشور بود ولی مبارزه امام زمان(عج) به لحاظ جغرافیایی به معنای پهنه گیتی و جهان آفرینش است و مبارزه جهانی نسبت به کل جهان دارند.

دوم اینکه مبارزه ما به لحاظ برد مبارزه ای در راستای مبارزه امام عصر(ع) است که به مبارزه زمینه ساز تعبیر می شود ولی مبارزه حضرت مهدی موعود(ع) نقطه نهایی مبارزه است و آخرین مبارزه ای است که بساط باطل برچیده خواهد شد.

شهید مطهری در بخشی از کتاب “قیام و انقلاب مهدی” می گوید کسانی در پیروزی نهایی مبارزه حق علیه باطل شریک هستند که در این مبارزات شرکت کردند. به این معنا که مایه تاسف برای کسانی است که قبل از ظهور مبارزه نکرده اند، این افراد نمی توانند در پیروزی نهایی سهیم باشند.

در دعای شریف عهد دعا می کنیم که خدایا من را از یاران امام قرار بده تا زمینه ساز ظهور شوم، پس اگر آرزو می کنم که در عصر رجعت به دنیا برگردم زمانی این آرزو محقق می شود که من زمینه ساز ظهور باشم.

در ادامه این آیه شریف خداوند موضوع جانشین در زمین را مطرح می کند که چند نظر مهم در این مسئله قابل ذکر است، برخی بر این عقیده اند که استخلاف از امت های صالح گذشته است و بعضی دیگر نیز جانشینی را در انبیای گذشته می دانند.

این درحالی است که حکومت امام عصر(عج) کاملا تافته جدا بافته از حکومت پیشینیان است. به این علت که آنها نتوانستند وعده عبودیت کامل خداوند و استقرار دین کامل را محقق کنند بنابراین در نتیجه باید برای برقراری این حکومت جهانی دعا کرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد