اصحاب حضرت مهدی(ع) فقیه، قاضی و حاکم هستند
۱۳۹۳/۰۳/۱۲
–
۶۱ بازدید
اصحاب حضرت مهدی(ع) فقیه، قاضی و حاکم هستند
خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اصحاب حضرت فقیه، قاضی و حاکم هستند. آنها خوب میفهمند و همه آن چیزی را که باید بدانند، میدانند، همچنین دینشناس و دینپرور هستند.
اصحاب حضرت مهدی(ع) فقیه، قاضی و حاکم هستند
خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اصحاب حضرت فقیه، قاضی و حاکم هستند. آنها خوب میفهمند و همه آن چیزی را که باید بدانند، میدانند، همچنین دینشناس و دینپرور هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، همایش “در انتظار خورشید” همزمان با ایام ولادت آخرین حجت الهی حضرت بقیةالله اعظم(عج) در راستای دانشافزایی مهدوی دانشجویان دانشگاههای تهران در محورهایی همچون جایگاه امامت در عصر غیبت، ابعاد و آثار انتظار، شناخت امام منتظر، وظایف منتظران، سبک زندگی مهدوی و بیراهههای انتظار امروز در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
دکتر کبری پورعبدالله، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) واحد پردیس خواهران در این همایش بااشاره به ویژگیها و اوصاف یاران امام عصر(عج) گفت: در این حوزه به سطح قابل توجهی از قدرتمندی و برتریابیهای جامعه متدینین نیازمندیم. این مسئله در مطالعه روایات با بحث آخرالزمان مرتبط میشود.
وی با بیان اینکه توانمندی اصحاب حضرت در سه حوزه جسمی، روحی و فکری مطرح است، خاطرنشان کرد: جامعه منتظر در جریان ظهور به گروهی از یاوران مهدوی که از نظر جسمی قدرت داشته باشند، نیاز دارند. این افراد باید در استفاده از تجهیزات مقاومت کنند.
دکتر پورعبدالله ادامه داد: ما امروز باید ثابت کنیم که آیه “کم من فئه قلیله” به این معناست که نیروی اندکی در جامعه که نشانی از 313 یار حضرت هستند، سرآمد و راهگشا برای عده کثیری در جهت یاری امام زمان(ع) است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بااشاره به تفکر غلط رایج در جامعه در مورد این آیه، اظهارداشت: در صورت توجه به این تفکر تمام دستورات دینی در حوزه خدمات اجتماعی چه میشود و ضرورت برپایی جامعه اسلامی که زمینهساز حکومت جهانی خواهد شد نیز بینتیجه خواهد ماند.
وی با بیان اینکه در روایات بسیاری آمده که یاران امام عصر(عج) مانند پارههای آهن محکم هستند، تصریح کرد: این روایت به این معنی است که اصحاب حضرت علاوه بر قلب محکم، جسم قوی و نیرومند دارند. همچنان که توانمندی جسمی ارتباطی مستقیم به توانمندی روحی دارد. نه اینکه این گروه کمتواناند بلکه توانمندی جامعه مهدوی این است که حضور گروه حداکثری با توانمندی جسمی و روحی برای زمینهسازی لازم و ضروری است.
دکتر پورعبدالله با بیان اینکه توانمندی جسمی در رویکرد حداکثری هم در اعداد و نفرات و هم در قابلیتها مطرح میشود، گفت: یاوران مهدی باید در توصیفات، قابلیتها و ظرفیتهای افراد نیرومند در جامعه تحقیق کنند و این افراد را الگویی در دستور کار زندگی خود قرار دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه باید یک فراگیری نسبت به جریان قدرت در میان جامعه منتظران ایجاد شود، ادامه داد: باید به گونهای ضریب قدرتمندی و توانمندی را در افراد فهمید و به آزمون جسمی که ناشی از قدرت روحی است، توجه شود.
وی با اشاره به آیه 24 در سوره توبه “قُلْ إِن کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَآؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ” ﴿24﴾ بگو اگر پدران، پسران، برادران، زنان و خاندان شما و اموالى که گرد آورده اید و تجارتى که از کسادش بیمناکید و سراهایى را که خوش مى دارید نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است پس منتظر باشید تا خدا فرمانش را [به اجرا در]آورد و خداوند گروه فاسقان را راهنمایى نمى کند (24) و اشاره آن به قدرت روحی اصحاب حضرت مهدی افزود: باید توجه داشت کلیه ضعفهای روحی مخل جریان مهدویت و تمام توانمندیهای روحی لازمه حکومت جهانی است.
دکتر پورعبدالله با اشاره به برخی ضعفهای روحی در منتظران، خاطرنشان کرد: کسانی که زود رنجیده خاطر میشوند، دلشان میشکند، کوچکترین حرکتی را بیعدالتی میدانند، کمصبر هستند، خجالتی و حضور اجتماعی مفید ندارند، نمیتوانند انتظار سازندهای داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) انواع وابستگیها و تعلقات خاطر را از بزرگترین ضعفها دانست و گفت: یاران حضرت مهدی(ع) از نظر صفات روحی و باطنی در نوسان 19 و 20 هستند، این درحالی است که در روایات بسیاری اصحاب حضرت از بهترین جنگندههای زمان خود به حساب میآیند.
وی با بیان اینکه ترس نیز مزاحم پیشرفت بشر است و ریشه بسیاری از ضعفها به شمار میرود، گفت: جنگنده به این معناست که آمادگی بسیاری در مواجهه با سختیها را دارد.
پورعبدالله با بیان اینکه مکمل تمام قدرتهای روحی موضوع صلاحیتهای معنوی افراد است، اظهارداشت: یاران حضرت مهدی(ع) شیران روز و زاهدان شب هستند و باید توجه داشت که تمام کسانی که در زندگی روزمره خود سرآمد هستند ولی در زندگی معنوی خود شکست میخورند، نمیتوانند خود را منتظر بدانند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه کسی که نمی تواند نماز خوب بخواند و برنامه درستی در زندگی معنوی خود ندارد، منتظر نیست. تصریح کرد: برنامههای معنوی در زندگی اهل ولاء ثابت است و اصحاب حضرت که جزء برترینها هستند ارتباط قوی و محکمی با خدا دارند.
وی بااشاره به حدیثی از امام باقر(ع) گفت: در این روایت آمده است بنده از این راه گناه میکند و از آن راه خدا روزی را از آنها میگیرد. به تعبیری اصحاب حضرت میدانند که اگر در سرچشمه روزی قرار گیرند باید گناه نکنند. اصحاب حضرت مهدی جریان ثابتی در دیانت روز و شب خود دارند.
دکتر پورعبدالله بااشاره به قدرت فکری یاران امام عصر(ع) گفت: اصحاب حضرت فقیه، قاضی و حاکم هستند. البته فقیه نه به معنای کسی که رشته فقه میخواند بلکه آنها خوب میفهمند و همه آن چیزی را که باید بدانند، میدانند، همچنین خوب هم انتقال میدهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بااشاره به دینشناس و دینپرور بودن اصحاب حضرت مهدی(ع) اظهارداشت: ندانستن معارف دینی باعث میشود ضعفهای دانشی و بینشی ما در رسالت دینی ما اثر بگذارد همچنین در جامعه نیز آسیبزاست.
وی با بیان اینکه قوانین حاکم بر جریان ظهور منجر به شکل گیری استعدادهایی در جمع منتظران می شود، اظهارداشت: اصحاب حضرت مهدی(ع) دانشمندان زمان خود هستند و اطلاعات جامعی از رشتههای متفاوت دارند، همچنین در اعتقاد به خدا در درجات بالایی قرار دارند.
پورعبدالله گفت: ضرورت فرج و ضرورت وجود یاورانی برای فرج امری واضح و آشکار است. به این علت که خدا نخواسته به صورت معجزهآسا جهان به عدل جهانی برسد اما چیزی که بر ما ثابت نشده این است که هر یک از ما میتوانیم یکی از 313 یار امام باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: ممکن است از نظر قواعد الهی ما در حلقه دوم یاران حضرت مهدی(ع) باشیم و ضرورت بههمرسانی برای شکلگیری سپاه یاران متوجه ما باشد، شاید مقرر باشد که ما باید به حدی از توانمندیهای فکری، روحی و جسمی برسیم، پس لازم است در این راه تلاش وافر داشته باشیم.