چه اعمال عبادی برای روز و شب عید غدیر در احادیث ذکرشده است؟
پاسخ:
مقدمه:
غدیر روزی است که امیرالمؤمنین علیهالسلام به امر خداوند به ولایت مؤمنین منصوب شدند. این روز در بین مسلمانان مهم بوده و شیعه آن را عیدی بزرگ میداند. برای این روز اعمالی در روایات سفارش شده است. برخی از این اعمال، عبادتهایی هستند که مؤمنان میتوانند جهت تقرب خود به خداوند از آنها بهره بگیرند. در ادامه برخی از این اعمال عبادی بیان میشوند.
1. غسل
یکی از آداب عبادی روز غدیر، غسل است. در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است:
فَإِذَا کَانَ صَبِیحَهُ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَجَبَ الْغُسْلُ فِی صَدْرِ نَهَارِه؛ (1)
لازم است که در ابتدای روز غدیر در هنگام صبح غسل انجام شود. 2. گناه نکردن
از دیگر اعمال این روز دوری از گناه و معصیت است، همچنان که امام رضا علیهالسلام فرمودند:
یَوْمُ تَرْکِ الْکَبَائِرِ وَ الذُّنُوب؛ (2)
غدیر روز ترک کردن گناهان و گناهان بزرگ است.
3. عبادت
پرستش و عبادت الهی عمل دیگری است که در روز غدیر سفارش فراوانی بر آن شده است. در حدیثی راوی از امام صادق علیهالسلام میپرسد شایسته است برای ما که در این روز چه کاری انجام دهیم؟
امام علیهالسلام فرمودند: قَالَ تَذْکُرُونَ اللَّهَ عَزَّ ذِکْرُهُ فِیهِ بِالصِّیَامِ وَ الْعِبَادَه؛ (3)
خداوند متعال را با روزه گرفتن و عبارت یاد نمایید.
در روایاتی امام صادق علیهالسلام (4) و امام رضا علیهالسلام (5) با واژه «یوم العباده» و «یوم عباده»، غدیر را روز عبادت میدانند. در سخنی دیگر از امام رضا علیهالسلام، برکت و زیادی در مال بهرهی کسی است که در این روز به عبادت بپردازد:
وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَزِیدُ اللَّهُ فِی مَالِ مَنْ عَبَدَ فِیه. (6)
غدیر روزى است که خداوند بر مال کسى که در آن عبادت کند، میافزاید.
همچنین در این روز عبادت و بهطورکلی هر عمل خوبی چند هزار برابر محاسبه میشود. امام صادق علیهالسلام فرمودند:
الْعَمَلُ فِیهِ یَعْدِلُ الْعَمَلَ فِی ثَمَانِینَ شَهْرا؛ (7)
عمل در این روز معادل عمل در 60 ماه است.
4. نماز
از اعمال مهم عبادی روز غدیر، نماز است. بهصورت کلی مؤمنین میتوانند هر نمازی که دوست دارند در این روز بخوانند چراکه در برخی روایات بهصورت کلی این روز را روز نمازخواندن معرفی کردهاند. (8) همچنین در سخنی از امام صادق علیهالسلام آمده است:
یَنْبَغِی لَکُمْ أَنْ تَتَقَرَّبُوا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِالْبِرِّ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاه. (9)
(در این روز) برای شما شایسته است که به خداوند متعال با نیکوکاری و روزه و نماز تقرب بجویید.
برای شب و روز غدیر نیز نمازهای مخصوصی وجود دارد. بهعنوان نمونه در ادامه به یک نماز ویژه شب عید غدیر و یک نماز روز عید غدیر اشاره میشود.
الف: نماز شب عید غدیر
این نماز دوازده رکعت است. هر دو رکعت یک تشهد دارد و در پایان رکعت دوازدهم باید سلام داد. در هر رکعت، بعد از سوره حمد، ده بار توحید و یکبار آیهالکرسی خوانده میشود. در رکعت دوازدهم باید هر یک از حمد و سوره را هفت بار خواند و این ذکر را ده بار در قنوت تکرار کرد:
لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
در دو سجده رکعت آخر، این ذکر ده بار خوانده مىشود:
سُبْحانَ مَنْ أَحْصى کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّهِ وَ الْکَرَمِ؛ اسْأَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَهِ مِنْ کِتابِکَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ کَلِماتِکَ التّامَّهِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ اهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی کَذا وَ کَذا، کذا [به جاى کذا و کذا حاجت خود را ذکر کند] انَّکَ سَمِیعٌ مُجِیبٌ. (10) ب: نماز روز عید غدیر
این نماز نیز در نیم ساعت قبل از ظهر خوانده میشود و قبل از آن باید غسل انجام داد. این نماز دو رکعت است و در هر رکعتی یکبار سوره حمد، ده بار توحید و ده بار آیتالکرسی و ده بار سوره قدر خوانده میشود. در فضیلت این نماز آمده است:
عَدَلَتْ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِائَهَ أَلْفِ حَجَّهٍ وَ مِائَهَ أَلْفِ عُمْرَهٍ وَ مَا سَأَلَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَهً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ حَوَائِجِ الْآخِرَهِ إِلَّا قُضِیَتْ کَائِنَهً مَا کَانَتِ الْحَاجَهُ. (11)
نزد خداوند پاداشی برابر با هزار حج و هزار عمره خواهد داشت و خواستهای دنیایی و آخرتیاش برآورده میشود.
در انتهای این روایت آمده که اگر کسی فراموش کرد این نماز را بخواند، میتواند بعداً قضای آن را به جای آورد.
5. روزه عید غدیر
در بین اعمال عید غدیر، هیچ عملی به روزهی این روز نمیرسد چراکه سفارش زیادی در روایات بر آن شده است. معصومان علیهمالسلام با ترغیب اصحاب به گرفتن روزه در روز عید غدیر، (12) روزه آن را به پیروان خود سفارش کردهاند. (13) این روز جزو چهار روز ممتاز برای روزه گرفتن است (14) و ثواب روز در این عید غدیر معادل شصت ماه روزهداری است. (15) برخی روایات از این نیز فراتر رفته و شصت سال عبادت را برای روزهدار این روز معین کرده است. در روایتی از امام صادق علیهالسلام در ثواب روزه عید غدیر چنین آمده است:
یَجِبُ عَلَیْکُمْ صِیَامُهُ شُکْراً لِلَّهِ وَ حَمْداً لَهُ مَعَ أَنَّهُ أَهْلٌ أَنْ یُشْکَرَ کُلَّ سَاعَهٍ وَ کَذَلِکَ أَمَرَتِ الْأَنْبِیَاءُ أَوْصِیَاءَهَا أَنْ یَصُومُوا الْیَوْمَ الَّذِی یُقَامُ فِیهِ الْوَصِیُّ یَتَّخِذُونَهُ عِیداً وَ مَنْ صَامَهُ کَانَ أَفْضَلَ مِنْ عَمَلِ سِتِّینَ سَنَهً؛ (16)
بر شما لازم است که آن روز را به شکرانه و ستایش خداوند روزهبگیرید با توجه به اینکه خداوند همهوقت شایسته سپاسگزارى است؛ چنانچه همه پیغمبران به جانشینان خود دستور دادند روزى را که جانشینشان رسماً معرفیشده است روزه بدارند و آن را عید بدانند و هر کس این روز را روزه بدارد ثوابش از عبادت شصت سال برتر است.
در کنار این، شصت سال پاک شدن گناهان اثر دیگری است که روزهدار در روز غدیر به آن میرسد. امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
صَوْمُ یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ کَفَّارَهُ سِتِّینَ سَنَهً؛ (17)
روزه روز غدیر خم، کفاره شصت سال است.
در برخی روایات اشاره شده که ثواب این روزه، مساوی روزه گرفتن به اندازهی تمام عمر دنیا است. (18) در کنار این آثار فراوان، فضیلت صد حج و عمره قبولشده (19) و رسیدن به مقام شاکران (20) نیز از دیگر آثار روزهدار عید غدیر است.
6. شکر و حمد خدا
روزید غدیر روز شکر و حمد الهی به خاطر نعمت ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام بر مردم است. در برخی روایات تصریحشده که عید غدیر، روز شکرگزاری خداوند است. (21) در این رابطه حمد و ستایشی از پیامبر صلیالله علیه و آله نیز واردشده است. (22)
7. ذکر و دعا
از دیگر آداب عبادی روز عید غدیر، ذکر و دعا است. دعا در روز عید غدیر بسیار مهم بوده و بنا بر حدیثی از امام رضا علیهالسلام، دعا در این روز مستجاب است:
و یوم یستجاب فیه الدعاء؛ (22)
روز غدیر روزی است که دعا در آن روز مستجاب است.
برای این روز دعاهای فراوانی از معصومان علیهمالسلام وارد شده است بهعنوان نمونه دعای ندبه از دعاهایی است که خواندن آن در این روز توصیه شده است. (23)
همچنین در این روز گفتن ذکر و یاد خداوند نیز مورد سفارش اهلبیت است. در روایتی از امام صادق علیهالسلام در مورد این موضوع چنین آمده است:
یَنْبَغِی أَنْ یُکْثَرَ فِیهِ ذِکْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. (24)
شایسته است که در این روز زیاد خداوند عزوجل یاد و ذکر شود.
همانند دعا در این روز اذکار ویژهای نیز از معصومان علیهمالسلام توصیهشده است. در روایتی از پیامبر صلیالله علیه و آله سفارش شده که این ذکر صدبار در روز غدیر گفته شود:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوَلَایَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام. (25)
حمد و شکر خداوند که کمال دینش و نهایت نعمتش را ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسلام قرار داد.
در روایتی دیگر از پیامبر صلیالله علیه و آله، عوذه (ذکری در پناه بردن به خداوند متعال) نیز برای این روز نقلشده است. (26) همچنین از بهترین و پرفضیلت ذکرهای این روز، ذکر شریف صلوات است که به دلیل اهمیت، در عنوانی مستقل بیان میشود:
8. صلوات
از دیگر اعمال عبادی روز غدیر که بسیار مورد سفارش است، صلوات فرستادن بر پیامبر صلیالله علیه و آله میباشد. در روایتی از امام صادق علیهالسلام چنین آمده است:
وَ یَنْبَغِی أَنْ یُکْثَرَ فِیهِ … الصَّلَاهُ عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله؛ (27)
شایسته است که در این روز زیاد بر پیامبر صلیالله علیه و آله صلوات فرستاده شود.
زیاد صلوات فرستادن بر نبی مکرم اسلام در این روز مورد توصیه معصومان علیهمالسلام است. تا جایی که در حدیثی از امام رضا علیهالسلام روز غدیر روز زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آلش نام گذاری شده است:
و َ یَوْمُ إِکْثَارِ الصَّلَاهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد؛ (28)
عید غدیر روز زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آل او است.
در حدیثی دیگر از این امام بزرگوار آمده است که بهتر است در این روز ذکر پیامبر صلیالله علیه و آله و اهلبیت او انجام شود. (29)
این ذکر میتواند در مجالس جشن با مدح و بیان فضائل اهلبیت علیهمالسلام و ارائه ویژگیها و فضائل این روز انجام بپذیرد.
9. زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام
از بهترین آدابی که میتوان در روز عید غدیر انجام داد، زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام است. در روایتی از امام رضا علیهالسلام چنین آمده است:
احْضُرْ یَوْمَ الْغَدِیرِ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَهٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَهً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَهِ الْفِطْر؛ (30)
در روز غدیر به زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام برو. پس خداوند گناهان 60 ساله هر مرد و زن مؤمنی و هر مرد و زن مسلمانی را میبخشد و چند برابر کسانی را که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از آتش رهایی میبخشد در این روز رهایی میبخشد.
بنابراین زیارت این امام بزرگوار بسیار مهم بوده و دارای ثواب و پاداش است. برای زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام زیارتنامههایی نیز وارد شده است. بهعنوانمثال زیارت امینالله، از زیارتنامههایی است که برای روز غدیر سفارش شده است. (31)
همچنین زیارتی دیگر از امام هادی علیهالسلام نیز برای این روز وارد شده است. به جهت طولانی بودن متن فقط فرازهای ابتدایی این زیارتنامه ارائه میشود:
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، وَ سَیِّدَ الْوَصِیِّینَ، وَ وَارِثَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ، وَ وَلِیَّ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِینَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه؛ (32)
زیارات دیگری نیز برای امیرالمؤمنین علیهالسلام وجود دارد که علاقهمندان میتوانند برای مطالعه بیشتر از کتاب مفاتیحالجنان و سایر کتابهای مرتبط دیگر بهره بگیرند.
10. برائت از ظالمان اهلبیت
ولایتمداری و ابراز برائت از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام دو رکن اساسی در ایمان هستند. همانگونه که در این روز همگان برای بالا بردن سطح ولایتمداری و اطاعت خود از اهلبیت علیهمالسلام تلاش میکنند، باید از دشمنان آنها نیز تنفر داشته و از آنها بی زاری بجویند. در روایتی از امام صادق علیهالسلام تصریحشده که یکی از اعمال این روز باید تبری جستن از ظالمان در حق اهلبیت علیهمالسلام باشد. (33)
همچنین دریکی از دعاهای این روز بزرگ آمده است:
نُبَرِّءُ مِمَّنْ تَبَرَّءَ مِنْهُ، وَ نُبْغِضُ مَنْ أَبْغَضَهُ، وَ نُحِبُّ مَنْ أَحَبَّه؛ (34)
ما بیزاری میجوییم از آنکس که از علی علیهالسلام بیزاری جوید و دشمنداریم آنکس که علی علیهالسلام را دشمن دارد و دوست داریم کسی را که علی علیهالسلام را دوست دارد.
نتیجه:
غدیر از اعیاد بزرگ شیعه است که مطابق روایات اعمالی نیز دارد. غسل، اجتناب از گناه، عبادت، نماز و روزه عید غدیر از اعمال عبادی این روز شمرده میشوند. در کنار این، شکر و حمد خداوند و ذکر و دعا و بهخصوص ذکر شریف صلوات از دیگر سفارشهای این روز است. همچنین مؤمنان میتوانند در این روز از زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام و برائت از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام استفاده نموده و از ثواب اعمال این روز بهره ببرند.
کلیدواژه:
عید غدیر، عید شیعه، ولایت، روزه عید غدیر، دعا در عید غدیر.
پینوشتها:
1. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، محقق / مصحح: ندارد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1409 ق، ج2، ص 280.
2. همان، ج2، ص 261.
3. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی (ط – الإسلامیه)، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج4، ص 149، ح 3.
4. کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، محقق / مصحح: کاظم، محمد، تهران: مؤسسه الطبع و النشر فی وزاره الإرشاد الإسلامی،1410 ق، ص 118.
5. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 261.
6. مجلسى، محمدباقر بن محمدتقی، زاد المعاد – مفتاح الجنان، محقق / مصحح: اعلمى، علاءالدین، بیروت: موسسه الأعلمی للمطبوعات، ص 204.
7. ابنبابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، محقق / مصحح: ندارد، قم: دارالشریف الرضی للنشر، 1406 ق، النص، ص 75.
8. کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، همان، ص 118.
9. طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، محقق / مصحح: ندارد، بیروت: مؤسسه فقه الشیعه، 1411 ق، ج2، ص 736.
10. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 238.
11. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوى، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج3، ص 144.
12. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 265.
13. کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، همان، ص 118.
14. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، همان، ج4، ص 305، ح 4.
15. ابنبابویه، محمد بن على، الخصال، ج1، محقق / مصحح: غفارى، علیاکبر، قم: جامعه مدرسین، 1362 ش، ص 264، ح 145.
16. ابنبابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، علیاکبر، قم: جامعه مدرسین، 1413 ق، ج2، ص 90، ح 1817.
17. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، همان، ج3، ص 143، ح 1.
18. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، همان، ج3، ص 143، ح 1.
19. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 260.
20. کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، همان، ص 118. 21. مجلسى، محمدباقر بن محمدتقی، بحارالانوار (ط – بیروت)، محقق / مصحح: جمعى از محققان، بیروت: دارإحیاء التراث العربی، 1403 ق، ج95، ص 321.
22. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 261.
23. ابن مشهدى، محمد بن جعفر، المزارالکبیر (لابن المشهدی)، محقق / مصحح: قیومى اصفهانى، جواد، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1419 ق، ص 573.
24. ابنبابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، همان، ص 75.
25. مجلسى، محمدباقر بن محمدتقی، بحارالانوار (ط – بیروت)، همان، ج95، ص 321.
26. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 276.
27. ابنبابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، همان، ص 75.
28. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 261.
29. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی (ط – الإسلامیه)، همان، ج4، ص 149، ح 3.
30. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، همان، ج6، ص 24، ح 52.
31. طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، همان، ج2، ص 738.
32. ابن مشهدى، محمد بن جعفر، المزارالکبیر (لابن المشهدی)، همان، ص 264.
33. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی (ط – الإسلامیه)، همان، ج4، ص 149، ح 1.
34. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، همان، ج2، ص 281.