۱۳۹۴/۱۱/۰۶
–
۴۵۵ بازدید
با سلام آیا در مورد مسائل دینی هم افراط بد هست؟ مثلا در قرآن خوندن و شنیدن یا در ذکر گفتن و نماز خوندن
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1. دستور کلی اسلام در امور مختلف رعایت میانه روی و اعتدال است .
2. بنا بر این در مورد نماز و قرائت قران نیز رعایت اعتدال خوب و مطلوب است و زیاده روی که منجر به اختلال درزندگی خود فرد و یا اطرافیانش شود مطلوب نیست .
3. اما در مورد ذکر در قرآن بر کثیر بودن آن تاکید شده است : یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (احزاب- 41 ) ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید و در روایات بر نامحدود بودن و حد نداشتن ان تاکید شده است .
امام صادق(ع) می فرماید: هر چیزی حدی دارد که در آن جا به پایان می رسد مگر یاد خدا که حدی پایان پذیر ندارد. خداوند عزوجل فرایض را واجب کرد و هر که آن ها را به جای آورد، همان حد آن هاست… مگر ذکر، که خدای عزوجل به اندک آن، رضایت نداده و حدی که در آن جا، پایان پذیرد، برایش قرار نداده است، سپس این آیه را تلاوت کرد: ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را، بسیار یاد کنید و بامدادان و شامگاهان او را تسبیح گویید.» [۱] [۲]در حدیث دیگری امام صادق(ع) می فرماید: «فاکثروا ذکرالله ما استطعتم فی کل ساعه من ساعات اللیل و النهار فان الله امر بکثره الذکر له؛ [۳]تا آن جا که می توانید در تمام لحظات و ساعات شب و روز، خدا را بسیار یاد کنید زیرا خداوند به بسیار یاد کردن خود فرمان داده است.» .
4. البته باید توجه داشت ک همنظور ازذکر تنها ذکر لفظی نیست بلکه ذکر، دارای مراتب مختلفی است که از ذکر لفظی شروع و تا انقطاع کامل و رسیدن به قرب حق، ادامه پیدا می کند.
ذکر لفظی
اولین مرتبه ذکر، ذکر لفظی است که انسان با تکرار الفاظ و اذکار مخصوصی، یاد و نام خدای متعال را بر زبان جاری نموده و در حین ذکر لفظی، زبان را از اعمال و گناهانی چون: غیبت، تهمت، دروغ و… باز می دارد و زمینه رسیدن به مراحل بالاتر را فراهم می سازد.
ذکر معنوی
مرحله دوم، مرحله ذکر معنوی است؛ انسان ذاکر در این مرحله، علاوه بر جاری نمودن الفاظ، به معانی و مفاهیم بلند آن نیز توجه دارد.
ذکر قلبی
مرحله سوم، ذکر قلبی است. در این مرحله یاد و نام خدای قادر مطلق، از کانون قلب انسان ذاکر، جریان و سریان پیدا نموده، روح و روان او را صیقل می دهد.
ذکر حضوری
مرحله چهارم که عالی ترین مرحله ذکر به شمار می رود آن است که بندگان خاص خداوند در تمام لحظات زندگی، اعمال، رفتار، گفتار و افکار و خویش را در محضر حق تعالی، احساس می کنند؛ به گونه ای که لحظه ای غفلت از خدا را گناه می دانند.
در چنین حالتی، انسان ذاکر، تمام وجودش را از عشق به حق لبریز و خود را به منبع انوار الهی، متصل می بیند و امور مادی و غیرخدایی را به کلی فراموش می کنند.
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1. دستور کلی اسلام در امور مختلف رعایت میانه روی و اعتدال است .
2. بنا بر این در مورد نماز و قرائت قران نیز رعایت اعتدال خوب و مطلوب است و زیاده روی که منجر به اختلال درزندگی خود فرد و یا اطرافیانش شود مطلوب نیست .
3. اما در مورد ذکر در قرآن بر کثیر بودن آن تاکید شده است : یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (احزاب- 41 ) ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید و در روایات بر نامحدود بودن و حد نداشتن ان تاکید شده است .
امام صادق(ع) می فرماید: هر چیزی حدی دارد که در آن جا به پایان می رسد مگر یاد خدا که حدی پایان پذیر ندارد. خداوند عزوجل فرایض را واجب کرد و هر که آن ها را به جای آورد، همان حد آن هاست… مگر ذکر، که خدای عزوجل به اندک آن، رضایت نداده و حدی که در آن جا، پایان پذیرد، برایش قرار نداده است، سپس این آیه را تلاوت کرد: ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را، بسیار یاد کنید و بامدادان و شامگاهان او را تسبیح گویید.» [۱] [۲]در حدیث دیگری امام صادق(ع) می فرماید: «فاکثروا ذکرالله ما استطعتم فی کل ساعه من ساعات اللیل و النهار فان الله امر بکثره الذکر له؛ [۳]تا آن جا که می توانید در تمام لحظات و ساعات شب و روز، خدا را بسیار یاد کنید زیرا خداوند به بسیار یاد کردن خود فرمان داده است.» .
4. البته باید توجه داشت ک همنظور ازذکر تنها ذکر لفظی نیست بلکه ذکر، دارای مراتب مختلفی است که از ذکر لفظی شروع و تا انقطاع کامل و رسیدن به قرب حق، ادامه پیدا می کند.
ذکر لفظی
اولین مرتبه ذکر، ذکر لفظی است که انسان با تکرار الفاظ و اذکار مخصوصی، یاد و نام خدای متعال را بر زبان جاری نموده و در حین ذکر لفظی، زبان را از اعمال و گناهانی چون: غیبت، تهمت، دروغ و… باز می دارد و زمینه رسیدن به مراحل بالاتر را فراهم می سازد.
ذکر معنوی
مرحله دوم، مرحله ذکر معنوی است؛ انسان ذاکر در این مرحله، علاوه بر جاری نمودن الفاظ، به معانی و مفاهیم بلند آن نیز توجه دارد.
ذکر قلبی
مرحله سوم، ذکر قلبی است. در این مرحله یاد و نام خدای قادر مطلق، از کانون قلب انسان ذاکر، جریان و سریان پیدا نموده، روح و روان او را صیقل می دهد.
ذکر حضوری
مرحله چهارم که عالی ترین مرحله ذکر به شمار می رود آن است که بندگان خاص خداوند در تمام لحظات زندگی، اعمال، رفتار، گفتار و افکار و خویش را در محضر حق تعالی، احساس می کنند؛ به گونه ای که لحظه ای غفلت از خدا را گناه می دانند.
در چنین حالتی، انسان ذاکر، تمام وجودش را از عشق به حق لبریز و خود را به منبع انوار الهی، متصل می بیند و امور مادی و غیرخدایی را به کلی فراموش می کنند.
۱. احزاب/سوره۳۳، آیه۴۲.
۲. الکافی کلینی، ج۲، ص۴۹۸.
۳. الکافی کلینی، ج۸، ص۷.