خانه » همه » مذهبی » افزایش بزاق دهان هنگام صحبت

افزایش بزاق دهان هنگام صحبت


افزایش بزاق دهان هنگام صحبت

۱۳۹۲/۱۱/۲۹


۱۹۰۱۸ بازدید

سلام موقع حرف زدن ترشح زیاد اب دهان مانع حرف
زدنم میشه لطفا بگید چیکار کن؟

با سلام و آرزوی ایامی سرشار از یاد پرودگار برایتان و تبریک ایام الهی دهه ی مبارک فجر و با گرامیداشت یاد ناخدای کبیر انقلاب(ره) و شهیدان بخون خفته‌ی راه درخشان انقلاب اسلامی، ،پرسشگر گرامی علل متفاوتی می تواند سبب افزایش میزان ترشح بزاق در فرد شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
–        گاهی اضطراب و استرس با ایجاد تداخل در ترشح برخی از هورمونهای بدن که در پاسخدهی به استرس نقش دارند، در ازدیاد ترشح بزاق دهان   هنگام صحبت تاثیر گذار است که اگر چنین است و استرس و اضطراب هنگام سخنرانی بسراغتان می آید بهتر است از روشهای تن آرامی(تنش زدایی یا ریلکسیشن) استفاده نمایید. ریلکسیشن انواع و اقسامی دارد که یکی از راحترین آنها روش ریلکسیشن خوزه سیلوا است، ، بدین ترتیب که در جای خلوتی روی صندلی راحتی بنشینید تمام چیزهایی که به بدن شما فشار وارد می آورد   مثل ساعت گردنبند کمربند و…   از خود جدا سازید تنفس شکمی عمیق بکشید و بعد از شمارش تا 8 آنرا به آرامی   از بینی خارج سازید بعد از اینکه سه بار اینکار را کردید چشمانتان آرام   را ببندید و آنگاه از 25 به آرامی شروع به شمارش معکوس نمایید و به تنفس عمیق دیافراگمی ادامه دهید آنگاه بعد از رسیدن به صفر( که حدود بیست دقیقه طوال می کشد،   نفس عمیقی بکشید و چشمانتان را به آرامی   باز کنید دو هفته اول روز دو الی سه بار اینکار را بکنید بعد از عدد   50 شروع کنید بعد 75   بعد عدد 100 در حین انجام تمریت تمرکز خود را از روی عدد برندارید و همواره روی آنها زوم نمایید. بعد از مدتی احساس خواهید نمود اضطراب از وجود شما رخت بربسته است البته اگر این تمارین را زیر نظر یک رواندرمانگر انجام دهید بهتر است، در اثناء این عملیات باید آنچه را که باعث اضطراب شما می شود را بطور محسوسی بذهن آورید تا تدریجا ذهن شما نسبت به موضوع مصونیت پیدا کند و دیگر از آن پریشان نگردد.
–        روش دیگر ریلکسیشن اینست که در محل آرامی که حتی الامکان صدای مزاحم یا مسئله آزار دهنده ای وجود نداشته باشد خیلی راحت دراز بکشید و فقط به کاری که در حال انجام آن هستید توجه داشته باشید. همین طور که دراز کشیده اید و تنفس عمیق دیافراگمی می کشید کم کم چشمان خود را ببنیدید و بر عضلات انتهایی بدنتان که انگشتان پاها هستند تمرکز کنید و به آرامی آنها را شل کنید و هرگونه انقباضی را از بین ببرید کم کم آرامش عضلانی را منتشر کرده و سعی کنید عضلات و مفاصل کف پا سپس مچ ها و همینطور به تدریج ساقین، زانوها، عضلات ران ، نشیمنگاه، شکم ،سینه و…. همینطور تا چشمها و ابروها وپوست سر را در انبساط کامل عضلانی فرو ببرید این تمرین از لحظه شروع تا آرامش همه اعضای بدن حداقل باید 5 الی 10 دقیقه طول بکشد پس از رسیدن به نقطه انتهایی بدن که پوست سر است دقایقی را در این حالت سپری کنید وسپس خیلی آرام و با طمانینه با گشودن چشمها و حرکات خیلی آرام و کوچک از این حالت سرشار از آرامش خارج شوید، در صورت تمایل می توانید حین انجام تمرین یک فایل صوتی  آرامش بخش را بطور همزمان گوش کنید به شرطی که موجب بهم خوردن تمرکز و آرامشتان نشود. این تمرین را چند روز متوالی و در نوبتهای دلخواه انجام پس از چند روز که این تمرین را بصورت متوالی و روزی حد اقل دو بار انجام دادید قطعا آثار آن را در آرامش روانی خود مشاهده خواهید کرد البته به محض مشاهده آرامش آنرا قطع نکنید و به تمرین ادامه دهید.
– گاهی بیماریهای دهان و دندان(از جمله عفونتها، التهابات و مشکلات لثه) موجب بروز مشکل فوق می شود.
– بیماریهای غدد و مجاری بزاقی که در سه گروه عمده و به تعداد فراوان در ناحیه دهان و انتهای زبان و گلو یافت می شوند.
– بیماریهای درگیر با غدد و سیستم سوخت و ساز (متابولیسم)بدن.
– اشکال در بلع بزاق، که در این حالت تولید، ترشح و ترکیب ماده بزاقی نرمال است ولی سیستم جمع کننده بزاق و بلع آن به سمت لوله ی گوارشی، دچار اشکال ساختاری و فیزیولوژیکی است که در چنین مواقعی بزاق در دهان بدلیل عدم بلع در دهان جمع می شود که گاهی این مشکل با یک عمل جراحی ساده قابل برطرف شدن است.
برای بررسی و درمان مناسب به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.
–  برخی زنان با شروع آبستنی بزاق دهانشان زیاد می شود . این زیادی بزاق تا هنگام وضع حمل باعث اشکال در بلع و گفتار می شود و بعد از زایمان به حال عادی بازمی گردد.
– گاهی بزاق زیاد ممکن است به علت قطع یک داروی خاص باشد . عارضه جانبی برخی داروها خشکی دهان است و با قطع خوردن دارو بزاق به طور طبیعی ترشح می شود ،‌ ولی شما فکر می کنید که آب دهانتان بیش از حد زیاد شده است .
–  افرادی که نخستین بار دندان مصنوعی گذاشته اند احساس وجود بزاق اضافی می کنند   وجود هر چیز در دهان ترشح بزاق را تحریک می کند و در این افراد تا عادت کردن به دندان مصنوعی آب دهان زیاد می شود .
– گرفتاریهایی که ارسال پیام های عصبی مغز به بدن را مختل می کنند – مثل فلج عصب صورتی ،‌بیماری پارکینسون و سکته مغزی – توانایی بلع درست یا بستن لب ها را از بین می برند و باعث ریزش آب دهان می شوند .
    گاهی برای درمان ازدیاد بزاق دهان از خوراکی های متنوعی چون قرصهای مکیدنی، تنقلات، استفاده می شود و گاهی با تشخیص پزشک متخصص «گوش و حلق و بینی» برای کنترل مشکل از دارو استفاده می شود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد