افضلیت علما امت پیامبر بر انبیا بنی اسرائیل
۱۳۹۲/۰۸/۱۸
–
۷۷ بازدید
این حدیث که : علما امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل آیا در منابع شیعه معتبر است ؟
تعبیر افضل را در منابع روایی نیافتیم آنچه در بحار به نقل از غوالی اللئالی نقل شده این گونه است وَ قَالَ ص عُلَمَاءُ أُمَّتِی کَأَنْبِیَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ (بحارالأنوار ج : 2 ص : 22)
علمای امت من همچون انبیای بنی اسرائیل اند .
منظور از علما ائمه معصومین و علما هر دو میتوانند باشند در صورتی که مراد از آن را ائمه معصومین بدانیم معنی روشن است چون ائمه ما به حسب مقام بالاتر از سایر انبیا غیر از پیامبر خاتم (ص)هستند ولی چون بعد از پیامبر (ص) واقع شده اند وصی آن حضرتند و اگر در زمان دیگری بودند به حسب مقام میتوانستند پیامبر باشند ودر صورتی که مراد از حدیث را علما بدانیم منظور این است که در عصر غیبت امام معصوم علمای ربانی هر چند به حسب درجه ومقام معصوم نیستند ودر درجه انبیا نیستند ولی همچون انبیای بنی اسرائیل که متعدد بودند و مردم را به شریعت حضرت موسی دعوت میکردند ومبین توحید و شریعت آن حضرت بودند علما نیز درنبود ائمه معصومین وظیفه هدایتگری مردم و جلوگیری از انحرافات را بر عهده دارند .
علمای امت من همچون انبیای بنی اسرائیل اند .
منظور از علما ائمه معصومین و علما هر دو میتوانند باشند در صورتی که مراد از آن را ائمه معصومین بدانیم معنی روشن است چون ائمه ما به حسب مقام بالاتر از سایر انبیا غیر از پیامبر خاتم (ص)هستند ولی چون بعد از پیامبر (ص) واقع شده اند وصی آن حضرتند و اگر در زمان دیگری بودند به حسب مقام میتوانستند پیامبر باشند ودر صورتی که مراد از حدیث را علما بدانیم منظور این است که در عصر غیبت امام معصوم علمای ربانی هر چند به حسب درجه ومقام معصوم نیستند ودر درجه انبیا نیستند ولی همچون انبیای بنی اسرائیل که متعدد بودند و مردم را به شریعت حضرت موسی دعوت میکردند ومبین توحید و شریعت آن حضرت بودند علما نیز درنبود ائمه معصومین وظیفه هدایتگری مردم و جلوگیری از انحرافات را بر عهده دارند .