خانه » همه » مذهبی » الگو بودن حضرت فاطمه زهرا

الگو بودن حضرت فاطمه زهرا


الگو بودن حضرت فاطمه زهرا

۱۳۹۳/۰۱/۲۴


۳۷۴ بازدید


با توجه به اینکه جضرت فاطمه(س) به عنوان اسوه زنان مطرح است و سیره ایشان به عنوان الگو برای زندگی مردمان می باشد می خواستم بدانم ایا طرح خواسته های متفاوت از همسر(شوهر) چقدر با سیره ایشان در ارتباط است.


با سلام و تشکر ازارتباط شما
الف.      یکی دیگر از برکات زن این است که مخارجش سنگین نباشد و کم خرج باشد. همانطور که امام صادق (ع) فرمود: « مِنْ بَرَکَةِ الْمَرْأَةِ خِفَّةُ مَئُونَتِهَا …. وَ مِنْ شُؤْمِهَا شِدَّةُ مَئُونَتِهَا ….. » (معانی الاخبار؛صفحه153 ) یعنی از برکات زن سبک بودن مخارج اوست و نحسی و شوم بودنش سختگیری در مخارج است.
  اگر زن در مخارج سختگیر نباشد و کم خرج باشد برکت زندگی زیاد می شود و همین امر باعث می شود به شوهر فشار نیاید و وقتی شوهر ببیند همسر او سختگیری نمی کند و امکانات و مخارج شوهر را نادیده نمی گیرد و ناراحتی نمی کند و بهانه گیری نمی کند و با تندی و خشمگینانه برخورد نمی کند و خواسته های خود را نسبت به درآمد شوهرش تعدیل می کند و فقط به خواسته های خود نظر نمی کند اینجاست که شوهر او را امین خود می داند و او را شریک زندگی خود می بیند و زندگی با صفا و صمیمیت اداره می شود و بنیان خانواده مستحکم می شود و از هم پاشیدگی و معضلات خانوادگی و اجتماعی دور می ماند.
اما برخی از زنان هستند که پر خرج هستند و شوهران خود را نسبت به داشتن زندگی ساده و بی آلایشی که دارند مورد تحقیر قرار می دهند و خواسته های نابجایی دارند و حتی شوهر خود را به کارهایی وادار می کند که در توان او نیست .اگر این وضعیت در خانواده حاکم باشد و کنترل و مهار نشود این گونه خانواده ها هیچ گاه آرامش ندارند و همیشه توام با تلخی و غم و غصه است لذا بنیان خانواده متزلزل می شود .
در روایتی   پیامبر گرامی اسلام(ص)   می فرماید:
« سیاتی هلاک الرجل علی یدی ابویه فان لم یکن له ابوان فعلی یدی زوجه و ولده فان لم یکن له زوجة و لا ولد فعلی قرابته و جیرانه قالوا: کیف ذالک یا رسول الله(ص)؟ قال: یعیرونه لضیق المعیشة و یکلفونه ما لا یطیق حتی یورده مورد المهلکة » (شرح نهج البلاغه؛جلد10؛صفحه47) پیامبر (ص) فرمودند روزگاری فرا می رسد که هلاکت مرد یا به دست پدر و مادرش است و یا بدست همسر و فرزندانش و یا بوسیله خویشاوندان و همسایگان اوست. پرسیدند چگونه این مسأله ممکن است؟ فرمود: او را نسبت به زندگی ساده و بی آلایشی که دارد مورد تحقیر قرار داده و همواره او را در رسیدن به متاع بیشتر دنیوی ترغیب و تشویق نموده و او را به کارهایی وادار می سازند که در توان او نیست و از این طریق وی را به هلاکت می رسانند . (یعنی او در اثر کثرت اشتغالات دنیوی دیانت و آخرت را فراموش می کند.)
بنابراین قناعت و کم خرج بودن از ویژگی های مثبت یک زن می باشد و در مقابل تقاضای زیاد و توقع بالا موجب آزار و رنجش همسر و در صورت عدم توانایی ، گاهی انحرافاتی را موجب می شود.
اگر زنان مدیریت امور خانواده را بر محور قناعت و پرهیز از خرجهای غیر لازم و تشریفاتی و تجملاتی تنظیم کنند و از شوهران خود توقعات بی جا و خارج از توان مالی نداشته باشند از بروز تنشهای بسیاری جلوگیری خواهند کرد.
گاهی پایه های نهاد خانواده ها بر اثر همین مسائل اقتصادی سست می شود و سر از بحران در می آورد.لذا همانطور که در روایت بالا گفته شد زن نباید شوهر خود را به سختی و زحمت بیاندازد.
در روایت دیگری آمده که: « لا یحل للمراة ان تتکلف زوجها فوق طاقته » (مستدرک الوسائل ؛جلد14؛صفحه242) یعنی برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از توانائی اش مجبور کند.
البته این موضوع یعنی کم خرج بودن زن و چشم و هم چشمی نداشتن و قانع بودن زن در تمام مسائل دیگر زندگی هم باید مراعات بشود مانند تهیه جهیزیه برای دختران و تعیین مهریه و برگزاری مراسم عروسی و … که نباید سختگیری کرد .نباید دنبال پرخرجی و ولخرجی رفت.
روایتی است از پیامبر گرامی اسلام(ص) که می فرماید: « ثلاثة نساء یرفع الله عنهن عذاب القبر و حشرهن مع فاطمة(س): امراة صبرت علی عسر زوجها و امراة صبرت علی سوء خلق زوجها و امراة وهبت صداقها » (تحریر مواعظ العددیه ؛ صفحه244) سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و با فاطمه زهرا(س) محشور خواهند شد : زنی که سختی های زندگی همسرش را تحمل کند و صابر باشد ( و از او جدا نشود) .زنی که با بد اخلاقی شوهر بسازد(و تقاضای طلاق ننماید) و زنی که مهرش را (به شوهر بی بضاعتش ) ببخشد. اینگونه زنها از نظر پیامبر (ص) شایسته اند که بر سختی شوهر خود صبر کنند نه اینکه او را به سختی بیاندازند و در برابر بد اخلاقی همسرش صبور باشد نه اینکه بد اخلاقی کند و اینکه مهریه اش را به شوهر فقیرش ببخشد نه اینکه مهریه های سنگین و کمرشکن تعیین کنند.
این بحث آنچنان اهمیت دارد که امام صادق(ع) می فرمایند: «خیر نسآءکم التی ان اعطیت شکرت وان منعت رضیت» (مستدرک الوسائل؛جلد14؛صفحه161) یعنی بهترین شما زنی است که اگر چیزی به او داده شود سپاسگذاری کند و اگر چیزی به او داده نشود راضی باشد.
 
ب.   حضرت زهرا(س) که هیچ گاه در خانه از شوهر خود تقاضائی نکرد و همواره در سختی ها و ناملایمات صبر و بردباری پیشه کردند و هرگز گله و شکایتی نکردند حتی گاهی غذائی در خانه علی (ع) بافت نمی شد چیزی از حضرت علی (ع) مطالبه نمی کرد که آن حضرت شرمنده بشوند حتی وقتی که در بستر هم بود حضرت علی (ع) از او خواست که اگر خواسته ای دارد ابراز کند باز هم از بیان تقاضای خود امتناع ورزید و نخواست همسرش را به زحمت بیاندازد.
که یک روز حضرت علی (ع) غذائی طلبید حضرت زهرا (س) عرض کرد سه روز است که در منزل غذائی نداریم حضرت فرمود چرا نگفتی؟ عرض کرد چون پدرم نهی فرموده که مبادا از پسر عمویت چیزی بخواهی و توانش را نداشته باشد و خجالت بکشد.
در روایت دیگری آمده فرود: از خدایم حیا می کنم شما را وادار کنم به چیزی که در توان نداری .حضرت علی (ع) بیرون رفت و یک دینار قرض گرفت اما در بین راه آن را به مقداد داد و دست خالی برگشت به منزل اما نزد حضرت زهرا (س) غذای مفصلی را دید و پرسید از کجا آمده ؟حضرت زهرا (س) عرض کرد : از نزد خداوند است .خدا به هر که بخواهد بی حساب روزی می دهد.
 
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد