خانه » همه » مذهبی » امام زمان روحی فداه خلیفه الله هست. توجه ای به حاجات وتوسلاتم دارد؟ دوست دارم به حاجاتم برسم.

امام زمان روحی فداه خلیفه الله هست. توجه ای به حاجات وتوسلاتم دارد؟ دوست دارم به حاجاتم برسم.

اهمیت دادن به دعا و مناجات با خداوند نشانه ایمان، صبر و استقامت است. حالِ دعا نعمتی است که به هر کس داده نمی شود. قرآن مجید مى فرماید: «اذا سألک عبادى عنى فانى قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان؛ هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند (بگو) من نزدیکم، و دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا بخواند اجابت مى کنم» (1)؛
دعا نوعی عبادت و پرستش است. در هر عبادتی، عبادت کننده تصمیم دارد به خدای خود نزدیک شود و به کمالات ذات اقدس اله آراسته گردد. دعا و عبادت با خلوص نیت و شرایط لازم، در همان لحظه به اجابت می رسد. اثر معنوی دعا بر روح و جان انسان او را به کمال و سعادت شایسته خود می رساند. امام صادق علیه السلام فرمود: «شما را به دعا سفارش مى کنم؛ زیرا با هیچ عمل دیگرى همچون دعا، به خدا نزدیک نمى شوید.» نباید به دعا تنها به عنوان وسیله ای برای برآورده شدن حاجات خود، نگاه نمود. دعا آثار مثبت و گران قدر بسیارى براى انسان به ارمغان مى آورد. از جمله:
الف) دعا داراى آثار تربیتى و سازنده فراوانى است. دعاها مشتمل بر مجموعه عظیمى از معارف بلند الهى و عمیق ترین آموزه هاى توحیدى عرفانى و فلسفى است.
ب) دعا موجب تلطیف روح در سایه ارتباط با معبود و در پى آورنده پاکى و طهارت نفس است.
ج) دعا آرام بخش دل و تسکین دهنده آلام روحى و روانى است.
د) دعا آرمان پرور و هدف ساز و جهت بخش است.
ه) دعا امید بخش انسان است. زیرا در پرتو آن انسان خود را با بزرگ ترین منبع فیض هستى در ارتباط تنگاتنگ و صمیمانه مى بیند و از تنهایى و بى کسى نجات مى یابد.
و) دعا استمداد از نیروها و عوامل ماوراى مادى در حل مشکلات و از طرف دیگر کسب موفقیت هر چه بیشتر در امور است.
مستجاب شدن دعا فقط به معنی حاجت روا شدن فوری برای ما نباید تلقی شود. گاهی پاسخ نیافتن ما نیز میتواند به معنی اجابت دعا، حفظ حالت توبه، حفظ ارتباط با معبود و … نیز حاصل این دعاهایمان از سوى خدا باشد. در پى آن، الطاف بى شمارى نصیبمان مى شود.
مولوى مى گوید:
آن یکى الله مى گفتى شبى /
تا که شیرین مى شد از ذکرش لبى/
گفت شیطان: آخر اى بسیار گو/
این همه «الله» را «لبیک» کو؟/
مى نیاید یک جواب از پیش تخت/
چند «الله» مى زنى با روى سخت/
او شکسته دل شد و بنهاد سر/
دید در خواب او خضر اندر/
خضرگفت: «هین»از ذکر چون وامانده اى/
چون پشیمانى از آن کش خوانده اى؟/
گفت: لبیکم نمى آید جواب/
زآن همى ترسم که باشم رد باب /
گفت: آن «الله» تو «لبیک» ماست /
و آن نیاز و سوز و دردت پیک ماست/
ترس و عشق تو کمند لطف ماست /
زیر هر یا رب تو لبیک هاست /
اجابت نشدن خواسته و دعا نشانه بی توجهی خدای سبحان تلقی نشود. گاهی چون دوست ندارد صدای بنده ای را بشنود فوری خواسته اش را برآورده می کند. ممکن است اجابت نشدن دعا و خواسته به خاطر مصالح و خیراتی باشد که از آن بیخبریم. یا بر اثر موانعی باشد. به هر حال دعا نمودن عصاره و نمود و تجسم بندگی است وظیفه بنده خاضع است؛ چه خواست او برآورده شود و چه نشود. خداوند اجر و پاداش عمل هیچ بنده ای را ضایع نمی کند و درخواست او را هرگز بی جواب نمی گذارد.
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن/
که خواجه خود صفت بنده پروری داند.
خدای متعال در قرآن فرموده اند:لاتقنطو من رحم‍‍ت الله و رباعی مشهوری نیز داریم:
باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ/
گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ/
این درگه ما درگه نومیدی نیست/
صد بار اگر توبه شکستی باز آ/
براساس ایده مهدویت نزد شیعه بقاى حجت الهى در عالم، ضرورى و لازم است. دوازدهمین خلیفه و جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله را که آخرین سلسله امامان و هادیان معرفى شده از جانب وحى و رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده از انظار مخفى داشت، و با این کار، او را از دسترس ظالمان و ستمگران خودکامه مصون و محفوظ نمود. گرچه امام وحجّت خدا در پشت پرده غیبت به تمامى شئونات و امور امامت مشغول است. امام عصر و حجت الهى وجود مبارکش در پشت پرده غیبت قرار گرفته، أمّا نظام جهان خلقت تحت اختیاراوست. به برکت وجودش رزق و روزى تمام جانداران داده مى شود. نسبت به انسان ها نیز توجه و عنایت هاى ویژه اى دارد. هدایت هاى معنوى و دادرسى ها و دستگیری ها براى مضطرین و ملتمسین در اطراف و اکناف عالم نقشه هاى شوم و خطرناک دشمنان اسلام را باطل و باعث دوام اسلام و مسلمین به خصوص مکتب تشیّع و پیروان آن مى شوند. با وجود دشمنان قدرتمند و کینه توزى در هر عصر و زمانى همچون معاویه و فرزند خبیث او، یزید که قسم مى خورد و مى گوید: واللَّه کارى کنم که نام محمد صلی الله علیه و آله در زیر خاک مدفون شود. به خیال خام خود، اصل و ریشه رسالت و امامت را نابود گرداند. بعد از 14 قرن شاهد بقاء اسلام، مسلمانان و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستیم. این موجودیت و گسترش و حفظ دین و دیانت نتیجه تلاش و تکاپوی بی پایان امام علیه السلام است. در همین رابطه از وجود نازنین حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل شده که مى فرماید: “إنَّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ وَلا ناسِیْنَ لِذِکْرِکُمْ ، ما توجه خودمان را از شما بر نمى داریم و شما را فراموش نمی نماییم. “اگر حضرت خضر آن عبد صالح و غائب از انظار، براى حفظ یک کشتى، تا به دست ظالم نیفتد و یا باقى ماندن گنجى تا صاحبان آن بزرگ شوند و نیز براى حفظ ایمان پدر و مادرى، خود را به تکاپو مى اندازد و کارهاى عجیب و غریبى انجام مى دهد تا مصالح ضعیفان و صاحبان حق پایمال نشود. قطعاً حجت غائب ما حضرت مهدى- ارواحنا فداه- ضمن هزاران هزار دادرسی ها و کارسازی ها براى بیچارگان و صاحبان ایمان، خصوصاً براى استغاثه کنندگان به درگاه آن حضرت، براى حفظ اسلام و مکتب تشیّع به مراتب سعى و تلاش بیشترى خواهند کرد. مخفى نماند که غیبت امام عصر ارواحنا فداه با توجه به اینکه بسیارى از کارهاى مربوط به مقام امامت در حال غیبت انجام مى گیرد، امّا فیض حضور امام علیه السلام را از مردم سلب نموده و آنان را در فراق محبوب خود به سوز و گداز افکنده است. و ازسوى دیگر، وضع آشفته و نابسامان جوامع بشرى و شیوع ظلم و بى عدالتى در اطراف و اکناف آن، و کم رنگ شدن دین و دیانت و بلکه انسانیت و شرافت در بین مردم، و مشاهده بى وفائی ها و جنایت ها و ضایع نمودن حقوق ها در جوامع اسلامى و حتّى از ناحیه بعضى از مدعیّان تشیّع و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت، صاحبان ایمان و پیروان واقعى مکتب اهل بیت علیهم السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را سخت در ناراحتى و غربت و فشار واقع نموده تا این افراد را به وادى شک و تردید رهسپار نمایند.
مهمترین وظیفه اى که بر آحاد مسلمین و به ویژه شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام متوجه است، این است که: اعتقادات خود را از کتاب و سنّت بگیرند و با ادلّه عقلیه آن را تحکیم نمایند.
عقیده به حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه و این که فردى خواهد آمد که عدل و عدالت را گسترش مى دهد، و ظلم و فسق و فجور را از روى زمین محو مى کند و تمامى مستضعفان جهان را از دست مستکبران و خودکامگان نجات مى بخشد و… قطعاً چنین عقیده و ایمانى باعث مى شود:
خود را از صحنه هاى ظلم، ستم، فساد و گناه دور نگه دارد چون مى داند که آن مصلح کلّ، با هر ظلم و فسادى مقابله و برخورد خواهد کرد.
… قرآن با صراحت مى گوید: “بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ.(2)؛”
“ما حق را بر سر باطل مى کوبیم تا آن را هلاک سازد و این گونه باطل محو و نابود مى شود.”
مولاى ما امیر المؤمنین علیه السلام در کلام خود اشاره نموده و مى فرماید:
دنیا پس از چموشى (همچون شترى که از دادن شیر به دوشنده اش خود دارى مى کند و براى بچه اش نگه دارى مى کند) بما خانواده روى مى آورد، سپس آن حضرت به دنبال این سخن این آیه را تلاوت کرد: مى خواهیم بر مستضعفین زمین منّت گذاریم و آنها را پیشوایان زمین و وارثان آن قرار دهیم.
ــــــــــــــــــــــ
(1). سوره مبارکه البقره/ آیه شریفه 186.
(2). سوره مبارکه الانبیاء/ آیه شریفه 18.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد