خانه » همه » مذهبی » اهمیت امر به معروف نسبت به جهاد

اهمیت امر به معروف نسبت به جهاد


اهمیت امر به معروف نسبت به جهاد

۱۳۹۲/۱۰/۲۳


۴۵۲ بازدید

چگونه است که نسبت جهاد به امربه معروف ونهی ازمنکر، همچون نم به دریا باشد؟

با سپاس و قدر دانی از ارتباط شما با این مرکز به نکات   زیر توجه کنید . 1.      امیر مومنان علی (علیه‌السلام)می فرماید :  « وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی » ؛ تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون آب دهان است در برابر دریای پهناور !  (وسائل الشیعة/ج:16/ص:134 )
2.     امر به معروف و نهی از منکر در حقیقت به منزله یک پوشش اجتماعی برای محافظت جمعیت است، زیرا اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر در میان نباشد عوامل مختلفی که دشمن بقای وحدت اجتماعی هستند، همچون موریانه از درون، ریشه های اجتماع را می خورند، و آنرا از هم متلاشی می‌سازند، بنابراین حفظ وحدت اجتماعی بدون نظارت عمومی ممکن نیست ! 
3.    این گونه تعبیرات و تاکیدات بر موضوع امر به معروف و نهی از منکر به خاطر آن است که این دو وظیفه بزرگ در حقیقت ضامن اجرای بقیه وظائف فردی و اجتماعی است، و در حکم روح و جان آنها محسوب می شود، و با تعطیل آنها تمام احکام و اصول اخلاقی ارزش خود را از دست خواهد داد. با اینکه به طور مسلم زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر فوائد و برکات فراوانی دارد و حتی این نوع مزایا انسان را وادار به   زندگانی اجتماعی کرده است، ولی در مقابل آن محدودیت‌هایی نیز برای او به بار می آورد، و چون در برابر فوائد بی‌شمار زندگی دسته جمعی ضرر این نوع محدودیت‌ها جزئی و ناچیز است لذا بشر از روز اول تن به زندگی اجتماعی داده و محدودیت‌ها را پذیرفته است، و از آنجا که در زندگی اجتماعی سرنوشت افراد به هم مربوط است، و به اصطلاح افراد اجتماع در سرنوشت یکدیگر اثر دارند حق نظارت در اعمال دیگران نیزحق طبیعی و خاصیت زندگی دسته جمعی است چنانچه این مطلب به طرز جالبی در حدیثی که سابقاً از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) نقل کردیم آمده است . 
بنابراین انجام این فریضه نه تنها با آزادی‌های فردی مخالف نیست، بلکه وظیفه ای است که افراد در مقابل یکدیگر دارند . 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد