۱۳۹۳/۰۹/۱۳
–
۳۰۷۷ بازدید
اوشو از عشق حرف میزند و آن را تا سرحدّ سکس تنزّل میدهد. انسجام کانون خانواده را زیر سؤال برده، انسان را به عیش و خوشی لجام گسیخته دعوت میکند، اما تا کجا معلوم نیست!
اخلاق در سیرهی اوشو
باگوان راجینش اوشو، فیلسوف و عارف نامدار معاصر هند، در 11 سپتامبر 1931 میلادی در هندزاده شد و در 19 ژانویه 1990 میلادی کالبد خاکی خود را ترک کرد. تحصیلاتش را در هند تا درجهی استادی فلسفه ادامه داد و در سال 1953 میلادی [به پندار مریدانش] به نور حق مشرّف و روشنضمیر شد. از سال 1963 میلادی در اقصی نقاط هند به ایراد خطابه در زمینههای معنوی و عوالم روحانی پرداخت. پیروان بیشمار و سر سپردگان طریقتش که بهعنوان «سانیاسین» مشهورند، در مدّت چهار ماه، اراضی کوهپایههای ایالت «اورگون» را خریداری و شهری بنا نهادند که به «راجینش پورام» مشهور و خار چشم دولت و سیاستمداران آمریکایی شد.
از اوشو قریب ششصد عنوان کتاب، هفت هزار ساعت نوار کاست و هزار و هفتصد سخنرانی ویدیویی باقی مانده است. آثار اوشو به اکثر زبانهای زندهی معاصر ترجمه، و پیروانش در اقصی نقاط جهان امروز گسترده شدهاند.
– نگاه انسانمدارانهی اوشو
پنج ویژگی امانیستی (انسانمحور) در آیین اوشو بهوضوح دیده میشود:
الف) محوریّت انسان؛
ب) تأکید بر آزادی و اختیار انسان؛
ج) اعتقاد به توانایی فوقالعادهی انسان؛
د) طبیعتگرایی؛
هـ) مدارا
– اخلاق جنسی در عرفان اوشو
اوشو از عشق حرف میزند و آن را تا سرحدّ سکس تنزّل میدهد. انسجام کانون خانواده را زیر سؤال برده، انسان را به عیش و خوشی لجام گسیخته دعوت میکند، اما تا کجا معلوم نیست! نظر اوشو در مورد روابط آزاد و به دور از معیارهای مذهبی در دههی نود مشکلات زیادی به بار آورد. در سال 1990 میلادی، آمار تکان دهندهای از فرزندان متولّد شده در خارج از چارچوب خانواده در کشورهای توسعهیافته منتشر شد. در ایالات متّحده با آنکه کاتولیک مذهب بوده، حفظ نهاد خانواده از اولویّتهای اصلی دولت و آن کلیساست و نیز با وجود همهی آموزشهای پیشگیری و آزادی سقط جنین، بیست و هشت درصد از کلّ موالید بهطور نامشروع متولّد میشوند. این رقم در کشورهای اسکاندیناوی به پنجاه درصد رسید.
به خاطر جاذبههای شهوانی عرفان اوشو، روزبهروز بر جمعیّت این فرقه افزوده شد، تا جاییکه دولت آمریکا صلاح را بر آن دید تا از دست این استاد خودپرورده خلاص شود. ادّعا شده در پی بازداشت او در سال 1986میلادی، در زندان ایالت اوکلاهوما، یک منبع قدرت تشعشع رادیواکتیو را در تشک خواب اوشو پنهان کردند تا تواناییهای عقلانی، قابلیّتهای گفتاری و سیستم دفاعی بدنش را نابود کنند.
اوشو معتقد است عشق باید زمینی باشد. از نظر او، معشوقه در عرفان، یعنی مادّی. او دنیایی بودن عشق را در تضاد با هوسها نمیداند. وی میگوید: رسیدن به عشق، تنها از طریق قطب مخالف امکانپذیر است و میل مرد به زن یا زن به مرد شروع عشق است.
– روابط آزاد و ضدّ اخلاقی
او از زنان بهعنوان الگویی که دارای استعداد زیادی برای رسیدن به اوج لذّت جنسی بهطور متوالی هستند، یاد میکند. رابطهی دختر و پسر در عرفان اوشو آزاد است، و از آن بهعنوان یکی از روشهای مراقبه یاد میشود. دیدگاه اوشو دربارهی عشق بسیار زیاد متأثّر از فروید و تا حدود زیادی از شاگرد فروید، «یونگ» است. بر این اساس، وقتی از عشق صحبت میکند منظورش همین عشق مجازی زمینی و رابطهی زن و مرد است. اوشو تا جایی در شهوترانی پیش میرود که در بقیّهی توصیه هایش- مثلاً مدیتیشن- مریدان را ترغیب به سکس میکند.
– همجنسگرایی و اعمال غیراخلاقی
پرداختن مفرط اوشو به این روابط نامشروع و به اصطلاح «عرفان»، یکی از دلایل محبوبیّت مکتبش است. از جمله اقدامات مریدان او، راهاندازی رسمی و همراه با تبلیغات گستردهی «اوشو پارک» است، که جذابیّت زیادی برای گردشگران در هند ایجاد کرده است، همچنین شعبههایی از این پارک در دیگر کشورها تأسیس شده است. در این مکانها نوعی زندگی زناشویی و جمعی، فارغ از قیود اخلاقی و قاعدهمند ترویج میشود.
دیدگاه اوشو در مورد همجنسگرایی جالب است، وی معتقد است این مسأله چیز مهمّی نیست و هیچ اشتباهی در آن رخ نمیدهد. او در این باره میگوید:
«این ایدههای اجتماعی است که چیزی را غلط یا درست میشمارد. خوب است اول آن را بپذیرید؛ چراکه در صورت ردّ آن نمیتوانید آن را حل کنید؛ هرچه بیشتر آن را رد کنید، بیشتر جذب همجنس خواهید شد، زیرا هر چیزی که ممنوع میشود جذابیّت بیشتری مییابد و همجنسگرایی یکی از مراحل ضروری رشد انسان، اعم از زن یا مرد است.»
اخلاق در عرفان اوشو، یعنی آزادی و رهایی از قیود؛ انسان هرچه آزادتر، اخلاقیتر و عارفانهتر.
افکار اوشو بیشتر ترویجکنندهی یک هرج و مرج اخلاقی است. هرچه از دیدگاه عقل و شرع ادیان الهی ممنوع و ضدّ اخلاق فرض شده، در نظرگاه اوشو، نهتنها فعل غیراخلاقی نیست، بلکه با پرداختن مفرط به آن میتوان نیاز را برآورده کرد و در پی حل آن برآمد.