آيات عظام امام، بهجت، فاضل، و نورى: در يكى از سه صورت صحيح است:1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتار كرده است.2. عمل او با فتواى مجتهدى كه وظيفهاش تقليد از او بوده مطابق باشد 3. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد.
آيات عظام صافى، تبريزى، مكارم و وحيد: عمل او در صورتى صحيح است كه بفهمد به وظيفه واقعى خودرفتار كرده و يا با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد.
آيت الله سيستانى: در يكى از سه صورت صحيح است:1. بفهمد به وظيفه واقعى خود رفتاركرده است.2. عمل او با فتواى مجتهدى كه اكنون بايد از او تقليد كند، مطابق باشد. 3. جاهل قاصر بوده و نقص عملش به اركانو مانند آن باز نگردد.
تبصره 1. اگر آن عمل عبادى بوده، در صورتى صحيح است كه با قصد قربتانجام داده باشد
تبصره 2. عمل به احتياط يكى از راه هايى است كه غالباً شخص مىتواند با آن يقين پيدا كند كه به وظيفه واقعى خود رفتار كرده
منبع:
توضيح المسائل مراجع، م 14؛آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛آيت الله نورى، توضيح المسائل، م 14؛آيت الله خامنهاى، اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7.؛آيت الله وحيد، توضيح المسائل،م 14؛آيت اللهتبريزى، استفتائات، س 66.آيت الله سيستاني توضيح المسائل، م 12.