خانه » همه » مذهبی » اگر کسي ادعا کند که من امام زمانم، چگونه بفهميم که راست مي گويد يا دروغ؟

اگر کسي ادعا کند که من امام زمانم، چگونه بفهميم که راست مي گويد يا دروغ؟

براي اينکه مدعيان دروغين مهدويت و مهدي نماها را تشخيص بدهيم، لازم است که شناخت کامل از امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ داشته باشيم و شناخت آن حضرت ممکن نيست مگر از طريق روايات رسيده از رسول خدا و ائمه اهل البيت ـ عليهم السلام ـ ، زيرا هيچ راه عقلي براي شناخت وي وجود ندارد، و از راه عقل و دليل عقلي نمي شود آن حضرت را شناسايي کرد، پس بايد ويژگي ها و خصوصيات شخصي آن حضرت و نيز شرايط و نشانه هاي ظهور وي را، از زبان رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه اهلبيت ـ عليهم السلام ـ بشنويم و از اين طريق شناخت لازم را نسبت به شخص آن حضرت و قيام وي حاصل نموده و بدين ترتيب، امام به حق را از مدّعيان دروغين امامت تشخيص دهيم.
زراره از امام صادق ـ عليه السلام ـ سئوال کرد که، چگونه در زمان غيبت، امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ را از مدعيان دروغين امامت تشخيص دهيم، حضرت فرمود: اين دعا را بسيار بخوان: خدايا خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناساني، رسولت را نخواهم شناخت، خدايا پيامبرت را به من بشناسان، اگر پيامبرت را به من نشناساني حجت تو را نخواهم شناخت، خدايا حجت و امام زمانت را به من بشناسان، اگر امام زمانت را نشناسم در دينم گمراه خواهم شد، بنابراين بر ما لازم است که امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ را هم شناسنامه اي و هم از نظر اوصاف و ويژگي ها و هم از نظر اعتقادي و قلبي و هم از حيث علائم و نشانه هاي ظهور، بشناسيم.
1. اسم ونسب امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ:
او هم نام و هم کنيه رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرزند امام حسن عسکري ـ عليه السلام ـ است، از نظر قد و قامت متوسط و چهار شانه و داراي چهره گندم گون که مثل ستاره مي درخشد، و چشماني در چهره فرو رفته، و ابروهاي برجسته، و پيشاني پهن و بزرگ، و دماغ کشيده، و بر گونه راستش خال سياه، و دندان هاي پيشين اش فاصله دارد، و ميان دو شانه اش پهن است.[1]2. ويژگي هاي امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ:
داراي مولد پاکيزه، از عيوب و نواقص روحي و جسمي پاک و عالم ترين فرد زمان است، از نظر شجاعت شجاع ترين و از نظر تقوا متقي ترين و از نظر سخاوت سخي ترين و از نظر فصاحت فصيح ترين و از نظر بلاغت بليغ ترين مردم است، با هر زبان به بهترين وجه سخن مي گويد، با هر خط و نوشته آشنايي کامل دارد، در صورتي که خواندن و نوشتن را از انسان ديگر نياموخته است، همان طور که از پيش رو مي بينيد از پشت سر هم مي بيند، همان طور که در بيداري مي بيند و مي داند در خواب هم مي بيند و مي داند، مختون به دنيا آمده است، سايه ندارد، مدفوعش را زمين مي بلعد و کسي نمي بيند و اگر کسي ببيند کور و نابينا مي شود، وقتي دعا کند مستجاب مي شود، مرده را زنده مي کند، هر آن چه مي گويد عمل مي کند.[2]علاوه بر خصوصيات و ويژگي هاي شخص آن حضرت، ظهور و قيام وي نيز علائم و نشانه هاي حتمي و قطعي اي دارد که موجب سهولت تشخيص قيام آن حضرت از مهدي نماها مي شود.
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: «پيش از ظهور قائم (امام زمان) پنج نشانه حتمي است: 1. خروج سفياني، 2. خروج يماني، 3. صيحه آسماني، 4. قتل نفس ذکيه، 5. فرو رفتن در بيابان».[3] با وجود آن چه ذکر شد، هنگامي که حضرت ظهور مي کند بر سرش پاره ابري است که بر آن ملکي فرياد مي زند، اين مهدي خليفه خدا است دست از فرمانش برنداريد.[4]بنابراين اگر کسي پيش از وقوع علائم و نشانه هاي حتمي ظهور، ادعاي امامت نمايد و لو آن خصوصيات و علامات بدني را هم داشته باشد، يقيناً در ادعاي خود کاذب است، و بايد بفهميم و بشناسيم که امام نيست و به دروغ ادعاي امامت مي کند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ آشنايي با امام زمان، سيد محسن اميني.
2ـ حجة البالغة في اثبات الحجة، جلال الدين جعفري.

پي نوشت ها:
[1] . اميني، سيد محسن، آشنايي با امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ ، نشر طور، ص28.
[2] . جعفري، جلال الدين، حجة البالغة في اثبات الحجة، اصفهان، چاپخانه رباني، 1358ش، ص82.
[3] . شيخ صدوق، کمال الدين و تمام النعمة، قم، دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه، ص650.
[4] . اميني، سيد محسن، آشنايي با امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ ، نشر طور، ص26.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد