با سلام کیفیت ظهور حضرت مهدی چگونه خواهد بود؟ کیفیت جنگهای حضرت با توجه به قدرت کفار.
۱۳۹۴/۱۰/۱۵
–
۷۶ بازدید
پرسش:با سلام کیفیت ظهور حضرت مهدی چگونه خواهد بود؟ کیفیت جنگهای حضرت با توجه به قدرت کفار.
پاسخ:
پاسخ:
وقتى مردم جهان آماده پذیرش حضرت شدند ، با دیدن علایم ظهور نگاهها متوجه مکه مىشود . حضرت مهدى ( عج ) با اذن و امر خدا همراه با 313 نفر از یاران در مسجد الحرام ظاهر مىشوند و با معرفى خود ظهور را اعلام کرده و مردم را به سوى خدا و پیروى از خود دعوت مىکند . با اعلام ظهور ، یاران دیگر حضرت نیز به طرف مکه حرکت مىکنند تا اینکه جمعیت یاران به ده هزار نفر مىرسد و حضرت خروج مىکند . مکه را به تصرف در مىآورد و پس از اصلاح امور به طرف مدینه حرکت مىکند . با تصرف این شهر و اصلاح امور آن به سمت عراق به راه مىافتد . البته در طول حرکت یاران دیگرى نیز به سپاه حضرت افزوده مىشود . در عراق پس از ارشاد و راهنمایى ، به جنگ با معاندان و لشکر ظالم سفیانى مىپردازد که در نهایت به پیروزى حضرت و کشته شدن سفیانى و سپاه او مىانجامد . سپس حضرت براى فتح بیت المقدس اقدام مىکند . نزول حضرت عیسى ( ع ) و نماز خواندن ایشان پشت سر امام مهدى ( ع ) باعث مىشود افراد زیادى از اهل کتاب به اسلام گرایش پیدا کنند و سر انجام با فرستادن یاران به نقاط مختلف عالم و فتح آن ، پیروزى نهایى براى اسلام رقم مىخورد . باید توجه داشت حرکت حضرت با تبلیغ و تبیین حقیقت آغاز مىشود . او پیامآور صلح و راستى است . او براى نجات مىآید ، او رحمت الهى بر بندگان است . او ضد ظلم و شرک و فساد است . لذا ابتدا دعوت به حقیقت مىکند و سپس در صورت تقابل و عناد افراد ، با آنان مىجنگد .
روایات حاکى از این است که انقلاب و حرکت ظهور حضرت مهدى(عج) بعد از فراهم شدن مقدمات و آمادگى هاى منطقه اى و جهانى از مکه آغاز مى گردد. آنگاه در سطح جهان نبردى سخت میان غربى ها و ترکان و یا هواداران آنها به وجود مى آید تا جایى که منجر به جنگ جهانى مى گردد. اما در سطح منطقه دو حکومت هوادار حضرت مهدى(عج) در ایران و یمن تشکیل خواهد شد… که یاران ایرانى آن حضرت مدتى قبل از ظهور، حکومت خویش را تأسیس نموده و درگیر جنگى طولانى مى شوند که سرانجام در آن پیروز مى گردند. اندک زمانى پیش از ظهور آن بزرگوار در بین ایرانیان دو شخصیت با عنوان سید خراسانى، رهبر سیاسى و شعیب بن صالح رهبر نظامى ظاهر شده و ایرانیان تحت رهبرى این دو تن نقش مهمى را در حرکت ظهور آن حضرت ایفا خواهند کرد.
اما یاران یمنى وى، قیام و انقلاب آنان چند ماه پیش از ظهور حضرت بوده و ظاهرا ایشان در سامان بخشیدن به خلاء سیاسى که در حجاز به وجود مى آید همکارى مى نماید.
از جمله نشانه هاى ظهور حادثه اى است که میان دو حرم مکه و مدینه رخ مى دهد. در این هنگام نشانه هاى ظهور حضرت مهدى(عج) آشکار شده و شاید بزرگترین نشانه آن، نداى آسمانى است که به نام او در 23 ماه رمضان شنیده مى شود پس از این نداى آسمانى حضرت مهدى(عج) به طور سرى با برخى از یاران خود ارتباط برقرار مى نماید. درباره آن بزرگوار در سراسر گیتى سخن بسیار به میان آمده و نام وى زبانزد همگان گشته و محبتش در دل ها جاى مى گیرد.
دشمنان از حضور آن حضرت بیمناک شده و مى کوشند تا وى را یافته و از میان بردارند ازاین رو سپاهى وارد مدینه گشته و به هر مرد هاشمى که دست یافته او را دستگیر و یا کشته و یا به زندان مى اندازند آن حضرت با برخى از یاران خود در مکه تماس گرفته تا این که قیام خویش را در شب دهم محرم بعد از نماز مغرب و عشاء از حرم شریف مکى آغاز مى کند و پس از درگیرى بر مکه تسلط مى یابد. در صبح روز دهم محرم حضرت مهدى(عج) پیام خود را به زبان هاى مختلف به تمام جهان ابلاغ مى کند و ملل دنیا را به یارى خویش دعوت کرده، اعلام مى دارد که در مکه باقى خواهد ماند تا معجزه اى که جد گرامى اش حضرت رسول(ص) وعده فرموده محقق شود و آن فرو رفتن لشکریان سفیانى به زمین است که براى درهم شکستن حرکت آن حضرت راهى مکه مى شوند(8).
آن حضرت پس از این معجزه با سپاه خود که متشکل از ده و اندى هزار تن است از مکه رهسپار مدینه مى شود و پس از نبردى با نیروهاى دشمن مستقر در آنجا، مدینه را آزاد ساخته آنگاه با آزادسازى دو حرم مکه و مدینه فتح حجاز و تسلط بر منطقه خاتمه مى یابد. وى پس از پیروزى بر حجاز راهى جنوب ایران مى شود و در آنجا با سپاه ایران و توده هاى مردم آن سامان به رهبرى خراسانى و شعیب بن صالح برمى خورد. آنان با او بیعت کرده و با همرزمى یکدیگر با قواى دشمن در بصره به پیکار مى پردازند که سرانجام به پیروزى بزرگ و آشکارى دست مى یابند. سپس امام(عج) وارد عراق گردیده واوضاع داخلى آنجا را پاکسازى مى کند و با درگیرى با بقایاى نیروهاى سفیانى و گروه هاى متعدد شورش آنها را شکست داده و به قتل مى رساند. آنگاه عراق را مرکز حکومت و کوفه را پایتخت خود قرار مى دهد و بدین سان یمن، حجاز،ایران، عراق و کشورهاى خلیج فارس یکپارچه تحت فرمانروایى آن حضرت درمى آید. بعد از آن جنگ هایى با ترکان و یهودیان صورت مى پذیرد که در هر دو پیروزى از آن حضرت(عج) است. غربیان مسیحى از این وقایع سخت نگران شده و با حضرت اعلان جنگ مى کنند ولى ناگاه حضرت عیسى مسیح(ع) از آسمان به قدس شریف فرود آمده و با سخنان خویش جهان و به ویژه مسیحیان را مورد خطاب قرار مى دهد. فرود آمدن حضرت عیسى(ع) براى جهان علامت و نشانه اى است که موجب شادى مسلمانان و ملت هاى مسیحى خواهد گردید.
به نظر مى رسد که حضرت مسیح(ع) میان حضرت مهدى(ع) و غربى ها وساطت نموده و قرارداد صلحى به مدت هفت سال میان دو طرف بسته مى شود. اما غربى ها بعد از دو سال پیمان صلح را مى شکنند، لذا رومیان در یک هجوم ناگهانى با نزدیک به یک میلیون سرباز به سرزمین شام و فلسطین یورش مى آورند. نیروهاى اسلام رویاروى آنها قرار گرفته و حضرت مسیح(ع) موضع خود را هماهنگ با حضرت مهدى(عج) اعلام داشته و پشت سر وى در قدس نماز مى گذارد. دراین جنگ مسلمانان پیروز مى شوند. سپس غرب توسط امام فتح مى گردد. پس ازفتح و اسلام آوردن بیشتر مردم آن سامان، حضرت مسیح(ع) رحلت نموده و حضرت مهدى(عج) و مسلمانان بر پیکر او نماز مى گذارند. سپس پیکر پاک او را با پارچه اى که دست بافت مادرش مریم صدیقه(ع) است کفن نموده و در جوار مزار شریف مادرش در قدس به خاک مى سپارد.
پس از این فتوحات حضرت مهدى(عج) براى تحقق بخشیدن به اهداف الهى در ابعاد گوناگون و در میان ملل جهان اقدام مى کند و براى تعالى بخشیدن و شکوفایى زندگى مادى و تحقق توانگرى و رفاه همگان قیام نموده و جهت گسترش فرهنگ و دانش و بالا بردن سطح آگاهى دینى و دنیایى مردم مى کوشد.
یکی دیگر از علائم مهم ظهور پیدا شدن افرادی به نام دجال و سفیانی است.
دجال از ریشه دجل به معناى دروغگو است و بر اساس آنچه از ظاهر اخبار استفاده مى شود دجال فردى است که در آخرالزمان و پیش از قیام مهدى(ع) خروج مى کند و انسان غیر عادى است و با انجام کارهاى شگفت انگیز جمع زیاى از مردم را مى فریبد و سرانجام به دست حضرت عیسى(ع) در منطقه شام به هلاکت مى رسد. و اینکه آیا دجال شخص واحد با آن ویژگیها مى باشد یا یک تفکر و جریان الحادى است در این مورد احتمالات مختلف و متعدد وجود دارد.
سفیانى از شرور در زمان انقلاب حضرت مهدى(ع) است و از دشمنان سرسخت آن حضرت به شمار مى رود و بنابه تصریح روایات خروج سفیانى از وعده هاى حتمى خداوند است امام زین العابدین مى فرماید: «امر قائم از سوى خداوندحتمى است و امر سفیانى نیز از جانب خداوند قطعى مى باشد و قائم ظهور نمى کند مگر پس از مرگ سفیانى» (بحارالانوار، 53، 182، نقل از کتاب عصر ظهور على کورانى، ص 115)
سفیانى از تبار ابوسفیان است و از کینه توزترین فرد نسبت به اهل بیت(ع) مى باشد با پرچم سرخ که نشانه خون آشامى او است قبل از ظهور امام(عج) خارج مى شود .
از مجموعه روایات ظهور و قیام امام زمان ( عج ) استفاده مى شود که آن حضرت ظهور و حرکت حق طلبانه خود را این گونه به انجام مى رساند :
1 خروج از مدینه ،
2 ورود به مکه و اعلام علنى ظهور ،
3 ورود به کوفه به همراه لشکر خود و تسخیر پایتخت و قرار دادن آن و اعلام حکومت جهانى ،
4 ورود به قسطنطنیه و انطاکیه و تسخیر آن ،
5 حمله به فلسطین اشغالى و همراهى حضرت عیسى ( ع ) با آن حضرت ،
6 تسخیر بیت المقدس و نابودى یهودیان و صهیونیسم و کشته شدن دجال .
این قیام به مدت هشت ماه طول مى کشد چنان که امام حسین ( ع ) مى فرماید : « تضع سیفه على عاتقه ثمانیه اشهر » « او اسلحه خود را به مدت هشت ماه به دوش خواهد داشت » ( اثبات الهداه ، ج 3 ، ص 466 )
امام زمان ( عج ) پس از اعلام ظهور در مکه به سوى کوفه حرکت مى کند و بعد از فتح آنجا و نبردى سخت با مخالفان مکتب اهل بیت ، آنجا را تسخیر مى کند و مقر حکومت خود قرار مى دهد .
امام باقر ( ع ) مى فرماید : « قائم آل محمد بین رکن و مقام ابراهیم در مسجد الحرام ظهور مى کند و نماز مى گزارد . سپس از آنجا بیرون آمده و با یارانش به سوى کوفه حرکت مى کند و آنجا مقر او مى گردد » . ( همان ، ص 548 )
پس از ظهور حضرت مهدى ( عج ) و گشودن شهرها و کشورهاى گوناگون ، برخى از شهرها و قبایل به رویارویى با حضرت مى پردازند که به وسیله لشکریان امام سرکوب مى شوند امام صادق ( ع ) مى فرماید : سیزده شهر و طایفه هستند که مردم آن با حضرت قائم به نبرد مى پردازند و حضرت با آنان مى جنگد : مردم مکه ، مدینه ، شام ، بنى امیه ، بصره ، دمنسیان ، کردها ، و اعراب قبایل بنى ضبه ، غنى ، باهله ، از سرزمین رى » ( الغیبه نعمانى ، ص 299 )
با پى ریزى نظام الهى و حکومت جهانى امام عصر ( عج ) و فروپاشى قدرت هاى شیطانى ، شعله هاى جنگ فرو مى نشیند و دیگر قدرتى باقى نمى ماند که بتواند با ارتش مهدى ( عج ) به رویارویى برخیزد . از این رو ساز و برگ نظامى در بازارها بدون تقاضا مى ماند و در نتیجه ارزان و بى خریدار مى شود .
به هر حال از مجموع روایات مى توان مراحل ظهور و تشکیل حکومت را چنین معرفى کرد :
1 مرحله نخست ظهور و آشکار شدن که تنها در اراده و علم الهى است .
2 مرحله بعد قیام و نهضت به امر الهى و خروج بر ستمگران و مبارزه با دشمنان است .
3 مرحله بعدى تثبیت و شکل گیرى و شکل گیرى نهایى حکومت جهانى است .
همه اینها نیز هشت ماه طول مى کشد .
امام باقر ( ع ) در تفسیر آیه « الذین ان مکنا هم فى الارض . . . » مى فرماید : « این آیه به حق آل محمد ( ص ) ، حضرت مهدى ( عج ) و یاران او است که خداوند آنها را مالک شرق و غرب جهان نموده ، آیین اسلام را پیروز مى کند و بدعت ها و باطل ها را به دست او و یارانش نابود مى سازد . . . تا اینکه از ستم نشانه اى نمى ماند » ( تفسیر قمى ، ج 2 ، ص 87 )
پس از استقرار و تثبیت دولت مهدوى ، در کوفه ، آن حضرت خود به طور مستقیم حاکمان و والیان جهان را با دستورات مهمى به سراسر جهان اعزام خواهد کرد چنان که در روایتى آمده است : « مهدى یارانش را به سراسر دنیا گسیل مى دارد و به آنان دستور مى دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنها را فرمان روایان کشورهاى جهان مى گرداند و به آنان فرمان مى دهد که شهرها را آباد سازند » . ( یوم الخلاص ، ج 2 ، ص 65 )
یاران و همراهان
با مراجعه به روایات نام بعضى از پیامبران الهى را مى توان یافت که در حکومت مهدى ( عج ) حضور خواهند داشت و آن حضرت را یاى خواهند کرد . مهم ترین آنان حضرت عیسى است . در روایتى علاوه بر ایشان ، نام حضرت ادریس ، خضر و الیاس نیز آمده است که در کنار امام مهدى ( عج ) حضور دارند ( کافى ج 1 ص 242 – 247 کشف الحق ص 186 ) . علاوه بر این بزرگوران ، روایات اشاره به حضور افرادى شاخص و برجسته نیز دارد که جزو ارکان حکومت جهانى امام مهدى ( عج ) به شمار مى روند ، مانند : اصحاب کهف ، یوشع بن نون ، مقداد ، مالک اشتر ، سلمان ، ابودجانه انصارى ، یاران موسى و . . .
به همین جهت در روایتى آمده است : « له رجال الهیون یقیمون دعوته و ینصرونه هم الوزراء له یتحملون اثقال المملکه عنه و یعینونه على ما قلده الله » « گروهى از مردان الهى ، دور او گرد مى آیند ، دعوتش را سرپا نگه مى دارند و او را یارى مى کنند . آنان وزیران او هستند که سنگینى مسائل کشورى را بر عهده مى گیرند وا و را در مسئولیت بزرگى که خداوند به عهده اش گذاشته است یارى مى کنند » ( بشاره الاسلام ص 297 ) .
اهل سنت هم روایتى نقل کردهاند که معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى که فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى که امام شما از خود شما است . ( مسند احمد ، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه ، ج 4 ، ص 205 ) همچنین از برخى روایات که در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مىشود از جمله امام باقر ( ع ) مىفرماید : در صاحب این امر ( امام زمان ) چهار سنت پیامبر هست . . . و اما سنتى که از عیسى دارد ، این که گفته مىشود او مرده است در حالى که نمرده و زنده است . ( بحارالانوار ، ج 14 ، ص 238 ) زنده بودن حضرت خضر و عیسى – علیهما السلام – واقعیت دارد ولى نه به این معنا که مبعوث شدهاند . بلکه هنوز ازدنیا نرفتهاند . قرآن مجید در مورد حضرت عیسى ( ع ) صریحا فرموده است : « ماقتلوه و ما صلبوه و لکن رفعه الله الیه آنان وى را نکشته وبه صلیب نکشیدند ( نتوانستند ) بل خدایش او را بالا برد » . در دین مسیح مسلم است که حضرت عیسى روزى ظهور مى کند و بشریت را نجات مى دهد . در روایات ما نیز مسلم است که روزى حضرت عیسى ظهور مى کند و پشت سر امام زمان ( عج ) مسیحیان را به حق دعوت مى نماید و به واسطه ایشان ، بسیارى از مسیحیان به حضرت مهدى و دین مبین اسلام مى گروند . بنابراین اصل زنده بودن ایشان امکان وقوعى دارد و محال عقلى نیست و همچنان که ولادت ایشان خارق العاده بوده ، ادامه حیات ایشان نیز به صورت خارق العاده ادامه یافته است . اما درباره کیفیت آن و چگونگى حضور ایشان در آسمان ها به روشنى معلوم نیست ( برگرفته از تقریرات تفسیر آل عمران ، استاد جوادى آملى ) .
. تعداد یاران مرد
درباره تعداد لشکریان و یاران امام زمان ( عج ) روایات گوناگونى در دسترس است . برخى روایات ، تعداد آنان را سى صد و سیزده نفر یادآور شده اند و برخى روایات ، از ده هزار نفر و بیش تر سخن مى گویند .
در اینجا به بعضى از این موارد اشاره مى شود :
1 نیروهاى مخصوص :
یونس پسر ظبیان مى گوید : خدمت امام صادق ( ع ) بودم که ایشان نامى از یاران حضرت قائم به میان آورد و فرمود : « آنان سى صد و سیزده تن هستند و هر یک خود را در میان سى صد نفر مى بیند » ( دلائل الامامه ص 320 )
امام زین العابدین ( ع ) مى فرماید : « آنان که از بستر خود براى یارى امام قائم ( عج ) ناپدید مى شوند ، سى صد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر هستند که صبح آن شب ( صبح روز بعد ) در مکه گرد مى آیند » . ( دلائل الامامه ص 320 )
2 ارتش مهدى ( عج )
ابوبصیر مى گوید : مردى از اهالى کوفه ، از امام صادق ( ع ) پرسید : چند نفر با حضرت قائم ( عج ) قیام مى کنند ؟ مردم مى گویند : همراهان حضرت به تعداد سربازان بدر یعنى سى صد و سیزده نفرند . امام ( ع ) فرمود : « حضرت مهدى ظهور نمى کند مگر با ارتشى قوى و نیرومند و ارتش قدرتمند کم تر از ده هزار نیروى رزمنده نخواهد داشت » .
امیر مومنان ( ع ) مى فرماید : « مهدى حداقل با لشکر دوازده هزار نفرى و حداکثر پانزده هزار نفرى ظهور مى کند . رعب و ترس از نیروى نظامى او ، پیشاپیش سپاهیانش در حرکت است . هیچ دشمنى با ایشان روبه رو نمى شود ، جز این که شکست مى خورد . آن حضرت و سپاهیانش در راه خدا به سرزنش کسى نمى اندیشند . شعار لشکریانش این است : بمیران ، بمیران » . ( ابن طاووس ، ملاحم ، ص 65 )
3 گارد حفاظت :
کعب مى گوید : مردى از بنى هاشم ، در بیت المقدس منزل مى کند . تعداد نیروهاى محافظ وى دوازده هزار نفرند و در روایت دیگرى مى گوید : تعداد محافظان وى سى و شش هزار نفرند و بر سر هر یک از بزرگ راه هاى منتهى به بیت المقدس ، دوازده هزار نفر مستقر مى شوند . برخى از روایات از سیزده زن نام مى برند که هنگام ظهور امام ، با حضرتش هستند و شاید آنان از کسانى اند که از نیروهاى ابتدایى حضرت مهدى مى باشند . برخى از روایات نیز عدد زنانى را که به حضرت یارى مى رسانند ، چهار صد نفر یا هفت هزار و هشتصد نفر ذکر کرده اند و آنان زنانى هستند که پس از قیام ، حضرت را همراهى مى کنند و در کارها به آن حضرت یارى مى رسانند .
در کتاب فتن ابن حماد آمده است ، تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال ، دوازده هزار مرد و هفتهزار و هفتصد یا هشتصد زن هستند . ( فتن ، ص 151 )
امام باقر ( ع ) مى فرماید : « به خدا سوگند ! سیصد و اندى نفر ( اصحاب خاص مهدى ( عج ) ) خواهند آمد و پنجاه زن در میان آنان است . » ( الغیبه نعمانى ، ص 279 ) مفضل بن عمر مى گوید : امام صادق ( ع ) فرمود : همراه حضرت قائم ( عج ) ، سیزده زن هستند » عرض کردم : آنان چه مى کنند و چه نقشى دارند ؟ فرمود : « زخمى ها را مداوا مى کنند و از بیماران پرستارى مى نمایند همچنان که همراه رسول خدا ( ص ) بودند . . . . » ( اثبات الهداه ، ج 3 ، ص 75 )
در برخى از روایات نیز تنها به همراه بودن زنان اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده اند . . . .
با توجه به این روایات ، روشن مى شود که تا هفت – هشت هزار زن در میان لشکریان خواهدند بود که از این تعداد ، سیزده تن جز یاران خاص قرار خواهند گرفت . بر این اساسى اران وسربازان امام زمان ( عج ) ، به دو دسته تقسیم مىشوند ، .
دسته اول ، یاران خاص آن حضرتند که مطابق روایات معصومین ( ع ) ، سیصد و سیزده نفر مىباشندو انتخاب آنها در دست خدا وبر اساس لیاقت ها وشایستگى ها و شرایط خاصى است . . . اما دسته دوم ، پیروان و دلباختگان آن حضرتند که در ردیف دسته اول نیستندولى در هر زمان وبا هرشرایطى مى توانند از سربازان امام محسوب شوند شوند :
همچنین . یارانى خواهند بود که با عنایت الهى و به برکت مقدم امام زمان از قبرها برمىخیزند و زنده مىشوند ( هم از امتهاى گذشته و هم از امت اسلام ) .
. 3 یارانى که همراه حضرت عیسى ( ع ) از آسمان فرود مىآیند . بنابر منابع اسلام ، سیزده زن نیز هنگام ظهور حضرت زنده شده و در لشکر امام ، به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بیماران خواهند پرداخت از جمله ام البنین ، سمیه ، نسیبه و . . . ( اثبات الهداه ، ج 3 ، ص 575 )
براى مطالعه بیشتر . ک :
. 1 آینده جهان ، رحیم کارگر
. 2 امام مهدى ( عج ) از ولادت تا ظهور ، سیدمحمدکاظم قزوینى
. 3 مهدویت ( پس از ظهور ) ، رحیم کارگر ( نشر معارف )