۱۳۹۵/۰۷/۱۱
–
۱۸۰ بازدید
بازی با پاسور چه حکمی دارد؟ و آیا بازی با آن برای سرگرمی و بدون شرطبندی جایز است؟
آیات عظام امام، خامنهای، تبریزی و نوری: بازی با وسایلی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود، مطلقاً حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرطبندی باشد.[ امام، استفتاءات، ج2، مکاسب محرمه (قمار)، س 18؛ خامنهای، اجوبه، س 1117 و 1122 و 1125؛ تبریزی، استفتاءات، س 990؛ نوری، استفتاءات، ج1، س 1065 و ج2، س 560.]
آیات عظام مکارم و فاضل: اگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد و شرطبندی و برد و باختی مالی در کار نباشد، مانعی ندارد، در غیر این صورت جایز نیست.[ فاضل، استفتاءات، ج1، س 951؛ مکارم، استفتاءات، ج1، س 541 و 544 و ج3، س 472.]
آیات عظام بهجت و وحید: با برد و باخت حرام است و بدون برد و باخت
بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.[ بهجت، استفتاءات، قمار، س 1885 و 1889 و 1890؛ وحید، استفتاءات، احکام کسبهای حرام، س 12.]
آیتالله سیستانی: بازی با پاسور، با شرط بندی، حرام است و بدون شرطبندی، بنابر احتیاط لازم، جایز نیست.[ سیستانی، توضیح المسائل، ج1، م 2260.]
تبصره. برخی از مراجع پاسور را وسیله قمار میدانند لذا مطلقاً بازی با آن را جایز نمیدانند و برخی دیگر از مراجع میفرمایند: اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمی استفاده میشود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد.
آیات عظام مکارم و فاضل: اگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد و شرطبندی و برد و باختی مالی در کار نباشد، مانعی ندارد، در غیر این صورت جایز نیست.[ فاضل، استفتاءات، ج1، س 951؛ مکارم، استفتاءات، ج1، س 541 و 544 و ج3، س 472.]
آیات عظام بهجت و وحید: با برد و باخت حرام است و بدون برد و باخت
بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.[ بهجت، استفتاءات، قمار، س 1885 و 1889 و 1890؛ وحید، استفتاءات، احکام کسبهای حرام، س 12.]
آیتالله سیستانی: بازی با پاسور، با شرط بندی، حرام است و بدون شرطبندی، بنابر احتیاط لازم، جایز نیست.[ سیستانی، توضیح المسائل، ج1، م 2260.]
تبصره. برخی از مراجع پاسور را وسیله قمار میدانند لذا مطلقاً بازی با آن را جایز نمیدانند و برخی دیگر از مراجع میفرمایند: اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمی استفاده میشود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد.