بازی رسانه ای غرب برای به چالش کشیدن مهدویت!
۱۳۹۵/۰۱/۳۰
–
۶۳ بازدید
بازی رسانه ای غرب برای به چالش کشیدن مهدویت!
دشمنان به ویژه قدرت جهانی استکبار و صهیونیسم، امروزه با تکیه بر پول و تبلیغات و استفاده از شعارهای ظاهرفریب، مانند حقوق بشر، حقوق زن و حقوق اساسی ملتها، برای تحمیل ظلم بر ملتها و ترویج فساد، دورویی، تزویر، ریاکاری و نفاق، برای پیشبرد اهداف شوم خویش در جوامع بشری تلاش میکنند و برای تحقق این کار از وسایل متعددی برای به چالش کشیدن حقیقت مهدویت و اسلامستیزی بهره می برند.
بازی رسانه ای غرب برای به چالش کشیدن مهدویت!
دشمنان به ویژه قدرت جهانی استکبار و صهیونیسم، امروزه با تکیه بر پول و تبلیغات و استفاده از شعارهای ظاهرفریب، مانند حقوق بشر، حقوق زن و حقوق اساسی ملتها، برای تحمیل ظلم بر ملتها و ترویج فساد، دورویی، تزویر، ریاکاری و نفاق، برای پیشبرد اهداف شوم خویش در جوامع بشری تلاش میکنند و برای تحقق این کار از وسایل متعددی برای به چالش کشیدن حقیقت مهدویت و اسلامستیزی بهره می برند.
نیل پستمن 1 در کتاب «زندگی در عیش»، «مردن در خوشی» میگوید: انتقال معلومات سه دوره دارد: 1- گفتار 2- نوشتار 3- تصویر. (شفیعی، بلخاری، 1382: 127) که دشمن نیز برای انتقال و القاء فرهنگ خود، با استفاده از تمام امکانات از این ابزارها استفاده کرده است. مانند: کتب، نشریات، کنفرانسهای علمی، رسانههای متنوع همگانی و وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره با هزاران شبکه و کانالهای متفاوت و متنوع، که همه این ابزارهای فرهنگی و رسانهای در زمینه مهدیستیزی و تخریب چهره اسلام بکار گرفته میشوند و سعی وافر آنها از طریق این ابزارها صرفا معرفی جامعه، فرهنگ و نظام غرب به عنوان منجی جهان بشریت بوده است.
امروزه آثار فرهنگی، رسانهای و هنری متعدد عهدهدار مباحث آخرالزمان شدهاند. نگاه به این آثار بیانگر تلاش غرب در این عرصه است که از پایان تاریخ و خطراتی که بشریت را تهدید میکند، سخن می گوید – ولو در عالم تخیل- و در پایان همه ی این آثار، اغلب یک فرد نجاتبخش وجود دارد که از دامن غرب برمیخیزد و بشریت و جهان را نجات میبخشد. (شفیعی، 1384: 63)
رسانههای مکتوب و تصویری غرب، هر از چندگاهی به مناسبتی به موضوع مهدویت علاقه نشان داده و در قالبهای خبر و مقاله و یا فیلمهای مستند به این موضوع پرداختهاند. البته شکی نیست که توجه به مهدویت پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979م و به ویژه در چندین سال اخیر و پس از سخنرانیها و مصاحبههای مکرر مقامات سیاسی ایران و بیان مهدویت به عنوان یکی از اعتقادات اساسی شیعه- که قابل استفاده به عنوان محور صلح و دوستی بین ادیان و ملل مختلف است- شکل تازهای به خود گرفته است که این واقعیت به روشنی، در لیست کتابها و مقالاتی که به عنوان مهدویت و آیندهنگری در اسلام در سالهای اخیر تولید و عرضه شده قابل مشاهده و اثبات است.
با یک بررسی گذرا در می یابیم که حجم فیلمهای سینمایی و برنامههای تولیدی در شبکههای رسانهای غربی در این سالها در موضوع آخرالزمان اسلامی و مهدویت با پیش از آن قابل مقایسه نیست. البته همانند همیشه این نگاه تک سویه و تخریبی بوده، به طوری که اکثر نوشتهها و برنامههای تولیدی رسانههای غربی در این موضوع سعی در خرافی جلوه دادن آن داشته و اغلب به گونه ای چالشی و تخریبی مطرح شده است.
جهان غرب با استفاده از رسانههای فراگیر کوشیده است تا مفاهیم مورد نظر خویش را در جهت بهرهبرداری های خاص به مخاطبانش القا کند. امروزه در رسانههای نوشتاری غرب شاهد القائات نادرست و سیاهنماهایی بسیاری علیه اسلام و مهدویت هستیم، که به اختصار نمونههایی از آن را بیان میکنیم:
غرب در طول قرون متمادی به اشکال و روشهای مختلفی به دشمنی و خصومت با موضوع مهدویت و امام عصر (عج) پرداخته است. این موضوع در عرصه رسانهها نیز در لابهلای نوشتهها عرضه شده است؛ مانند: دایرهالمعارفها، مجموعههایی که مخاطب خود را در کوتاهترین مدت با موضوعات بسیاری آشنا می سازند.
بریتانیکا2 یکی از چندین دایرهالمعارفی است که در این سالها با قلم جمعی از نویسندگان منتشر شده است. تهیهکنندگان این دایرهالمعارف در مورد معرفی امام زمان(عج)، مقالاتی را ارائه دادهاند که با بررسی آنها در می یابیم که نویسندگان آن اطلاع چندانی از موضوع مهدویت در اسلام نداشتهاند و اطلاعات غلط و تحریف شدهای دربارهی ولی عصر(عج) به استفادهکنندگان از این دایرهالمعارف ارائه دادهاند. در این زمینه به منابع و مآخذ معتبر و مستند شیعی و سنی مراجعه نکردهاند؛ از آنجا که امروزه عالمان و پژوهندگان شیعی کتب ارزشمندی در موضوع مهدویت تدوین نموده اند، مقالهنویسان بریتانیکا میتوانستند به راحتی با حوزههای علمی شیعه و مراکز تحقیقاتی در ایران و سایر نقاط جهان تماس برقرار کرده و از آثار اصیل و منابع معتبر تشیع و تسنن بهره ببرند. در حقیقت تدوین این گونه مقالات در دایرهالمعارف بریتانیکا بدون توجه به منابع معتبر و در راستای تخریب چهره اسلام و مهدویت بوده است. عدم ارائه مفاهیم اساسی در زمینه مهدویت و یا ارائه ناصحیح مطالب اساسی و در مقابل ارائه مطالبی بیاهمیت نکته ی دیگری است که در این دایرهالمعارف به وضوح دیده میشود.
نکته دیگر این که غرب سعی در مخدوش نشان دادن انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) دارد. در جایی همانند غرب که مؤسسات دینی و رسانههای دولتی حادثه ظهور را حادثهای بزرگ قلمداد نموده و سیاست خارجی خود را به شکلی سامان دادهاند که آمادگیهای لازم برای این حادثه در آن ملحوظ باشد و مردم خود را برای پیشواز این حادثه آماده میسازند؛ می کوشند تا انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) را تحت الشعاع مساله نبرد «آرماگدون»3 قرار دهند.
کنفرانسها و سمینارهای متعددی با تلاش های وافر صهیونیستها در راستای تخریب اسلام و مهدویت، با هدف تحلیل انقلابهای شیعی به خصوص انقلاب اسلامی ایران تشکیل گردید. این سمینارها همواره سعی در بکارگیری ابزارهای فرهنگی و رسانهای برای ایجاد چالش مهدویت داشته و تمام نگاهها به انتظار و مهدویت معطوف گردیده است و به این نتیجه رسیدهاند که با بسیج تمامی امکانات فرهنگی و رسانهای باید انتظار سبز شیعیان را سیاه کرد.
اجتماع منتظر، اجتماعی است که در پرتو یاد و نام امام زمان(عج)، به سوی خوبیها و ارزشها پیش میرود و در این دوره زمانی با اجرای تدابیر ارزنده و راهکارهای مناسب برای مقابله با این ابزارهای مطرح شده ی دشمنان مهدویت بتوانیم در آگاه سازی نسل جوان گام برداشته و در راستای توسعه فرهنگ مهدویت کوشاه باشیم تا به امید الهی باعث تعجیل فرج و تحقق پیروزی نهایی گردیم.
پی نوشت ها:
1- نیلپستمن، منتقد، نویسنده و نظریهپرداز ارتباطات (1931.2003م) در زمینه رسانه و نکنولوژی، صاحب اثار انتقادی و علمی میباشد. دارای 20 عنوان کتاب و 200 مقاله است.
2- Britannica دانشنامهای که اولین بار در سال 1768م منتشر شد و یکی از منابع مهم انگلیسی به شمار میرود، هم اکنون به صورت کتاب و سی دی و هم در شبکه اینترنت موجود است و اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف ارائه میدهد و در حدود 8000 مقاله در آن ثبت شده است.
3- آرماگدون Armageddon یا هرمجّدون واژه ای یونانی که ترکیب دو کلمه «هر» به معنی کوه یا تپه و «مجدّون» به معنی بلند و مشرف. نام منطقه ای در 20کیلومتری جنوب شرقی بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی و در طول تاریخ شهری استراتژیک بوده که ازطرف صهیونیسم مسیحی به عنوان محل نبرد اسلام و صهیونیست در آخرالزمان تلقی شده است.
منابع:
النجیری، محمود. (1385). آرماگدون، ترجمه قبس زعفرانی، رضا عباسپور، تهران، نشر هلال
حقوردی، مهدی. (1387). بازیهای رایانهای ازجنسن آخرالزمان، تهران، ماهنامه موعود عصر، شماره 87.
خندقی، امین. (1391). آخرالزمان و آیندهنگری سینمایی، قم، انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منظر
دهقان، مرتضی. (1379). آخرالزمان در مذاهب غرب، بریتانیکا، دکترین مهدویت
. شاه حسینی، مجید. (1384). تصویرمنجی در رسانههای غربی، تهران، نشر موعود عصر
شفیعی سروستانی، اسماعیل، بلخاری، حسن، کوران، علی. (1382). پیشگویهای آخرالزمان (مجموعه مقالات)، تهران: نشرموعود عصر
شفیعی سروستانی، اسماعیل. (1390). غرب آخرالزمان، تهران، نشر هلال
هادیان، مهدی. (1388). مهدیستیزان، تهران: نشرگوی