سوره طور، آيه 6: «وَ البَحرِ المَسجُورِ»
براى «مسجور» دو معنى در لغت ذكر شده: يكى «برافروخته» و ديگرى «مملو». راغب در مفردات مى گويد: «سجر» (بر وزن فجر) به معنى شعله ور ساختن آتش است، و آيه فوق را نيز به همين معنى مى داند، او سخنى از معنى دوم به ميان نياورده، ولى مرحوم طبرسى در مجمع البيان، نخستين معنى را همين معنى ذكر مى كند، و در بعضى از كتب لغت نيز به آن اشاره شده است.
آيات ديگر قرآن، نيز معنى اول را تاييد مى كند، چنان كه در آيه 71 و 72 سوره مؤمن مى خوانيم: «يُسْحَبُونَ فِي الْحَمِيمِ ثُمَّ فِي النَّارِ يُسْجَرُونَ».
در سخنان امير مؤمنان على (ع) در داستان «حديده محماة» به برادرش عقيل نيز مى خوانيم كه فرمود: أ تان من حديدة احماها انسانها للعبه و تجرنى الى نار سجرها جبارها لغضبه؛ [1] آيا از آهنى كه انسانى به صورت بازيچه آن را گداخته است ناله مى كنى، ولى مرا به سوى آتشى مى كشانى كه پروردگار آن را از خشمش برافروخته”؟!
اما اين «بحر مسجور» و درياى برافروخته كجاست؟ بعضى گفته اند همين اقيانوس هاى كره زمين ما است كه در آستانه قيامت، برافروخته مى شود و سپس منفجر مى گردد، چنان كه در آيه 6 سوره تكوير آمده: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ»؛ هنگامى كه درياها برافروخته مى شود. و در آيه 3 سوره انفطار مى خوانيم: «وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ»؛ هنگامى كه درياها منفجر و شكافته مى شود.
ولى بعضى ديگر آن را به دريايى از مواد مذاب كه در دل كره زمين است تفسير كرده اند، در حديثى كه در تفسير عياشى از امام باقر (ع) نقل شده نيز شاهدى بر اين معنى است، در اين حديث آمده است كه «قارون» در بحر مسجور عذاب مى شود[2]. در حالى كه مى دانيم كه قرآن مجيد مى گويد” قارون و خانه و گنجهايش در اعماق زمين فرو رفت:” فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ (قصص 81).
اين دو تفسير با يكديگر منافات ندارد و ممكن است آيه فوق قسم به هر دو باشد، چرا كه هر دو از آيات خداوند و شگفتي هاى بزرگ اين جهان است.
پي نوشت:
[1] نهج البلاغه، خطبه 224. [2] نورالثقلين، ج 5، ص 138.تفسير نمونه، ج22، ص 414.