خانه » همه » مذهبی » بنده به‌عنوان یک دختر دانشجوی پزشکی ارتباطم با پسران هم‌کلاسی‌ام چگونه باید باشد؟ آیا ما می‌توانیم برنامه‌های مشترک مثل افطاری مشترک یا کوه‌پیمایی یا … با آنها به صورت گروهی شرکت کنیم؟ ما در فضای مجازی چگونه باید باهم تعامل کنیم؟ آیا پسری با ما احوال‌پرسی می‌کند ما هم باید از او حالش را بپرسیم؛ یعنی بگوییم خوب هستید یا نه؟

بنده به‌عنوان یک دختر دانشجوی پزشکی ارتباطم با پسران هم‌کلاسی‌ام چگونه باید باشد؟ آیا ما می‌توانیم برنامه‌های مشترک مثل افطاری مشترک یا کوه‌پیمایی یا … با آنها به صورت گروهی شرکت کنیم؟ ما در فضای مجازی چگونه باید باهم تعامل کنیم؟ آیا پسری با ما احوال‌پرسی می‌کند ما هم باید از او حالش را بپرسیم؛ یعنی بگوییم خوب هستید یا نه؟

پرسشگر عزیز و گرامی!
اساساً ما در محیط اجتماعی به‌ناچار با نامحرمان برخورد داریم، آنچه می‌تواند آسیب‌ها را به حداقل برساند التزام عملی به مسائل دینی و رعایت حدود شرعی است. خود شما نیز با توجه به رشته تحصیلی که دارید و شغلی که خواهید داشت ناگزیر با نامحرمان در ارتباط خواهید بود که اگر مراقب نباشد احتمال لغزش برای خود شما و اطرافیانتان هم وجود دارد مهم این است که شما طبق ضوابط عمل کنید و از اختلاط و تعامل بیجا با نامحرمان بپرهیزید.
منظور از اختلاط بین زن و مرد در محیط کار و سایر محیط‌ها عدم رعایت چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی است و الا اگر زن و مرد نامحرم چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی را رعایت کنند، تحصیل آنها در کنار هم، داشتن برناه های مشترک کاری و کار کردن آنها ایراد شرعی ندارد. شما در اجتماع در کوچه و بازار ناگزیر با نامحرمان روبرو خواهید شد، هرگز نمی‌توانید خودتان را محدود کنید به‌طوری‌که هیچ نامحرمی را نبینید و با آنها هیچ معاشرت و مراوده‌ای نداشته باشید، اما می‌توانید با رعایت چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی با آنها معاشرت نمایید. این مقدار به عفت و حیای زنان و دختران جامعه آسیبی نخواهد زد.
شرکت در اردوها و برنامه‌های مشترک دانشجویی اگر ضابطه‌مند و با حضور مسئولان دانشگاه و با رعایت چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی باشد ایرادی ندارد، اما در غیر صورت برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و آلودگی به گناه جایز نیست.
درهرصورت شما باید کاملاً مراقب باشید تا از این رهگذر آسیبی متوجه شما نشود و هرگز در تعامل و معاشرتی که با همکلاسی‌ها و همکاران نامحرم با آنها گرم نگیرید و اجازه ندهید که آنها راه نفوذی در شما پیدا کنند تا بهانه برای برقراری ارتباطات بیشتر فراهم گردد.
اساساً در رابطه با مردان نامحرم باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از برقراری رابطه با آنان خارج از چارچوب‌های شرعی، ضوابط عقلی و ملاحظات عرفی خودداری کنید و اجازه صمیمیت به آنها ندهید؛ چون به‌طور طبیعی خلقت وجودی زنان و دختران به‌گونه‌ای است که باعث تهییج و تحریک جنسی مردان می‌شود و اگر زمینه آن فراهم گردد مردان هیچ ابایی ندارند که حتی با متوسل شدن به زور و اجبار با زنان رابطه جنسی برقرار کنند و از آنان کام بگیرند؛ بنابراین همواره در خصوص مردان نامحرم، معاشرت و تعامل با آنها باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از گپ و گفت‌های غیرضروری و شوخی با آنها خودداری نمایید.
اگر شما بتوانید در مقابل جنس مخالف و نامحرمان، کاملاً به چارچوب‌ها و ضوابط شرعی و عرفی پایبند باشید و رفتاری مغرورانه و متکبرانه‌ای با آنها داشته باشید و در حرف زدن و برخوردهای خود با آنها، تواضع و فروتنی نشان ندهند و به مقدار ضرورت اکتفا کنید، مسلماً تا حدود زیادی از شر آنها در امان خواهید بود و آنها نظر سوئی به شما نخواهند داشت و به دنبال شما نخواهند بود.
متأسفانه برخی از دختران در جامعه با پوششی نامناسب در جامعه ظاهر می‌شوند و خیلی راحت با نامحرمان معاشرت می‌کنند، گرم می‌گیرند و احیاناً به دوستی و ارتباط با جنس مخالف تن می‌دهند و از این منظر دچار آسیب‌های مختلف می‌شوند. این واقعیتی است که متأسفانه ما در جامعه خود داریم.
به طور کلی رعایت جانب احتیاط و پرهیز از ارتباط آزاد با جنس مخالف امر پسندیده‌ای قلمداد می‌شود؛ چراکه سبب حفظ و حراست شما می‌گردد و شما را از ارتباط بی‌ضابطه با نامحرمان و برقراری دوستی‌های پنهانی با آنان و آسیب‌های احتمالی برحذر داشته و مانع آسیب‌هایی می‌شود که از این رهگذر دختران و زنان جوان را به‌شدت تهدید می‌کند.
امام علی (علیه‌السلام) در روایتی می‌فرماید:
«خِیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَةُ ذَاتَ زَهْوٍ لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَانَتْ بَخِیلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا کَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ یَعْرِضُ لَهَا» (1)؛ «بهترین خصلت‌های زنان، بدترین خصلت‌های مردان است: غرور، ترسویی و بخل؛ زیرا زن هرگاه مغرور باشد خودش را در اختیار [نامحرم] نمی‌گذارد. هرگاه بخیل (ممسک) باشد مال خود و شوهرش را نگه می‌دارد و هرگاه ترسو باشد از هر چیزی که برایش پیش آید (مایه بد نامی باشد) وحشت می‌کند».
اگر شما همواره با حفظ حدود شرعی و دینی و با رعایت حجاب کامل در عرصه‌های مختلف اجتماعی ظاهر گردید و با نامحرمان چه رد فضای حقیقی و چه در فضای مجازی رفتاری انسانی و طبق ضوابط داشته باشید تا به این مقدار کافی است. اصلاً و ابداً لزومی ندارد که از ارتباط باآنان خودداری کنید و یا از نامحرمان فرار کنید و یا در صورت مواجه به آنها دچار ترس و اضطراب فزاینده شوید.
پی نوشت:
1. شریف رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، قم: هجرت، 1414 ق، ص 509.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد