۱۳۹۴/۱۱/۱۹
–
۱۴۷ بازدید
امر به معروف و نهی از منکر چه تأثیری در زندگی فردی دارد و چه نقشی در «تکامل جامعه» ایفا می کند؟
سلامت دنیا و آخرتی
امام علی(علیه السلام) فرمود:
«ثَلاث خِصال مَن کُنَّ فیه سَلِمَت له الدّنیا و الآخره: مَن أمَر بالمعروف و أئتَمربه، وَ نَهی عَن المنکَر و انتَهی عنه، وَ حافَظَ عَلی حُدود الله»[ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 12، ص207.]؛ «هر کس سه خصلت و ویژگی را داشته باشد، در دنیا و آخرتش سالم (و سودمند) خواهد بود: کسی که امر به معروف کند و خودش نیز به آن گردن نهد. و کسی که نهی از منکر کند و خود نیز بدان روی نیاورد. و کسی که حدود الهی را محافظت و پاسداری نماید».
عــزت
حضرت باقر(علیه السلام) می فرماید:
«الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقَانِ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ فَمَنْ نَصَرَهُمَا أَعَزَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ خَذَلَهُمَا خَذَلَهُ اللَّه »[ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج 12؛ ص181.
الکافی (ط – دارالحدیث) / ج 9 / 492 / 28 – باب الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر…، ص481 منبع اصلی.]؛ «امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات خدای عزوجل هستند. پس کسی که آن دو را یاری کند خدا او را عزیز کند و کسی که آنها را یاری نکند خدا او را یاری نخواهد کرد».
نجات از بلای الهی
درباره اصحاب سبت و گروهی از یهودیان که در روز شنبه صید بر آنان تحریم شده بود، عده ای با حیله شرعی حوضچه هایی در ساحل حفر کردند تا بر اثر جزر و مدّ دریا، ماهی ها در حوضچه ها جمع شوند و بعد در روز بعد آنها را صید نمایند.
در این ماجرا عده ای بی طرف بودند و عده ای نهی از منکر می نمودند. براساس قرآن کریم وقتی عذاب الهی نازل گشته فقط ناهیان از منکر نجات یافتند، اما خطاکاران و حتی تماشا چیان بی طرف هلاک شدند.[ تفسیر نمونه، ج 6، ص422.]
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئیسٍ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ»[ اعراف (7)، آیه 165.]؛
«پس چون آنچه را که به انان تذکر داده شده بود، فراموش کردند، ما نهیکنندگان از بدی را نجات دادیم و کسانی را که فسق، می ورزیدند، به عذاب زیان بار گرفتار کردیم».
شرکت در ثواب دیگران
رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
«مَنْ … یَأْمُرْ بِمَعْرُوفٍ أَوْ یَنْهَ عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَی خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیکٌ وَ مَنْ أَمَرَ بِشَرٍّ أَوْ دَلَّ عَلَیْهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیکٌ»[ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 12، ص178.]؛ «هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند، یا به کار خیری راهنمایی نماید، یا حتی اشاره ی بدان نماید، (راه خوب و کار نیک را با اشاره نشان دهد.) پس او (در ثواب آن عمل) شریک است. هر کس به کار بد، (بدیها) امر کند یا بدان دلالت و یا اشاره نماید، او نیز (در گناه آن عمل) شریک است».
رهایی از دوزخ
نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
«رَأَیْتُ رَجُلًا مِنْ أُمَّتِی فِی الْمَنَامِ قَدْ أَخَذَتْهُ الزَّبَانِیَةُ مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَجَاءَهُ أَمْرُهُ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهْیُهُ عَنِ الْمُنْکَرِ فَخَلَّصَاهُ مِنْ بَیْنِهِمْ وَ جَعَلَاهُ مَعَ الْمَلَائِکَة»[ مستدرک الوسایل، ج12، ص181.]؛ «شبی در خواب دیدم که شعله های آتش (دوزخ) مردی را در برگرفته اند ولی امر به معروف و نهی از منکر آمدند و او را از آتش نجات داده با فرشتگان قرارش دادند».
آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر ارزندهترین آثار را در جامعه می تواند داشته باشد که به برخی موارد اشاره می شود:
عدالت اجتماعی
نظارت عمومی، زمینهی فراگیری عدالت اجتماعی را فراهم می سازد و ضمن تعدیل ثروت های جامعه، زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد.
امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرماید:
«أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ… وَ قِسْمَةِ الْفَیْ ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا»[ وسایل الشیعه، ج11، ص403.]؛ «(امر به معروف و نهی از منکر). همچنین تقسیم (عادلانهی) بیت المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می شود».
جلوگیری از انحراف دستگاه های حکومتی
نظام اجتماع از طریق امر به معروف و نهی از منکر میتواند عملکرد مسئولین را تحت کنترل خود قرار داده و از انحراف حاکمیت و دستگاه های حکومتی جلوگیری نماید.
با اجرای این فریضه الهی است که مردم بر عملکرد دولت نظارتی مستمر خواهند داشت و کارهای هر یک از مسئولان و مأموران دولتی را زیر ذرّهبین خواهند برد و با اظهار نظر خویش از راه های ممکن، آنان را بر پیاده کردن صحیح قوانین وادار خواهند ساخت و از کمکاری، کارشکنی، نقض قانون، خیانت و وطنفروشی احتمالی آنان جلوگیری خواهند کرد.[ مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، امر به معروف و نهی از منکر، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، 1376، سوم، ص109.]
در این مورد نیز حضرت امام باقر(علیه السلام) می فرماید:
«… بها … یَسْتَقِیمُ الْأَمْرُ»[ وسائل الشیعة، ج 16، ص119.]؛ «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر امر (حکومت)، مستقیم می گردد.
با اجرای این فریضه، حکومت اصلاح شده و قوام می یابد».
مقام معظم رهبری نیز در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرماید:
«جامعه اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر زنده می ماند، قوام حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر است. بقای حاکمیت اخیار (فرهیختگان) به این است که در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد».[ روزنامه جمهوری اسلامی، 8/5/1371.]
حلال شدن درآمدها
از دیگر آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر حلال شدن درآمدها می باشد چرا که با انجام این فریضه است که راه های صحیح کسب و تجارت و پیشرفت صنعت هموار گشته و هر کسی در خور استعداد خویش به امرار معاش می پردازد و از طرفی بیکاری، گرانفروشی، احتکار، اختلاس، قاچاق، رشوه، کمفروشی و کسب و کار زیان آور و سایر انحرافات اقتصادی ریشهکن گشته کسب و درآمد مردم حلال و پاکیزه می گردد.
حضرت باقر(علیه السلام) در این باره می فرماید:
«بها … تَحِلُّ الْمَکَاسِب »[ وسائل الشیعة، ج 16، ص119.]؛ «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر کسب و کارها حلال می شود».[ مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، امر به معروف و نهی از منکر، نمایندگی ولی فقیه در سپاه، 1376، سوم، ص114.]
عمران و آبادی زمین
سلامتی جامعه و فراوانی خیر و برکت آبادی و عمران زمین از دیگر ثمرات برجسته امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند:
«لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی فَإِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذَلِکَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَکَات»[ وسائل الشیعة، ج 16، ص123.]؛ «تا زمانی که امّت من امر به معروف و نهی از منکر کنند، و در کار نیک به یاری یک دیگر برخیزند، بر خیر و سلامتند؛ و چون چنین نکنند، برکات از ایشان گرفته می شود».
امام باقر(علیه السلام) در بیان یکی دیگر از برکات امر به معروف نیز بیان داشتهاند:
«بها … تُعْمَرُ الْأَرْضُ»[ وسائل الشیعة ج 16، ص 119.]؛ «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر زمین آباد می شود».
تقویت روحیه نقد و نقدپذیری در جامعه
تقویت روحیه نقدپذیری انسان با اجرای این دو فریضه امکان پذیر می شود؛ وقتی به صورت مکرر انسان مورد نقد خیرخواهانه دیگران واقع شود، روحیه نقدپذیری در او احیاء و تقویت می شود. فرد وقتی که از طریق امر به معروف و نهی از منکر عملش در بوته نقد گذاشته شد، آستانه تحملش بالا می رود و خود همین عمل باعث اصلاح او خواهد گردید.[ کارکردهای تربیتی امر به معروف و نهی از منکر، محمدغلام احمد زاده، مجموعه مقالات همایش علمی امر به معروف و نهی از منکر، دانشگاه مذاهب اسلامی، 1387ش، اول، ص309- 335.]