۱۳۹۲/۰۱/۲۵
–
۲۴۷۷ بازدید
پرسشگر عزیز از اینکه مصرانه پیگیر بدست آوردن اطلاعات جدید هستید به خود میبالیم.توضیحی کلی در مورد ماهواره و مضرات آن به شما داده می شود و در آخر نیز مقالاتی با آدرس به شما معرفی می شود که می توانید از آنها استفاده کنید.
پرسشگر عزیز از اینکه مصرانه پیگیر بدست آوردن اطلاعات جدید هستید به خود میبالیم.توضیحی کلی در مورد ماهواره و مضرات آن به شما داده می شود و در آخر نیز مقالاتی با آدرس به شما معرفی می شود که می توانید از آنها استفاده کنید.
امروزه کمتر کسی در این گزاره شک می کند که جهان وارد عصر تازه ای شده که نماد آن اهمیت یافتن اطلاعات است. بسیاری از دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی بر این باورند که ترکیب و همگرایی فنآوری های ارتباطی و تجدید ساختار نظام سرمایه داری در دهه های اخیر ما را وارد عصر و جامعه ی تازه ای کرده است. دانیل بل آن را جامعه ی فراصنعتی، امانوئل کاستلز، جامعه ی شبکه ای و تادائو اومه سائو آن را جامعه ی اطلاعاتی نامیده است. جامعه ی اطلاعاتی را جامعه ای می دانند که در آن دسترسی به اطلاعات، افزایش یافته و اطلاعات اهمیت زیادی در زندگی روزمره پیدا کرده و سبب تغییراتی در ساختارهای شغلی شده است. به سبب گسترش دامنه ی تاثیر رسانه های جمعی، به ویژه ماهواره و اینترنت و سایر فنآوری های اطلاع رسانی، جامعه ی اطلاعاتی امروزه بُعدی جهانی پیدا کرده و منحصر به کشور یا کشورهای خاصی نمی شود.
اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات، توسعة فناوری های دیجیتالی و فشردگی زمان و مکان از ویژگی های این عصر است. موتور محرکه ی این تحولات، انقلاب و انفجار اطلاعات و تحولات پرشتاب علمی و فنآورانه بوده است. در این فرآیند، ابتدا رایانه ها به جامعه راه می یابند و سپس رایانه های شخصی به منازل و حوزه های خصوصی افراد و خانواده ها وارد می شوند و بزرگراه اطلاعات را از وسط منازل عبور می دهند. وصل شدن رایانه ها به خطوط تلفن و دسترسی آسان و نسبتاً کم هزینه به اینترنت، افراد را به اطلاعات انبوه و جهانی متصل ساخته و این همه، جنبه های مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از جنبه های مهمی که از فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی جامعه ی اطلاعاتی تأثیر می پذیرد، هویت است.
هویت دارای ابعادی مختلف است. بعد روانشناختی آن که به نام هویت شخصیتی خوانده می شود و شامل تعریف فرد از ویژگی های منحصر به فرد فیزیکی و روانشناختی خودش است، با هویت اجتماعی تفاوت دارد. هویت اجتماعی به تعریفی که فرد براساس تعلق و عضویت در گروه های اجتماعی از خودش می کند، دلالت می کند و شامل هویت های مختلفی است. برخی از این ابعاد هویت خانوادگی، هویت قومی و هویت دینی است.
هویت فردی از مجموع هویت شخصیتی و هویت های اجتماعی فرد تشکیل می شود. در جوامع سنتی، هویت بیشتر متأثر از عوامل انتسابی، از پیش مشخص شده و ثابت است. انسان ها شبیه یکدیگرند و انسجام بیشتری در ابعاد مختلف هویت وجود دارد. لذا افراد جامعه به لحاظ هویت یابی چندان دچار تغییر و دگرگونی نمی شوند و اساساً کمتر مسئله ای به نام بحران هویت به وجود می آید. اما در جوامع جدید منابع هویت یابی متعدد و بیشتر اکتسابی است، زیرا انسان ها در گروه ها و قشرهای اجتماعی متعددی عضو هستند. لذا هویت انسان ها در معرض تغییر است. این جاست که مسئله ی هویت و چالش های هویتی بروز می کند.
جامعه ی اطلاعاتی باعث تحولات گسترده از جمله تحول در مفهوم زمان و مکان شده است. فراهم آمدن منابع و مراجع جدید، ذهنیت و هویت افراد را دچار دگرگونی کرده است و این مسئله به منطقه یا کشور خاصی محدود نمی شود بلکه تمام جوامع را کم وبیش دربرگرفته است. جامعه ی ما نیز چون دیگر جوامع، در معرض تغییر و دگرگونی قرار گرفته است و آثار و پیآمدهای آن را نیز تجربه می کند. جوانان، مستعدترین گروهی هستند که تحت تأثیر این تحولات قرار گرفته اند.
نیازهای گوناگون و روزافزون انسانها، سبب رشد کمی و کیفی رسانهها شده است. در این میان،پیشرفتهای غیرمنتظره و نوین در زمینه ارتباطات، به وسیله رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و نظایر آن، دگرگونی های عمیق اقتصادی و اجتماعی را به همراه آورده و این پرسش را پیش روی ما نهاده است که به منظور همگام شدن با آنها و بهره وری مطلوب از آنها، باید چه شیوه ها و ابزارهایی را برگزید تا در جامعه نیز فضایی درخور پذیرش آنها به وجود آید. در این گفتار، بیشترین توجه به ماهواره و نقش آن در جامعه ، بویژه در سالهای نوجوانی و جوانی معطوف شده است.
ماهواره، یکی از رسانه های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می آید . این ابزار، به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود، قادر است پیامهای تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بیشماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. همچنان که ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاعرسانی و درحوزه پژوهش، سیاست و … نقش مهمی داشته باشد؛ برنامه های تخریبی و نابهنجاری نیز دارد؛ تا جایی که برخی از جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی را برآن داشته تا برای مصونیت جامعه انسانی، بویژه نهاد خانواده چارهاندیشی کنند. بدین ترتیب، تاثیر برنامههای این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را بویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری نباید از نظر دور داشت.
گذراندن وقت بیشتر برای تماشای ماهواره، نشان دهنده علاقه کمتر به مطالعه است و به احتمال زیاد، فرد را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می آورد، فعالیت ذهنی را کند و روح انسان را مسخ می کند. ماهواره، مبلغ پرخاشگری و ستیزهجویی است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعی مبتلا می سازد؛ بدین معنا که فرد از جنگ و مبارزه واقعی میهراسد.
تماشای تصویرها و فیلمهای مبتذل، کم کم انسان را معتاد میکند؛ به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره و عکسهای مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود میکند و حالت کسالت به او دست میدهد.
. تماشای صحنههای مبتذل، ذهن و اندیشه انسان را تسخیر میکند. فردی که خود را به دیدن اینگونه تصویرها عادت داده است، به کار و فعالیت سازنده اقتصادی بیرغبت میشود.
ماهواره، موجب از بین رفتن حجابهای اخلاقی و دینی از بسیاری مسائل، بویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود. در گذشته، دنیای ناشناخته و اسرارآمیز زندگی بزرگسالان، آنها را از کودکان و نوجوانان متمایز میساخت. و به عبارت ساده تر، این تفکیک، بر پایه شرم استوار بود. کودکان و نوجوانان، درباره مسائل جنسی، پول، خشونت، بیماری، مرگ و نظایر آن، لب فرو می بستند؛ اما بهتدریج و با کسب آگاهی های جدید از راه ماهواره، همه آن نوع رازداری ها به فراموشی سپرده میشود.
بلوغ زودرس، از دیگر پیآمدهای دیدن چنین تصویرهایی به شمار میرود. به طور طبیعی، اگر نوجوان یا جوانی که چنین صحنههایی را میبیند، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. اینجاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و… پدید میآید.
کودکان و نوجوانان، به علت هزینهکردن وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهوارهای که تا پاسی از شب ادامه می یابد، صبحها با تاخیر به کلاس درس می آیند و خواب آلود هستند؛ در نتیجه، بیشتر این افراد، عملکرد نامطلوبی در مدرسه دارند.
. نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی، قابل توجه است. تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها، برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است؛ زیرا تماشای تصاویر، قدرت تفکر و تعمق را از فرد سلب می کند و در عوض، روند تصمیمگیری او را با احساسات و عواطفی که از تماشای تصاویر به وجود می آیند، تحت تاثیر قرار می دهد.
. ماهواره، واقعیتها را آنطور که باید و شاید به تصویر نمی کشاند. گاهی، بنگاههای استعماری و….هستند که مسائل را بزرگ و کوچک می نمایند و به افراد، مجال تامل و تفکر و آزادی بیان جزئیات را نمی دهند؛ زیرا رابطه میان ماهواره و مخاطب، رابطهای یک سویه است و در این فرآیند پیام رسانی، تعیین نوع پیامها و آگاهی ها، در اختیار فرستنده است و گیرنده پیام، به گونه ای خنثی و منفعل آنرا دریافت می کند.
. همانگونه که اعتیاد به مواد مخدر، ویرانگر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است، استفاده و اعتیاد به برنامههای مخرب ماهوارهای نیز ارزشهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید میکند و بسیاری از افرادی که زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامههای ضد اخلاقی ماهواره و اینترنت اختصاص میدهند، به یقین، از همین راه، به انحرافهای گوناگون، آلوده میشوند.
راهکارهای اصلاحی
الف)رسالت اصلی مسئولان فرهنگی، ایمنسازی افراد، بویژه جوانان و نوجوانان در برابر هجوم بیگانگان و افزایش قدرت مقاومت آنان است. ایمن سازی نیز تنها با برنامه ریزی همآهنگ و درازمدت، برای فرهنگسازی دینی، گسترش شناخت معارف الهی و تنومند ساختن باورهای اصیل مذهبی در جامعه، میسر است که میتواند با گذشت زمان، افراد جامعه را به خودآگاهی و خودباوری برساند.
به دیگر سخن، نوجوانان باید به گونه ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل، از آلودگی و گناه بپرهیزند. از برخوردهای فیزیکی و محدودیت آفرینی در استفاده از ماهواره و اینترنت و…. نیز تنها باید به عنوان برنامه تکمیلی و یکی از راههای ایمنسازی، بهره برد.
ب) اگر محدودیت آفرینی در استفاده از برنامههای ماهواره، بدون جایگزین کردن برنامههای سازنده و مورد علاقه جوانان باشد، به نتیجه نخواهد رسید و جوانان به انحرافها و مشکلات دیگری دچار خواهند شد. بنابراین، با انتخاب برنامههای مناسب یا جایگزین کردن فعالیتهای دیگر به جای تماشای برنامه های ویرانگر ماهوارهای، میتوان از پیآمدهای منفی آنها پیشگیری کرد.
ج) باید برای رشد فرهنگ اسلامی در جامعه، تلاش شود. در این راه، از روشهای زیر میتوان بهره گرفت :
* عمل به ارزشهای مکتبی و ملی از جانب مسئولان نظام
* برداشتن محدودیتهای غیرضروری در زمینههای گوناگون، تا آنجا که به رواج ضد ارزشها نیانجامد.
* تهیه فیلمهایی با موضوعهای متناسب با تعلیم و تربیت اسلامی
* ارایه برنامههای مناسب از تلویزیون
* تهیه نوارهای ویدیویی مجاز و…
پرسشگر عزیز برای آگاهی بیشتر تان می توانید به سایت هایی مانندحوزه نت،پرسمان…..مراجعه و اطلاعات بیشتری کسب کنید ما نیز چند مقاله معرفی می کنیم ان شا الله بتواند راه گشای کارتان باشد.
– اینترنت بایدها ونبایدها ماهنامه ره آوران نود،شماره13 نمازی،محمد مهدی
– برنامه های ماهواره ای در ارتباط با اصل حاکمیت دولت ها و اصل آزادی-فصلنامه معرفت،شماره 36 حسینی،ابراهیمی
– تعارض فرهنگی مخرب ترین اثر ماهواره خراسان – مورخ شنبه 1390/02/31 شماره انتشار 17840
– شیوع وابستگی به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان ابوالفضل محمد بیگی، نرگس محمد صالحی مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شماره 78، تابستان 1390 ص 41
– اعتیاد به اینترنت بیماری مدرن جامعه است توصیه هایی برای درمان آلرژی ماهنامه دنیای زنان، شماره 69، خرداد 1390 ص 41
– فرهنگ: ماهواره، اینترنت و رسالت حوزه هامجله اندیشه حوزه پاییز و زمستان 1376 – شماره 10 و 11مصاحبه شونده: محسنیان راد، مهدی
– اینترنت هم به سرنوشت ماهواره دچار می شودمجله گزارش آبان 1380 – شماره 128
– بررسی آثار فن آوری ارتباطی جدید (اینترنت بازی های رایانه ای و ماهواره) بر تربیت اجتماعی با تأکید بر سازگاری دانش آموزان سال دوم دبیرستان های تهران مجله اندیشه های نوین تربیتی » پاییز 1388 – شماره 20نویسندگان:احمدی، پروین – خادمی، عزت – فتاحی بیات، صدیقه
– نقش اینترنت و ماهواره در تغییرات فرهنگی و سیاسی کشورهای در حال توسعه: مروری بر یافته های پژوهش مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی » مهر 1385 – شماره 25 نویسنده:عیوضی، محمد رحیم
– دیالکتیک جامعه و اینترنت : سازنده یا ویرانگر، مریم اقدمی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 146، اردیبهشت 1390 ص 90
– روان شناسی و آسیب شناسی اینترنت مجله روانشناسی و دین » بهار 1387 – شماره 1نویسنده: شجاعی، محمد صادق مقالات برگزیده اولین دوره همایش هجوم خاموش (سال 1389)
– عیسی رفیعی ومرتضی توکلی و جواد بذرافشان (بررسی تاثیر رسانهای مجازی بر عرصه زیست اجتماعی)
– محمد علی موظف رستمی (آسیب شناسی شبکه سایبر و فضای مجازی)
– سیاوش پور طهماسب و شاپور نورآذر (آسیب شناسی اینترنت)
– مریم گلنواز (نقش رسانه ها در انتقال ارزش ها و پدیده شکاف هنجاری و ارزشی نسل ها)
– محسن نیازی و محمد کارکنان (اینترنت و امنیت اجتماعی)
– الهام پورغالی (ماهواره و آسیب شناسی ان در مقابل امنیت اجتماعی
امروزه کمتر کسی در این گزاره شک می کند که جهان وارد عصر تازه ای شده که نماد آن اهمیت یافتن اطلاعات است. بسیاری از دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی بر این باورند که ترکیب و همگرایی فنآوری های ارتباطی و تجدید ساختار نظام سرمایه داری در دهه های اخیر ما را وارد عصر و جامعه ی تازه ای کرده است. دانیل بل آن را جامعه ی فراصنعتی، امانوئل کاستلز، جامعه ی شبکه ای و تادائو اومه سائو آن را جامعه ی اطلاعاتی نامیده است. جامعه ی اطلاعاتی را جامعه ای می دانند که در آن دسترسی به اطلاعات، افزایش یافته و اطلاعات اهمیت زیادی در زندگی روزمره پیدا کرده و سبب تغییراتی در ساختارهای شغلی شده است. به سبب گسترش دامنه ی تاثیر رسانه های جمعی، به ویژه ماهواره و اینترنت و سایر فنآوری های اطلاع رسانی، جامعه ی اطلاعاتی امروزه بُعدی جهانی پیدا کرده و منحصر به کشور یا کشورهای خاصی نمی شود.
اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات، توسعة فناوری های دیجیتالی و فشردگی زمان و مکان از ویژگی های این عصر است. موتور محرکه ی این تحولات، انقلاب و انفجار اطلاعات و تحولات پرشتاب علمی و فنآورانه بوده است. در این فرآیند، ابتدا رایانه ها به جامعه راه می یابند و سپس رایانه های شخصی به منازل و حوزه های خصوصی افراد و خانواده ها وارد می شوند و بزرگراه اطلاعات را از وسط منازل عبور می دهند. وصل شدن رایانه ها به خطوط تلفن و دسترسی آسان و نسبتاً کم هزینه به اینترنت، افراد را به اطلاعات انبوه و جهانی متصل ساخته و این همه، جنبه های مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از جنبه های مهمی که از فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی جامعه ی اطلاعاتی تأثیر می پذیرد، هویت است.
هویت دارای ابعادی مختلف است. بعد روانشناختی آن که به نام هویت شخصیتی خوانده می شود و شامل تعریف فرد از ویژگی های منحصر به فرد فیزیکی و روانشناختی خودش است، با هویت اجتماعی تفاوت دارد. هویت اجتماعی به تعریفی که فرد براساس تعلق و عضویت در گروه های اجتماعی از خودش می کند، دلالت می کند و شامل هویت های مختلفی است. برخی از این ابعاد هویت خانوادگی، هویت قومی و هویت دینی است.
هویت فردی از مجموع هویت شخصیتی و هویت های اجتماعی فرد تشکیل می شود. در جوامع سنتی، هویت بیشتر متأثر از عوامل انتسابی، از پیش مشخص شده و ثابت است. انسان ها شبیه یکدیگرند و انسجام بیشتری در ابعاد مختلف هویت وجود دارد. لذا افراد جامعه به لحاظ هویت یابی چندان دچار تغییر و دگرگونی نمی شوند و اساساً کمتر مسئله ای به نام بحران هویت به وجود می آید. اما در جوامع جدید منابع هویت یابی متعدد و بیشتر اکتسابی است، زیرا انسان ها در گروه ها و قشرهای اجتماعی متعددی عضو هستند. لذا هویت انسان ها در معرض تغییر است. این جاست که مسئله ی هویت و چالش های هویتی بروز می کند.
جامعه ی اطلاعاتی باعث تحولات گسترده از جمله تحول در مفهوم زمان و مکان شده است. فراهم آمدن منابع و مراجع جدید، ذهنیت و هویت افراد را دچار دگرگونی کرده است و این مسئله به منطقه یا کشور خاصی محدود نمی شود بلکه تمام جوامع را کم وبیش دربرگرفته است. جامعه ی ما نیز چون دیگر جوامع، در معرض تغییر و دگرگونی قرار گرفته است و آثار و پیآمدهای آن را نیز تجربه می کند. جوانان، مستعدترین گروهی هستند که تحت تأثیر این تحولات قرار گرفته اند.
نیازهای گوناگون و روزافزون انسانها، سبب رشد کمی و کیفی رسانهها شده است. در این میان،پیشرفتهای غیرمنتظره و نوین در زمینه ارتباطات، به وسیله رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و نظایر آن، دگرگونی های عمیق اقتصادی و اجتماعی را به همراه آورده و این پرسش را پیش روی ما نهاده است که به منظور همگام شدن با آنها و بهره وری مطلوب از آنها، باید چه شیوه ها و ابزارهایی را برگزید تا در جامعه نیز فضایی درخور پذیرش آنها به وجود آید. در این گفتار، بیشترین توجه به ماهواره و نقش آن در جامعه ، بویژه در سالهای نوجوانی و جوانی معطوف شده است.
ماهواره، یکی از رسانه های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می آید . این ابزار، به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود، قادر است پیامهای تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بیشماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. همچنان که ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاعرسانی و درحوزه پژوهش، سیاست و … نقش مهمی داشته باشد؛ برنامه های تخریبی و نابهنجاری نیز دارد؛ تا جایی که برخی از جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی را برآن داشته تا برای مصونیت جامعه انسانی، بویژه نهاد خانواده چارهاندیشی کنند. بدین ترتیب، تاثیر برنامههای این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را بویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری نباید از نظر دور داشت.
گذراندن وقت بیشتر برای تماشای ماهواره، نشان دهنده علاقه کمتر به مطالعه است و به احتمال زیاد، فرد را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می آورد، فعالیت ذهنی را کند و روح انسان را مسخ می کند. ماهواره، مبلغ پرخاشگری و ستیزهجویی است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعی مبتلا می سازد؛ بدین معنا که فرد از جنگ و مبارزه واقعی میهراسد.
تماشای تصویرها و فیلمهای مبتذل، کم کم انسان را معتاد میکند؛ به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره و عکسهای مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود میکند و حالت کسالت به او دست میدهد.
. تماشای صحنههای مبتذل، ذهن و اندیشه انسان را تسخیر میکند. فردی که خود را به دیدن اینگونه تصویرها عادت داده است، به کار و فعالیت سازنده اقتصادی بیرغبت میشود.
ماهواره، موجب از بین رفتن حجابهای اخلاقی و دینی از بسیاری مسائل، بویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود. در گذشته، دنیای ناشناخته و اسرارآمیز زندگی بزرگسالان، آنها را از کودکان و نوجوانان متمایز میساخت. و به عبارت ساده تر، این تفکیک، بر پایه شرم استوار بود. کودکان و نوجوانان، درباره مسائل جنسی، پول، خشونت، بیماری، مرگ و نظایر آن، لب فرو می بستند؛ اما بهتدریج و با کسب آگاهی های جدید از راه ماهواره، همه آن نوع رازداری ها به فراموشی سپرده میشود.
بلوغ زودرس، از دیگر پیآمدهای دیدن چنین تصویرهایی به شمار میرود. به طور طبیعی، اگر نوجوان یا جوانی که چنین صحنههایی را میبیند، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. اینجاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و… پدید میآید.
کودکان و نوجوانان، به علت هزینهکردن وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهوارهای که تا پاسی از شب ادامه می یابد، صبحها با تاخیر به کلاس درس می آیند و خواب آلود هستند؛ در نتیجه، بیشتر این افراد، عملکرد نامطلوبی در مدرسه دارند.
. نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی، قابل توجه است. تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها، برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است؛ زیرا تماشای تصاویر، قدرت تفکر و تعمق را از فرد سلب می کند و در عوض، روند تصمیمگیری او را با احساسات و عواطفی که از تماشای تصاویر به وجود می آیند، تحت تاثیر قرار می دهد.
. ماهواره، واقعیتها را آنطور که باید و شاید به تصویر نمی کشاند. گاهی، بنگاههای استعماری و….هستند که مسائل را بزرگ و کوچک می نمایند و به افراد، مجال تامل و تفکر و آزادی بیان جزئیات را نمی دهند؛ زیرا رابطه میان ماهواره و مخاطب، رابطهای یک سویه است و در این فرآیند پیام رسانی، تعیین نوع پیامها و آگاهی ها، در اختیار فرستنده است و گیرنده پیام، به گونه ای خنثی و منفعل آنرا دریافت می کند.
. همانگونه که اعتیاد به مواد مخدر، ویرانگر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است، استفاده و اعتیاد به برنامههای مخرب ماهوارهای نیز ارزشهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید میکند و بسیاری از افرادی که زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامههای ضد اخلاقی ماهواره و اینترنت اختصاص میدهند، به یقین، از همین راه، به انحرافهای گوناگون، آلوده میشوند.
راهکارهای اصلاحی
الف)رسالت اصلی مسئولان فرهنگی، ایمنسازی افراد، بویژه جوانان و نوجوانان در برابر هجوم بیگانگان و افزایش قدرت مقاومت آنان است. ایمن سازی نیز تنها با برنامه ریزی همآهنگ و درازمدت، برای فرهنگسازی دینی، گسترش شناخت معارف الهی و تنومند ساختن باورهای اصیل مذهبی در جامعه، میسر است که میتواند با گذشت زمان، افراد جامعه را به خودآگاهی و خودباوری برساند.
به دیگر سخن، نوجوانان باید به گونه ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل، از آلودگی و گناه بپرهیزند. از برخوردهای فیزیکی و محدودیت آفرینی در استفاده از ماهواره و اینترنت و…. نیز تنها باید به عنوان برنامه تکمیلی و یکی از راههای ایمنسازی، بهره برد.
ب) اگر محدودیت آفرینی در استفاده از برنامههای ماهواره، بدون جایگزین کردن برنامههای سازنده و مورد علاقه جوانان باشد، به نتیجه نخواهد رسید و جوانان به انحرافها و مشکلات دیگری دچار خواهند شد. بنابراین، با انتخاب برنامههای مناسب یا جایگزین کردن فعالیتهای دیگر به جای تماشای برنامه های ویرانگر ماهوارهای، میتوان از پیآمدهای منفی آنها پیشگیری کرد.
ج) باید برای رشد فرهنگ اسلامی در جامعه، تلاش شود. در این راه، از روشهای زیر میتوان بهره گرفت :
* عمل به ارزشهای مکتبی و ملی از جانب مسئولان نظام
* برداشتن محدودیتهای غیرضروری در زمینههای گوناگون، تا آنجا که به رواج ضد ارزشها نیانجامد.
* تهیه فیلمهایی با موضوعهای متناسب با تعلیم و تربیت اسلامی
* ارایه برنامههای مناسب از تلویزیون
* تهیه نوارهای ویدیویی مجاز و…
پرسشگر عزیز برای آگاهی بیشتر تان می توانید به سایت هایی مانندحوزه نت،پرسمان…..مراجعه و اطلاعات بیشتری کسب کنید ما نیز چند مقاله معرفی می کنیم ان شا الله بتواند راه گشای کارتان باشد.
– اینترنت بایدها ونبایدها ماهنامه ره آوران نود،شماره13 نمازی،محمد مهدی
– برنامه های ماهواره ای در ارتباط با اصل حاکمیت دولت ها و اصل آزادی-فصلنامه معرفت،شماره 36 حسینی،ابراهیمی
– تعارض فرهنگی مخرب ترین اثر ماهواره خراسان – مورخ شنبه 1390/02/31 شماره انتشار 17840
– شیوع وابستگی به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان ابوالفضل محمد بیگی، نرگس محمد صالحی مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شماره 78، تابستان 1390 ص 41
– اعتیاد به اینترنت بیماری مدرن جامعه است توصیه هایی برای درمان آلرژی ماهنامه دنیای زنان، شماره 69، خرداد 1390 ص 41
– فرهنگ: ماهواره، اینترنت و رسالت حوزه هامجله اندیشه حوزه پاییز و زمستان 1376 – شماره 10 و 11مصاحبه شونده: محسنیان راد، مهدی
– اینترنت هم به سرنوشت ماهواره دچار می شودمجله گزارش آبان 1380 – شماره 128
– بررسی آثار فن آوری ارتباطی جدید (اینترنت بازی های رایانه ای و ماهواره) بر تربیت اجتماعی با تأکید بر سازگاری دانش آموزان سال دوم دبیرستان های تهران مجله اندیشه های نوین تربیتی » پاییز 1388 – شماره 20نویسندگان:احمدی، پروین – خادمی، عزت – فتاحی بیات، صدیقه
– نقش اینترنت و ماهواره در تغییرات فرهنگی و سیاسی کشورهای در حال توسعه: مروری بر یافته های پژوهش مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی » مهر 1385 – شماره 25 نویسنده:عیوضی، محمد رحیم
– دیالکتیک جامعه و اینترنت : سازنده یا ویرانگر، مریم اقدمی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 146، اردیبهشت 1390 ص 90
– روان شناسی و آسیب شناسی اینترنت مجله روانشناسی و دین » بهار 1387 – شماره 1نویسنده: شجاعی، محمد صادق مقالات برگزیده اولین دوره همایش هجوم خاموش (سال 1389)
– عیسی رفیعی ومرتضی توکلی و جواد بذرافشان (بررسی تاثیر رسانهای مجازی بر عرصه زیست اجتماعی)
– محمد علی موظف رستمی (آسیب شناسی شبکه سایبر و فضای مجازی)
– سیاوش پور طهماسب و شاپور نورآذر (آسیب شناسی اینترنت)
– مریم گلنواز (نقش رسانه ها در انتقال ارزش ها و پدیده شکاف هنجاری و ارزشی نسل ها)
– محسن نیازی و محمد کارکنان (اینترنت و امنیت اجتماعی)
– الهام پورغالی (ماهواره و آسیب شناسی ان در مقابل امنیت اجتماعی
نویسنده : راحله هراتیان