خانه » همه » مذهبی » تاثیر محبوب و امام در شکل گیری نظام رفتاری در جامعه مهدوی

تاثیر محبوب و امام در شکل گیری نظام رفتاری در جامعه مهدوی


تاثیر محبوب و امام در شکل گیری نظام رفتاری در جامعه مهدوی

۱۳۹۲/۱۲/۱۴


۷۳ بازدید

تاثیر محبوب و امام در شکل گیری نظام رفتاری در جامعه مهدوی

پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه محبوب اصلی خط و مشی زندگی فردی و اجتماعی را تعیین می کند، گفت: با مشخص شدن محبوب اصلی در زندگی، نظام رفتاری ما در جامعه شکل می گیرد.

حجت الاسلام علی صدوقی، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اگر محبت در خانواده به صورت محبت اولویت دار دربیاید، نظام تربیتی شکل نظام مندی به خود می گیرد، گفت: انتظام خانواده و جامعه با محبوبیت و اطاعت پذیری از محبوبان اصلی پدید می آید.

تاثیر محبوب و امام در شکل گیری نظام رفتاری در جامعه مهدوی

پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه محبوب اصلی خط و مشی زندگی فردی و اجتماعی را تعیین می کند، گفت: با مشخص شدن محبوب اصلی در زندگی، نظام رفتاری ما در جامعه شکل می گیرد.

حجت الاسلام علی صدوقی، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه اگر محبت در خانواده به صورت محبت اولویت دار دربیاید، نظام تربیتی شکل نظام مندی به خود می گیرد، گفت: انتظام خانواده و جامعه با محبوبیت و اطاعت پذیری از محبوبان اصلی پدید می آید.

وی بااشاره به حدیثی مبنی بر اینکه پدر اصلی ما رسول گرامی اسلام و امام علی(ع) هستند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر پیامبر(ص) رسول است و امام زمان(ع) امام و راهبر جامعه، رسول دین را می آورد و امام دین را تبیین می کند.

حجت الاسلام صدوقی با بیان اینکه اگر این مساله را قبول کردیم امر و نهی رسول و امام برای ما نقش و تکلیف می آورد، اظهارداشت: کسی که امام را در زندگی و جامعه به عنوان محبوب اصلی قبول کند، از نظر درونی انگیزه اطاعت پیدا می کند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه محبوب اصلی خط و مشی زندگی فردی و اجتماعی را تعیین می کند، تصریح کرد: با مشخص شدن محبوب اصلی در زندگی نظام رفتاری ما در جامعه شکل می گیرد.

وی محبوبیت و مقبولیت را زمینه اطاعت پذیری دانست و بیان داشت: در این راستا اگر محبت به اهل بیت(ع) را جدی بگیریم و عشق و علاقه را نسبت به ائمه بیشتر کنیم، اطاعت پذیری ما در زندگی فردی و اجتماعی بیشتر می شود.

حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: خداوند در قرآن بعضی از افراد را دوست دارد و برخی را دوست ندارد، همچنین برخی از صفات را دوست دارد و بعضی دیگر را دوست ندارد. به طور مثال صفات صبر، گذشت، ایثار، انفاق، جاری کردن عدالت در جامعه و عشق و علاقه به اهل بیت(ع) را دوست دارد و در مقابل فساد و ایجاد ناامنی در جامعه و فراهم کردن بستری برای عدم رشد جامعه را دوست ندارد.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه خداوند محسنین و نیکوکاران را دوست دارد، افزود: نیکوکار واقعی کسی است که دنبال عملی است که محبوب واقعی و امام زمانش آن را دوست دارد. بنابراین چون محبوب را دوست دارد، وارد اعمال نیکوکاری می شود، همچنین خدای متعال انسان های تواب، متطهرین، متقین، صابرین، متوکلین و مقسطین کسانی که زمینه های لازم برای عدالت در جامعه را فراهم می کنند، دوست می دارد.

وی افزود: در این راستا خداوند انسان های تجاوزگر به حقوق دیگران و کفران کننده را دوست ندارد، انسانی که کفر بورزد و نعمت خدا را نادیده بگیرد، ازسوی خداوند مورد عذاب واقع می شود.

حجت الاسلام صدوقی تاکیدکرد: بنابراین باید نظام زندگی فردی و اجتماعی خود را براساس آنچه که محبوب رضایت دارد، شکل دهیم، متاسفانه در شرایط حاضر گاهی محبوب اصلی مردم مال و ثروت، قدرت و شهوت است و خدا، رسول و امام در زندگی آنها جایی ندارد.

این پژوهشگر مهدوی این محبوب ها را از دیدگاه قرآن محبوب های کاذب دانست و بیان داشت: قرآن این افراد را به حیوانات که بصیرت ندارند و حقایق زندگی را نمی بینند و زندگی را روزمره طی می کنند، تشبیه کرده است. بلکه پایین تر از حیوان می داند و می فرماید آنها در غفلت به سر می برند.

پایان پیام/

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد