توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » تاریخچه محله درخونگاه

تاریخچه محله درخونگاه

 بين چهارراه گلوبندك و چهارراه بوذرجمهري (بوذرجمهري اسم قديم خيابان 15 خرداد). درخونگاه در قدیم در منطقه سنگلج قرار داشت.
برخي از ساكنان محل خودشان مي گويند “درخوانگاه” به معني جايي كه خواني گسترده بوده و مردم و رهگذران  به ميهماني بر سر آن خوان دعوت مي شدند. برخي هم به “درخانقاه” و وجود خانقاهي كه خبري از آن نيست اعتقاد داشتند.
 تکیه درخونگاه از جمله تکیه‌های معروف قدیم در تهران بود. بقیه تکیه‌های معروف این دوره عبارت بودند از تکیه حاج رجبعلی، میرزاحسین حکیم‌باشی، زنبورک‌خانه، دباغ‌خانه، رضاقلی، حیاط شاهی، چهل‌تن، سرپولک، عودلاجان و هفت‌تن.
از جمله مشاهير بنام اين محله مي توان به افراد زير اشاره كرد:
–    رضاشاه پهلوی پیش از کودتای سوم اسفند
–    اسماعیل فصیح، نویسنده ایرانی که خود زادهٔ محلهٔ درخونگاه است
–    شعبان جعفری ملقب به شعبان بی‌مخ كه او نیز متولد محله درخونگاه بود
–    داريوش مهرجويي كه ايشان نيز متولد اين محل است
–    حمید شیرزادگان، از قهرمان‌های فوتبال دهه چهل ایران متولد اين محل
 در انتهاي اين محله كه به دباغ خانه معروف مي باشد به يك لبنياتي برخورد كردم كه متعلق به برادر شعبان جعفري بوده است و هنوز هم به فعاليت مشغول هست. البته مالك آن يعني حاج علي اكبر جعفري به رحمت خدا رفته است. 
فیلم به باد ماندنی “قیصر” به کارگردانی مسعود کیمیایی هم در این محل ساخته شده است.
***
دبیرستان بدر یک از مدارس قدیمی تهران است که در خیابان ری بالاتر از بازارچه حمام نواب قرار داشت.
دبیرستان بدر در حقیقت در فضای خانه اعیانی «نصیرالدوله بدر» شکل گرفته بود. البته جبهه شمالی خانه نوسازی شده در سه طبقه که در همه اتاق‌ها کلاس تشکیل می‌شد.
ساختمان‌های شرقی و غربی و جنوبی همچنان با معماری زمان قاجار باقی مانده بود که بیشتر به صورت انباری، محل سکونت سرایدار و محل نمایشگاه دائمی کارهای دستی دانش‌آموزان و به قول امروزی‌ها مکان مناسب جهت کارهای فوق برنامه نظیر تمرین تئاتر برای اجراهای رسمی و یا برقراری محفل مشاعره و تمرین موسیقی و فعالیت‌های روزنامه‌نگاری استفاده می‌شد. مدرسه بدر چند پله‌ای از کوچه نصیرالدوله پائین‌تر بود. 
از دانش آموختگان به نام این دبیرستان می‌توان به مسعود کیمیایی، اسفندیار قره‌باغی، عباس شفیعی، حسین گیل، منوچهر وثوق، محمد بخارایی و … اشاره کرد.
این دبیرستان همان مکانی است که در آن فیلم گوزنها به کارگردانی مسعود کیمیایی را ساختند که تقریبا در بسیاری از صحنه های فیلم مخصوصا سکانس آغازین فیلم و سکانس پایانی از آن تصویر برداری شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد