خانه » همه » مذهبی » تاریخچه مدرسه مروی

تاریخچه مدرسه مروی

 شخصیت‌های برجسته زیادی همچون میرحسین موسوی و جواد فکوری در این دبیرستان تحصیل کردند. این دبیرستان از دبیرستان‌های خوب شهر تهران و هم‌ردیف با دبیرستان دارالفنون و ادیب بود. دبیرستان مروی در محله شمس‌العماره و در برابر مدرسه علمیه مروی واقع شده‌است.
دبیرستان مروی به شکل باغی جهت تفرج و استراحت بوده‌است که بعدها در دوران پهلوی به دبیرستان تبدیل شد.[نیازمند منبع] این دبیرستان در زمان ریاست جمهوری محموداحمدی‌نژاد از کنترل وزارت آموزش و پرورش خارج و به حوزه علمیه تبدیل شد که این امر موجب اعتراضات دانش آموزان و خانواده‌های آنها در مقابل مجلس شورای اسلامی ایران شد.
امکانات دبیرستان
ضلع جنوبی : زمین فوتبال ، بسکتبال و والیبال جداگانه و درب جنوبی به سمت کوچه‌های سقف دار بازاری و پر پیچ و خم خیابان ناصر خسرو – ضلع غربی : (طبقه اول)کتابخانه و روبروی آن ورودی حیاط است و در کنار آن از طرف شمال ورودی ساختمان اصلی و از طرف جنوب ورودی نماز خانه قرار دارد و ویترین تصاویر شخصیت‌های برجسته دبیرستان مروی داخل نمازخانه ، (طبقه دوم)سالن بزرگ امتحانات و جلسات بر روی نمازخانه تقریبا با همان وسعت نمازخانه. ضلع شرقی : سرویس بهداشتی – ضلع شمالی(رو به بازار مروی) : درب تاریخی شمالی مروی، حیاط خلوت شمالی بین ساختمان و بازار و بعد از آن ساختمان دوطبقه سراسری شامل اتاق پینگ پنگ کوچک، اتاق دبیران ، مدیر و مسئولین، اتاق کامپیوتر، چند آزمایشگاه مجهز، کلاسهای بزرگ و راهروی بزرگ. آزمایشگاه فیزیک و شیمی، زیست‌شناسی، تاریخ، لابراتوار زبان، کامپیوتر و ریاضی.
دانش‌آموختگان سرشناس
میرحسین موسوی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸)
جواد فکوری وزیر دفاع کابینه
جلال آل احمد نویسنده چیره‌دست و بزرگ ایرانی
جلال خالقی مطلق استاد زبان و ادبیات فارسی
محمدعلی فیاض‌بخش رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور
مهدی عراقی رئیس سابق روزنامه کیهان
عبدالحمید دیالمه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی
محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش وپرورش و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
حمید مولانا
حسین الهی قمشه‌ای
مرتضی ممیز گرافیست برجسته کشور
پرویز تناولی مجسمه‌ساز شهیر ایران
هادی منافی وزیر بهداشت
موسی زرگر وزیر بهداشت
ابوالقاسم حالت طنز نویس
محمود بروجردی داماد امام خمینی
ناصر حجازی دروازه بان سابق ایران
سید مهدی الوانی پدر علم مدیریت ایران
احمد خشوعی ورزشکار
کوچهٔ مروی (که در تداول عام کوچه مروی تلفظ می‌شود) یکی از کوچه‌های قدیمی شهر تهران است.
کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند و در مجاورت خیابان ناصرخسرو واقع شده‌اند. کوچهٔ مروی، کوچه‌ای شرقی-غربی است. این کوچه از سمت غرب و از خیابان ناصرخسرو مقابل شمس العماره شروع شده و به خیابان پامنار خاتمه می‌یابد.
کوچه مروی محل خرید و فروش اجناس آنتیک و پوشاک است. این محل یکی از محل‌های تجمع مهاجرین عرب (اکثرا عراقی) مقیم تهران است.
به سبب بود و باش مهاجرین عرب در این محل جلوه‌های فرهنگ و زندگی عربی را می‌توان در این کوچه و اطرافش دید. وجود تعدادی خوراک فروشی با تابلوهایی به زبان عربی (حاوی عباراتی چون ساندویج) روی آن نوشته شده‌است و عرضه خوراک‌هایی نظیر فلافل نشانگر این فرهنگ است.
بنای تاریخی سرای روشن در نزدیکی کوچه مروی خیابان ناصرخسرو، ساختمان شمس‌العماره، دبیرستان مروی، مسجد مروی، سرای مظفریان، بازار قدیمی مروی و مسجد آقامحمود یا مسجد حکیم، آثار تاریخی هستند که در اطراف و درون کوچه مروی قرار دارند. پروژه‌ای مرمتی در این کوچه انجام شده‌است. با این وجود گفته می‌شود که طرح‌هایی وجود دارد برای تبدیل این دبیرستان به پاساژ.
از طریق مترو با رفتن به ایستگاه مترو امام خمینی شهر تهران و سپس طی مسیر به سمت خیابان باب همایون، اگر از میدان توپخانه، وارد خیابان باب همایون شوید. از طریق خیابان باب همایون، به خیابان ناصرخسرو می‌رسید، در قسمت ورودی کوچه مروی، مجسمه زیبایی قرار دارد.
مسیر دیگر از طریق خیابان ناصر خسرو، کوچه خدابنده لو، بعد از باغچه علیخان (باغچه علی جان)، مقابل سقاخانه فرات می‌باشد.
در خیابان ناصرخسرو و کوچه‌ها و خیابان‌های اطرافش مراکز پیاده‌راه تجاری‌گردشگری فراوانی پیدا می‌شود. کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو نیز که از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند در مجاورت همین خیابان واقع شده‌اند، کوچه خدابنده‌لو بورس وسایل و تجهیزات پزشکی و بهداشتی و لوازم آرایش است و در کوچه مروی بیشتر پوشاک و بخصوص عتیقه‌جات و اجناس آنتیک عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد