تربیت نسل منتظر مهمترین کارکرد نهادهای آموزشی
۱۳۹۳/۰۲/۲۸
–
۸۶ بازدید
تربیت نسل منتظر مهمترین کارکرد نهادهای آموزشی
خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: با توجه به لزوم آمادهسازی جامعه برای پذیرش دین جهانی، تربیت نسلی منتظر متناسب با فرهنگ و دین ضروری است، ظرفیتی که نهادهای آموزشی در سازماندهی آن نقش مهمی ایفا می کنند.
حجت الاسلام اصغر کریم زاده، پژوهشگر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه این پایان نامه براساس دغدغه نویسنده مبنی بر نقش بی بدیل نهادهای آموزشی در تربیت نسل منتظر است، گفت: این پایان نامه به دنبال چندین سال تبلیغ و تدریس معارف مهدوی در مراکز آموزشی گوناگون به نگارش در آمده است.
تربیت نسل منتظر مهمترین کارکرد نهادهای آموزشی
خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: با توجه به لزوم آمادهسازی جامعه برای پذیرش دین جهانی، تربیت نسلی منتظر متناسب با فرهنگ و دین ضروری است، ظرفیتی که نهادهای آموزشی در سازماندهی آن نقش مهمی ایفا می کنند.
حجت الاسلام اصغر کریم زاده، پژوهشگر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه این پایان نامه براساس دغدغه نویسنده مبنی بر نقش بی بدیل نهادهای آموزشی در تربیت نسل منتظر است، گفت: این پایان نامه به دنبال چندین سال تبلیغ و تدریس معارف مهدوی در مراکز آموزشی گوناگون به نگارش در آمده است.
وی با تاکید بر اینکه امروزه از مهمترین مسائل راهبردی جامعه دینی ما، تربیت و فرایند پیچیده، مهم و تأثیرگذار آن است، خاطرنشان کرد: این مسأله در دوران ما به دلیل شرایط استثنایی ناشی از عدم دسترسی مردم به رهبری معصوم، دشواریها و اقتضائات خاص خود را پیدا میکند.
حجت الاسلام کریم زاده اظهارداشت: با توجه به لزوم آمادهسازی جامعه برای پذیرش دین جهانی موعود، تربیت نسلی منتظر، با شاخصههای متناسب با فرهنگ و دین جامعه، ضروریست، ظرفیتی که نهادهای آموزشی موجود در کشور، با در اختیار داشتن زمان زیادی از اوقات جوانان، در ایجاد و سازماندهی آن، نقش بسزایی دارند.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه این رساله در 2 بخش و 6 فصل با بهره گیری از منابع معتبر اسلامی پیرامون عصر انتظار و همچنین منابع متعدد تربیتی به نگارش درآمده است، خاطرنشان کرد: این پایان نامه تلاش کرده است تا با تبیین نقش مهم و اثرگذار نهادهای آموزشی در کشور، شرایط، میزان اثرگذاری و راهکارهای تربیت نسل منتظر را بررسی کند.
وی بااشاره به محتوای این دو فصل اظهارداشت: در فصل اوّل، کلیات لازم درباره دو مفهوم پایهای مورد بحث، یعنی تربیت و انتظار مانند ضرورت و گستره آنها و نیز ساحتها و اهداف، مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به مفهوم، جایگاه و انواع نهادهای آموزشی نیز اشاره شده است.
حجت الاسلام کریم زاده ادامه داد: در فصل دوم تلاش شد تا در مقوله “وظایف نهادهای آموزشی در مسیر تربیت نسل منتظر” با رویکردی متفاوت از آنچه تاکنون بحث شده است، نگاهی واقعبینانه به وضع موجود داشته و ضمن بیان آسیبهای موجود، راهکارهای پیشنهادی تشریح شود.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به تقسیمبندی نهادهای آموزشی موجود در کشور به نهادهای اولیه و ثانویه، تصریح کرد: در این رساله در ابتدا با تاکید بر اهمیت نقش نهاد خانواده، جایگاه این نهاد در فرایند تربیت مهدوی بازخوانی شده و سپس عوامل موثر در تربیت فرزندان مهدیباور در خانواده مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین نقش نهادهای ثانویه، همانند (مدرسه، دانشگاه و حوزه) در مسیر تربیت مهدوی بازگو و راهکارهای پیشنهادی ارائه شده است.
وی نهادهای تبلیغی و ترویجی را از دیگر موضوعات مهم در این پایان نامه دانست و بیان داشت: این مساله به خاطر وسعت و پراکندگی آنها، به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم شدهاند و در آن رسانهها به عنوان ابزار قدرتمند انتقال مفاهیم، مورد برررسی ساختاری و محتوایی در حوزه نشر معارف مهدویت قرار گرفتهاند.
حجت الاسلام کریم زاده بااشاره به نتیجه گیری این تحقیق، گفت: در نتیجه گیری این پایان نامه آمده است که با وجود برنامه ریزی های حوزه و دانشگاه و رسانه های گوناگون برای تربیت نسل منتظر، هنوز راه های طی نشده زیادی در پیش رو وجود دارد و سیاست گذاران کلان و خرد در جامعه، باید اهتمام ویژه ای به امر تربیت نسل منتظر بگمارند.
خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: با توجه به لزوم آمادهسازی جامعه برای پذیرش دین جهانی، تربیت نسلی منتظر متناسب با فرهنگ و دین ضروری است، ظرفیتی که نهادهای آموزشی در سازماندهی آن نقش مهمی ایفا می کنند.
حجت الاسلام اصغر کریم زاده، پژوهشگر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه این پایان نامه براساس دغدغه نویسنده مبنی بر نقش بی بدیل نهادهای آموزشی در تربیت نسل منتظر است، گفت: این پایان نامه به دنبال چندین سال تبلیغ و تدریس معارف مهدوی در مراکز آموزشی گوناگون به نگارش در آمده است.
وی با تاکید بر اینکه امروزه از مهمترین مسائل راهبردی جامعه دینی ما، تربیت و فرایند پیچیده، مهم و تأثیرگذار آن است، خاطرنشان کرد: این مسأله در دوران ما به دلیل شرایط استثنایی ناشی از عدم دسترسی مردم به رهبری معصوم، دشواریها و اقتضائات خاص خود را پیدا میکند.
حجت الاسلام کریم زاده اظهارداشت: با توجه به لزوم آمادهسازی جامعه برای پذیرش دین جهانی موعود، تربیت نسلی منتظر، با شاخصههای متناسب با فرهنگ و دین جامعه، ضروریست، ظرفیتی که نهادهای آموزشی موجود در کشور، با در اختیار داشتن زمان زیادی از اوقات جوانان، در ایجاد و سازماندهی آن، نقش بسزایی دارند.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه این رساله در 2 بخش و 6 فصل با بهره گیری از منابع معتبر اسلامی پیرامون عصر انتظار و همچنین منابع متعدد تربیتی به نگارش درآمده است، خاطرنشان کرد: این پایان نامه تلاش کرده است تا با تبیین نقش مهم و اثرگذار نهادهای آموزشی در کشور، شرایط، میزان اثرگذاری و راهکارهای تربیت نسل منتظر را بررسی کند.
وی بااشاره به محتوای این دو فصل اظهارداشت: در فصل اوّل، کلیات لازم درباره دو مفهوم پایهای مورد بحث، یعنی تربیت و انتظار مانند ضرورت و گستره آنها و نیز ساحتها و اهداف، مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به مفهوم، جایگاه و انواع نهادهای آموزشی نیز اشاره شده است.
حجت الاسلام کریم زاده ادامه داد: در فصل دوم تلاش شد تا در مقوله “وظایف نهادهای آموزشی در مسیر تربیت نسل منتظر” با رویکردی متفاوت از آنچه تاکنون بحث شده است، نگاهی واقعبینانه به وضع موجود داشته و ضمن بیان آسیبهای موجود، راهکارهای پیشنهادی تشریح شود.
این پژوهشگر مهدوی بااشاره به تقسیمبندی نهادهای آموزشی موجود در کشور به نهادهای اولیه و ثانویه، تصریح کرد: در این رساله در ابتدا با تاکید بر اهمیت نقش نهاد خانواده، جایگاه این نهاد در فرایند تربیت مهدوی بازخوانی شده و سپس عوامل موثر در تربیت فرزندان مهدیباور در خانواده مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین نقش نهادهای ثانویه، همانند (مدرسه، دانشگاه و حوزه) در مسیر تربیت مهدوی بازگو و راهکارهای پیشنهادی ارائه شده است.
وی نهادهای تبلیغی و ترویجی را از دیگر موضوعات مهم در این پایان نامه دانست و بیان داشت: این مساله به خاطر وسعت و پراکندگی آنها، به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم شدهاند و در آن رسانهها به عنوان ابزار قدرتمند انتقال مفاهیم، مورد برررسی ساختاری و محتوایی در حوزه نشر معارف مهدویت قرار گرفتهاند.
حجت الاسلام کریم زاده بااشاره به نتیجه گیری این تحقیق، گفت: در نتیجه گیری این پایان نامه آمده است که با وجود برنامه ریزی های حوزه و دانشگاه و رسانه های گوناگون برای تربیت نسل منتظر، هنوز راه های طی نشده زیادی در پیش رو وجود دارد و سیاست گذاران کلان و خرد در جامعه، باید اهتمام ویژه ای به امر تربیت نسل منتظر بگمارند.