ترسیم نقشه راه ظهور در روایات رضویه
۱۳۹۴/۰۶/۰۴
–
۶۶ بازدید
حجت الاسلام یوسفیان در گفتگو با شبستان:
ترسیم نقشه راه ظهور در روایات رضویه
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام زمان(ع) در منظومه اعتقادی شیعه مورد توجه اهل بیت(ع) است، گفت: امام رضا(ع) در این منظومه در راستای رسالت خود مباحث متنوعی را در حوزه مهدویت بیان کرده و به ترسیم نقشه راه می پردازند.
حجت الاسلام یوسفیان در گفتگو با شبستان:
ترسیم نقشه راه ظهور در روایات رضویه
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام زمان(ع) در منظومه اعتقادی شیعه مورد توجه اهل بیت(ع) است، گفت: امام رضا(ع) در این منظومه در راستای رسالت خود مباحث متنوعی را در حوزه مهدویت بیان کرده و به ترسیم نقشه راه می پردازند.
حجت الاسلام مهدی یوسفیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه کسی که وظیفه امامت و هدایت را دارد، باید فضای هدایتی را برای مردم بازتر و هموارتر کند، گفت: این در حالی است که فضای هدایت و ولایت از مجموعه هایی چون اعتقادات و باورها شکل می گیرد و امامت در این منظومه نیز مورد توجه واقع می شود.
وی با بیان اینکه امام زمان(ع) به عنوان آخرین امام در این منظومه اعتقادی مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است، خاطرنشان کرد: بنابراین امام رضا(ع) به عنوان هشتمین امام در این منظومه در راستای رسالت خود مباحث متنوعی را در حوزه مهدویت بیان کرده است.
حجت الاسلام یوسفیان پیدایش گروه واقفیه را تلخ ترین اتفاق دوران امامت امام رضا (ع) دانست و بیان داشت: گروه واقفیه کسانی بودند که از اعتبار و جایگاه اجتماعی و مذهبی خوبی برخوردار بودند. عده ای از آنان از وکلای امام کاظم (ع) بودند و زمانی که امام موسی کاظم (ع) از دنیا رفتند به اطاعت امام رضا (ع) در نیامدند.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: آنان در جامعه شیعه به گونه ای ترویج کردند که امام موسی کاظم (ع) از دنیا نرفته و زنده هستند، غایب شده اند و ایشان همان موعود و مصلحی هستند که پیامبر اسلام بشارت آن را داده اند، بنابراین آنها با نگرش مهدویت و باور به موعود وارد فضای اعتقادی شیعه شدند.
وی با بیان اینکه امام رضا (ع) برای جلوگیری از نفوذ گروه واقفیه، هدایت مردم و ارشاد منحرفین در مورد امام مهدی (عج) که موعود اصلی و واقعی هستند، بیانات لازم را می فرمودند، اظهارداشت: امام رضا (ع) از یک سو امام هستند و رسالت هدایت و ولایت بر مردم را دارند و از سوی دیگر لازم است در مسیر مبارزه با انحراف گروه واقفیه راجع به امام مهدی (عج) مباحثی را بیان کنند که باعث روشنگری شود.
حجت الاسلام یوسفیان ادامه داد: فضای جامعه شیعه باید با فضای امامت و امام عصر(ع) به صورت کامل آشنا می شدند. بنابراین امام رضا (ع) از زاویه ای خاص ناظر بر روایات متعدد، در راه هدایت و جلوگیری از نفوذ واقفیه گام برمی داشتند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه در سلسله روایات مهدوی نقل شده از امام رضا (ع) با روایاتی روبرو می شویم که بسیار شفاف منجی و مصلح را به صورت های مختلف بیان می کند، افزود: امام رضا (ع) در مجموعه ای از روایات با استفاده از فرمایشات اجداد خود اشاره به نسب امام زمان می کنند. اینکه امام عصر(ع) چندمین امام است و امام مهدی(ع) چندمین فرزند از امام حسین(ع)، امام جواد (ع) و امام حسن عسکری(ع) هستند و بیان می کنند که مهدی موعود هنوز به دنیا نیامده است، پس نمی توانند امام موسی کاظم (ع) باشند.
وی با اشاره به ورود دوم امام رضا (ع) به مباحث مهدویت، تاکید کرد: امام رضا (ع) در تعدادی از روایات به بررسی ولادت امام زمان(ع) می پرداختند که مخفیانه خواهد بود و اینکه نام ایشان چیست و القابشان چیست و می گفتند. وقتی ولادت مخفیانه باشد، امام کاظم (ع) نمی توانند موعود باشند. چون همه ولادت ایشان را می دانستند.
حجت الاسلام یوسفیان گفت: همچنین امام رضا (ع) در این دسته از روایات به شمایل و اوصاف امام زمان(ع) می پردازند که باعث می شد برای مردم روشن شود که امام کاظم (ع) این اوصاف را ندارند، پس موعود نیستند.
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به بحث گسترده غیبت امام زمان(ع) در روایات امام رضا (ع)، تصریح کرد: همه امامان در روایات خود غیبت امام عصر(ع) را مورد توجه قرار داده اند. امام رضا (ع) نیز در راستای اثبات غیبت امام عصر(ع) می گویند. وقتی ولادت امام عصر(ع) پنهانی است و پنهان زیستی دارند، پس نمی تواند امام موسی کاظم(ع) امام موعود باشند.
وی با بیان اینکه روایات امام رضا (ع) هم هدایت گری و روشنگری بر مردم دارد و هم نوعی مبارزه با تفکر واقفیه است، خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در دسته دیگری از روایات گویا نسبت به انسان های آینده پیرامون امام زمان(ع) صحبت می کنند و به نوعی به آیندگان هشدار می دهند که دوران غیبت با فتنه های کور و کمر شکنی همراه است و آنقدر سخت است که قلب مومن از غصه آب می شود.
حجت الاسلام یوسفیان اظهارداشت: امام رضا (ع) در تعدادی از روایات خود به مردم عصر غیبت هشدار داده اند که دچار ابتلا و امتحان خواهند شد و اینکه مردم باید در عصر غیبت اطاعت از دین داشته باشند و به دستور العمل های دینی توجه کنند، اینکه باید از صبر و پایداری و استقامت بهره بجویند و در فراق امام عصر(ع) برایشان دعا کنند.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: امام رضا (ع) در تعدادی دیگر از روایات خود از وظایف شیعیان سخن گفته اند و فرموده اند که هرگز به دنبال تعیین وقت برای ظهور نروید و همیشه از توقیت و تعیین وقت برای ظهور نهی کرده اند. در مقابل گفته اند که آمادگی برای ظهور داشته باشید و همیشه دعا کنید.
وی با بیان اینکه ظهور امام عصر(ع) آینده حتمی و وعده قطعی الهی است که اتفاق می افتد و انسان ها باید برای ورود به این آینده آگاهی لازم را داشته باشند، افزود: بنابراین بخشی از روایات امام رضا (ع) مربوط به زمان ظهور است. حضرت در روایات به علائم و نشانه های ظهور، صیحه آسمانی، خروج سفیانی اشاره کرده اند.
حجت الاسلام یوسفیان با اشاره به اتفاقات عصر ظهور در روایات رضویه، تصریح کرد: امام رضا (ع) در تعدادی از روایات خود به این اتفاقات که شامل حضور ملائکه در لشکر امام زمان(ع) و پاک کردن زمین از فاسدان و ستمگران است، اشاره کرده اند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام رضا (ع) در پاره ای از روایات به کم و کیف قیام امام مهدی(عج) اشاره می کنند، گفت: حضرت بیان می کنند که امام زمان(ع) در عصر ظهور از قاتلان امام حسین (ع) انتقام می گیرند و فرزندان قاتلان را تنبیه می کنند، شخصی که این روایت را بیان می کند، می گوید: به امام عرض کردم فرزندان قاتلان که گناهی نکرده اند که مواخذه شوند، امام فرمودند: نسل و سلاله اینها کسانی هستند که به فعل پدرانشان راضی بودند و در جبهه باطل هستند.