خانه » همه » مذهبی » تسبیح در دست داشتن

طلسمات

تسبیح در دست داشتن


تسبیح در دست داشتن

۱۳۹۳/۰۲/۱۳


۴۵۰۶ بازدید

سلام،آیا این روایت ازامام سجاددرست است که میفرمایندبه دست گرفتن تسبیح و بادست دانه های تسبیح را بگردان اماذکری نگویدخودش ذکراست ؟

پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.بایدعرض کرد .این روایتی که می فرمائید ازامام زمان علیه السلام روایت شده است.تربت سیدالشهدا علیهم السلام، به خاطر قداست و فضیلت و الهام بخشى هم مورد سجود قرار مى گیرد، هم از آن تسبیح براى ذکر گفتن تهیه مى شود، هم کام نوزاد را برمى دارند هم همراه میت به صورت حنوط، به کار مى رود. که انتقال دهنده فرهنگ شهادت و الهام بخش شجاعت و ایمان است و تسبیحى که با چنین تربتى گفته شود، اجر مضاعف دارد.قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- مِنْ فَضْلِه، أَنَّ الرَّجُلَ یَنْسى التَّسْبیحَ وَیُدیرُ السُّبْحَهَ فَیُکْتَبُ لَهُ التَّسْبیحُ از فضایل تربت حضرت سیّدالشهداءعلیه السلام آن است که چنان چه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود، ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گر چه دعایى هم خوانده نشود. این حدیث از جمله پاسخ هایى است که امام زمان علیه السلام در جواب سؤال هاى محّمد بن عبداللّه حمیرى بیان فرموده اند. او در سؤالى از حضرت علیه السلام مى پرسد: آیا جایز است که از خاک قبر امام حسین علیه السلام تسبیح بسازیم؟ آیا در آن فضیلتى هست؟ حضرت ابتدا در جواب سؤال مى فرماید: تسبیح خود را از تربت مزار امام حسین علیه السلام بسازید و با آن خداوند را تسبیح نمایید; زیرا براى تسبیح، چیزى بهتر از تربت امام حسین علیه السلام نیست. از جمله فضایل این تربت این است که اگر کسى ذکر را فراموش کند و تسبیح تربت را فقط در دست خود بگرداند، براى او ثواب ذکر تسبیح نوشته مى شود.
از امام صادق علیه السلام هم احادیثى در فضیلت تسبیح تربت سیدالشهدا روایت شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: «من کانت معه سبحة من طین قبر الحسین علیه السلام کتب مسبحا و ان لم یسبح بها»هر که تسبیحى از تربت قبر حسین علیه السلام داشته باشد، تسبیحگوى نوشته مى شود، هر چند با آن تسبیح نگوید.
درروایتی دیگری از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل شده:تسبیح تربت آن حضرت خود ذکر مى کند،بى آنکه آدمى بگوید:و فرمود:یک ذکر،یا استغفار،که با آن گفته مى شود،برابر با هفتاد ذکر است،که با چیز دیگرى گفته شود،و اگر بدون ذکر بگرداند،به هر دانه هفت تسبیح براى او نوشته مى شود،و به روایت دیگر،اگر با ذکر بگرداند،به ازاى هر دانه چهل حسنه براى او نوشته مى شود، همچنین ازحضرت امام صادق علیه السّلام نقل شده:هرکه با تسبیح تربت قبر امام حسین علیه السّلام یک تسبیح بگوید،حق تعالى براى او چهارصد حسنه بنویسد،و چهارصد گناه از او محو کند،و چهارصد حاجت او را برآورد،و چهارصد درجه براى او بالا برد.
——————————
 احتجاج، ج 2، ص 312;
بحار الأنوار، ج 53، ص 165، ح4.
شرح چهل حدیث حضرت مهدی(عج) علی اصغر رضوانی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد