فرارو-جان لنون در دهه ۱۹۶۰ خودروی رولزرویس فانتوم V خود را با طراحی شخصی سازی شده، نقاشی کرد. یک BMW Andy Warhol که در دهه ۱۹۷۰ نقاشی شده بود، اکنون حدود ۵۰ میلیون پوند ارزش دارد. به تازگی یک ربات آموزش دیده توانسته است آثار هنرمندان را روی خودرو نقاشی کند. به گفته “ایان کالوم” طراح سابق جگوار، شرکتهای خودروسازی به زودی میتوانند طرحهای مختلفی روی خودروی جدید نقاشی کنند.
به گزارش فرارو، کالوم میگوید: «این روزها خودروهای زیادی در جادهها وجود دارند که بسیار به هم شبیه اند. مردم خواهان شخصی سازی خودروهایشان هستند. استفاده از طرحهای متنوع برای خودروها، واقعا شگفت انگیز است.»
شرکت رباتیک ABB یک شرکت چند ملیتی سوئدی-سوئیسی میباشد که مقر آن در شهر زوریخ سوئیس است. این شرکت که به طور عمده در زمینهی رباتهای صنعتی و اتوماسیون فعالیت دارد، به تازگی ربات جدیدی با ۱۰۰۰ نازل رنگ طراحی کرده است که میتواند طرحهای پیچیده را در چندین رنگ نقاشی کند. این ربات در یک مرکز مخفی مورد آزمایش قرار گرفته است و پیشبینی میشود که این فناوری در یکی دو سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.
این شرکت به یک هنرمند هشت ساله به نام Advait Kolarkar که آثار انتزاعی او بیش از ۱۰۰۰۰۰ پوند فروخته شده است و هفته آینده اولین نمایش انفرادی خود را در یک گالری مجلل در چلسی برگزار میکند و یک گروه طراحی دیجیتال متاورس به نام lllusorr سفارش خلق یک اثر هنری برای ربات خود را داد. “کولارکار” که به عنوان یکی از ۱۰۰ کودک نابغه برتر جهان انتخاب شده است، سفارش تک رنگ خود را به نام Zebra Utopia روی بوم نقاشی خلق کرد. این اثر سپس اسکن شده و در اختیار ربات قرار گرفت و در نهایت ربات آن طرح را روی یک خودروی شاسی بلند طراحی کرد.
کولارکار با دیدن این ربات که در حال کشیدن نقاشی بود گفت: «باورم نمیشد یک ربات برای اولین بار یک اثر هنری نقاشی میکند. این فقط یک اثر هنری نبود. به نظر من هنر و ربات شباهتهایی با یکدیگر دارند. آنها هر دو با جهان تعامل دارند و این قدرت را دارند که دنیا را برای بهتر شدن تغییر دهند.» سازندگان خودروهای لوکس احتمالاً اولین کسانی هستند که نقاشیهای هنری سفارشی را به لیست گزینههای سودآور خود اضافه میکنند. برای مثال رنجروور جدید هزاران گزینه شخصی سازی شده دارد.
منبع: autoexpress