حال امروز نیز وزارت صمت در اقدامی عجیب و در دقیقه نود، خبر از تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا داد. اقدامی قابل تامل که موجی از انتقاد را به همراه داشت.
مافیا در دقیقه ٩٠ پیروز شد؟!
با توجه به محتویات نامه، چرا وزارت صمت تازه به این نتیجه رسیده است که مصوبهای را جهت قیمت گذاری در اختیار دارد که میتواند با آن جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد؟ مصوبهای که میتواند خودروهای خارج از نظام قیمت گذاری از جمله فیدلیتی و دیگنتی را نیز در بر بگیرد!
این سوالات و ابهامات در شرایطی است که بسیاری از متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا معتقدند با توجه به اینکه قیمت کارخانه و بازار دیگنیتی و فیدلیتی، ۵٠٠ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد، در نتیجه افرادی (به اصطلاح دلال) از این اختلاف چند صد میلیونی، سود کلانی به جیب میزنند و تمام تلاش خود را میکنند تا رویه عرضه خودرو سمت و سوی بورسی به خود نگیرد. هرچند این ادعا که از سوی گروهی متقاضیان خودرو مطرح شده است، نیازمند شفاف سازی از سوی مسئولان وزارت صمت دارد.
چرا از شفافیت عرضه خودرو در بورس کالا هراس دارید؟
به نقل از نبض بورس در این بیانیه آمده است:
“در شرایطی که حرکت اخیر عرضه برخی خودروها در بورسکالا روزنهای از سر و سامان دادن به این بازار و شفافیت آن و همچنین کوتاه شدن دست دلالان در این صنعت را میگشود، ناگهان وزارت صمت که خود را متولی صنعت خودرو میداند در اقدامی غیرمنتظره و تعجببرانگیز که بیشتر نشان از حرکت در زمین بازی دلالان خودرو و فرار از شفافیت است، اقدام به لغو عرضه خودرو در بورس کالا نمود تا یک بار دیگر بر همگان روشن شود وزن منافع مافیای این صنعت بر صنعتگران و سهامداران ارجحتر است.
این در حالی است که عرضه موفق خودروی کارا در بورس کالا و کاهش حدود ۵۰ میلیون تومانی قیمت در بازار آزاد نشان داد میتوان با استفاده از شفافیت، هم رانت سودجویان و دلالان را حذف کرد و هم بازار را متعادل نمود.
این یک فاجعه تمام عیار است که به طرزی آشکار مقدمات سرقت از جیب سرمایهگذاران و میلیونها سهامدار صنعت خودرو به نفع دلالان را فراهم میکند.
به واقع باید پرسید چه کسانی پشت این تصمیمات هستند؟ وزارت صمت که باید در سمت سرمایهگذار و صنعتگر باشد چرا در نقطه مقابل آنها قرار دارد؛ پس چه کسی باید از حق و حقوق سرمایهگذار در این مملکت دفاع نماید؟
اصلا اگر میخواستید کسر بودجه را هم جبران کنید میتوانستید بخشی از مابه التفاوت قیمت کارخانه و قیمت بورس را از خودروساز بگیرید و صرف توسعه حمل و نقل عمومی یا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مترو یا تکسی میکردید. شما به خودتان هم رحم ندارید؟
ما سهامداران میخواهیم برای یک بار مافیای صنعت خودرو معرفی شوند، مثل اسامی بدهکاران بانکی مردم بدانند دست چه کسانی در جیب آنهاست.”