خانه » همه » مذهبی » تغییر حال، کتب سیره علما

تغییر حال، کتب سیره علما


تغییر حال، کتب سیره علما

۱۳۹۲/۱۱/۲۸


۵۶ بازدید


بعضی وقتها با مطالعه مطالب عقیدتی و سرگذشت عارفان و صلحا واقعا حال خوبی پیدا می کنم و از دنیا بیزار میشم که همه چیز امتحانه و …ولی بعد که غرق برنامه های علمی و کمی تفریحات سالم و فعالیت های اجتماعیمیشم دچار پارادوکس میشم اهل خطا و انحراف تا جائیکه ممکنه نیستم و ادم فعالی هستنم. ولی از این دوگانگی رنج می برم میدونم درسته که هر چیزی در جای خودش و وقت انسان هم باید تقسیم بشه و کار علمی و …خودش عبادته ولی بعضی وقتها گیج میزنم در بین این دوتا. اخه آدم های دور و برم معمولا به یک سمت غش می کنن و در مورد خودم هم هر وقت به یک سمت گرایش پیدا می کنم و تو شرایطش قرار میگیرم کلا بهم میریزم . لطفا راهنمایی بفرمائین ممنون

با اهدای سلام محضر شما دوست بزرگوار؛
این مسأله ای که می فرمایید مختص شما نیست و معمولا در این زمانه برای جوانانی که تمرین تقوی می کنند پیش می آید. البته مناسب تر بود تا سن و جنسیت خود را هم می فرمودید تا بتوانم بهتر پاسخگو باشم. اگر شما 20 ساله باشید یا 35 ساله اوضاع خیلی فرق می کند. در35 سالگی این مشکل عادی نیست و البته معلوم می شود شما انسان پاک تر و زلال تری هستید که تا این سن فضای جهاد و مبارزه با جنود شیطان را حفظ کرده اید. بگذریم…
قلب از انقلاب و دگرگونی می آید و طبیعت و خاصیتش همین است. اما شما می توانید با برنامه و تمرین این قلب را با یک حال و مقام آشنا و مانوس کنید. مهم این است که برای رشد معنوی خود برنامه داشته باشید نه اینکه هر وقت پیش آمد عبادتی بکنید یا مراسمی را شرکت کنید. همچنین به زندگی روزمره و مادی خود رنگ الهی بزنید. مثلا اگر درس می خوانید با بسم الله و ذکر مخصوص مطالعه باشد و از خدا بخواهید این علم را برای شما برکت دهد و مایه حجاب و تاریکی نشود. در غذا خوردن و خوابیدن همین و … اما برخی نکات کاربردی:
اولاً؛ کتب سرگذشت عرفا را نخوانید. عمده این کتب به ضرر سلوک معنوی شما است. یکی از عوارضش همین است که فرمودید. چند روزی انسان را وراد فضای معنوی می کند اما پایدار نیست. این منعی است که علمای اخلاق کرده اند. بجای آن تا می توانید قرآن بخوانید. قرآن که شفای دردها و امراض قلبی انسان است .روش قرآن با این کتب متفاوت است. از کرامات مومنین نمی گوید بلکه ایشان را توصیف می کند که خلف وعده نمی کنند، عفت می ورزند و در نماز خود خاشع اند و … خدا خود بهتر می داند بنده اش چطور اصلاح می شود. 
یکی دیگراز راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل اینکه بگردید یک دوست خوب و با تقوی پیدا کنید. جدی بگردید و از خدا نیز بخواهید. انسان بر دین دوست خود است. معاشرت با او کمک می کند تا شما به حال نسبتا ثابتی دست پیدا کنید. در طرف مقابل با اهل غفلت نگردید و معاشرت خود را با ایشان به حداقل برسانید.بعضی ها نه اینکه آدم های بدی باشند اما همیشه دنبال خوش گذرونی و خنده و بیکاری و تفریح اند. نه برنامه دارد نه هدف نه اراده. معاشرت با این ها برای شما مضر است.
جلسات هیئت یا دعا را به صورت منظم وهفتگی شرکت کنید تا این قلب شما با ذکر خدا انس بگیرد. وقتی انس گرفت دیگر احوالات شما به پی در پی دگرگون نمی گردد.
در نماز خود فقط و فقط سعی کنید حضور قلب داشته باشید. حتی اگر شده یک دهم آن را.  مهم این است که شما سعی کنید و آگاهانه غفلت نکنید. والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا.
التماس دعا.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد