خانه » همه » مذهبی » تفاوت خلود با عدم خروج از آتش!

تفاوت خلود با عدم خروج از آتش!


تفاوت خلود با عدم خروج از آتش!

۱۳۹۲/۰۸/۱۳


۳۱۰ بازدید

سلام در آیه۱۶۷ بقره (وما هم بخارجین من النار) چه فرقی با هم(خالدین) است؟

در پاسخ به مطلب زیر توجه کنید . 1.      تعبیر به عدم خروج از آتش حهنم در دو آیه زیر از ایات قران کریم   آدمه است : الف.وَ قالَ الَّذینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَما تَبَرَّؤُا مِنَّا کَذلِکَ یُریهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنَ النَّارِ (بقره – 167)
ب. یُریدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنْها وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ (مائه – 37)
2. در غالب موارد برای بیان خلود در آتش جهنم و جاودانه بودن در ان تعبیر « هم فیها خالدون » و یا « خالدین فیها ابدا » و مانند آن استفاده شده است .
3. نتیجه عدم خروج از اتش همان جاوانگی و خلود در آن است و این دو تعبیر یک معنا را بیان می کند و تفاوتی با یکدیگر ندارند زیرا نتیجه خلود در جهنم خارج نشدن از آن و معنای خلود در آتش عدم خروج از آن است .
4. تعبیر « وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ » در ایه 37 سوره مبارک مائده بعد از تعبیر « وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنْها » که بیانگر جاودانه بودن عذاب و نیز خلود این کفار در جهنم است موید یکی بودن مفاد و پیام و معنای این دو نوع تعبیر است .
5. در قران کریم در موارد زیادی معنایی واحد با کلمات و عبارات مختلف بیان شده و رعایت تنوع و تفنن در تعبیر در قرآن کریم امری معلوم و رایج است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد