خانه » همه » مذهبی » تفاوت مالیات و بیت المال

تفاوت مالیات و بیت المال


تفاوت مالیات و بیت المال

۱۳۹۲/۱۱/۱۷


۶۴۰ بازدید

فرق بین مالیات وبیت المال چیه؟اصلاماآیه ای داریم که مالیات روثابت کنه؟

« تفاوت مالیات و بیت المال»
مالیات بخشی از بیت المال محسوب می گردد . بیت المال مجموعه در آمدهای کشور محسوب می گردد که یک بخش آن مالیات می باشد .
هر کشور برای انجام وظایف و خدمات عمومی در بخش های مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی ، فرهنگی و سیاسی نیازمند منابع مالی است که بخشی از آن توسط مالیات تأمین می گردد . در حقیقت مالیات هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت کنند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع، فراهم شود.
دولت‌ها برای جبران هزینه‌های خدماتی که به شهروندان می‌دهند، از راه وضع مالیات اقدام می‌کنند .مالیات دولت را قادر مى‌سازد که بر جریان ها و مسائل اقتصادى کشور و افزایش درآمدها و ثروت‌ها نظارت و کنترل داشته و از رکود، فساد و کساد اقتصادى جلوگیرى کند.
« مالیات در اسلام»
پیش از آنکه به دیدگاه اسلام در مورد مالیات بپردازیم ، تذکر این نکته لازم است که برای دینی بودن یک حکم ، الزاماً نباید تنها به دنبال آیه ای در قرآن مجید در این زمینه باشیم ، زیرا منابع احکام دین تنها  منحصر در قرآن کریم نیست و در کنار آن روایات معصومین علیهم السلام و سیره ایشان و عقل و اجماع و اتفاق فقها نیز از منابع احکام محسوب می گردند .
مالیات در اسلام به دو دسته تقسیم می گردد : یک دسته مالیات های ثابت:  که نسبت، میزان و مورد وضع آنها در اسلام مشخص شده است؛ مانند خمس، زکات و جزیه ، دسته دوم مالیات های متغیر: آن دسته از دریافت هایی هستند که حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت مسلمانان، در شرایط خاصی به طور موقت وضع می کند. این گونه مالیات ها می توانند به طور مستقیم مانند مالیت بر حقوق کارمندان دولت یا به طور غیر مستقیم مانند افزایش قیمت کالا باشند.
اصل اینکه دولت برای اداره امور کشور نیازمند بودجه است قابل انکار نمی باشد و با توجه به گسترده شدن فعالیت های دولت در زمان ما و افزایش نیازهای دولت وجود راهکارهایی برای کسب درآمد اجتناب ناپذیر است که برای این منظور از مالیات و عوارض استفاده می شود علاوه بر اینکه مالیات مربوط به زمان ما نیست و حضرت علی علیه السلام در دوران حکومت خودشان مالیات وضع نمودند تا از این طریق امور مربوط به حکومت سامان داده شود . ایشان در نامه خود به مالک اشتر که به عنوان منشور حکومت اسلامی محسوب می گردد فرمودند :« و تفقد امر الخراج بما یصلح اهله فان فی صلاحه وصلاحهم صلاحا لمن سواهم … ولیکن نظرک فی عماره الارض ابلغ من نظرک فی استجلاب الخراج لان ذلک لا یدرک الا بالعماره » « مالیات و بیت المال را به گونه ای وارسی کن که صلاح مالیات دهندگان باشد ، زیرا بهبودی مالیات و مالیات دهندگان ، عامل اصلاح امور دیگر است … وباید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع آوری مالیات باشد که مالیات جز با آبادانی فراهم نمی گردد.» ( نهج البلاغه ، نامه 53)
برای آشنایی بیشتر به منابع زیر مراجعه شود:
سید رضا تقوی دامغانی، مالیات در نظام اسلامی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1369
احمد علی یوسفی و همکاران، نظام مالی اسلام، تهران: مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، 1379
سعید فراهانی فرد ، سیاست های اقتصادی در اسلام ،  تهران : مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ، 1381

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد