خانه » همه » مذهبی » تمسخر ،استهزاء،مقابله با استهزاء

تمسخر ،استهزاء،مقابله با استهزاء


تمسخر ،استهزاء،مقابله با استهزاء

۱۳۹۳/۰۳/۲۱


۶۶۴ بازدید

با سلاه – آیا آیات و احادیثی در مورد تمسخر و استهزاء مومنین توسط کفار و منافقین و… داریم؟ وظیفه ی مومنین در قبال این تمسخر ها و سرزنش هاست؟

بله آیاتی درقرآن کریم وجود داردکه بیانگر این است که کفارومنافقین وبه طورکلی مخالفین ،مومنین ومسلمانان رامسخره می کردند واینک به برخی ازآیات اشاره می شود :
1- إنَّهُ کانَ فَریقٌ مِنْ عِبادى یَقُولُونَ رَبَّنا امَنّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ انْتَ خَیْرُ الرّاحِمینَ، فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِیّا حَتّى انْسَوْکُمْ ذِکْرى وَ کُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَکُونَ، انّى جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِما صَبَروُا انَّهُمْ هُمُ الْفائِزُونَ. [مومنون 108-110] این شما بودید که وقتى گروهى از بندگان من مى گفتند: «پروردگارا ما ایمان آورده ایم، ما را بیامرز و بر ما ترحّم فرما که تو بهترین رحم کنندگانى» آنها را به باد مسخره گرفتید تا آنجا که مرا بکلى فراموش کرده بودید و تنها کارتان این بود که بر آن خدا پرستان خنده مى کردید. اما امروز من به آنان به خاطر صبر و استقامتشان پاداش (نیک ) مى دهم، که تنها آنان پیروز و رستگارند.
2- – الَّذینَ یَلْمِزُونَ المُطَّوِّعینَ مِنَ الْمُؤمِنینَ فِى الصَّدَقاتِ وَ الَّذینَ لا یَجِدُونَ الا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ. [توبه 79] آنان که از مؤمنان متعبّد و متعهّد به خاطر صدقاتى که در راه خدا مى دهند انتقاد و عیب جویى مى کنند و نیز افراد بى بضاعتى را که حد اکثر توانشان را در طبق اخلاص نهاده اند به مسخره مى گیرند، خداوند نیز آنها را مسخره خواهد کرد و براى آنان عذابى دردناک در پیش است.
3- – قرآن کریم در جاى دیگر مى فرماید: کسانى که در دنیا افراد با ایمان را مسخره مى کنند و با خنده هاى تمسخر آمیز و تحقیر کننده از کنارشان مى گذرند و با اشاره هاى چشم و ابرو آنان را به مسخره مى گیرند و از این کار (زشت ) خود اظهار سرور و خوشحالى نموده و به آن مباهات مى کنند و… باید بدانند که فردا نوبت مؤمنان است که بر آنها بخندند. اینک متن آیات:
انَّ الَّذینَ اجْرَمُوا کانُوا مِنَ الَّذینَ امَنُوا یَضْحَکُونَ. وَ اذا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغامَزُونَ. وَ اذَا انْقَلَبُوا الى اهْلِهِمُ انْقَلبُوا فَکِهینَ. وَ اذا رَاوْهُمْ قالُوا انَّ هؤُلاءِ لَضالُّون. وَ ما ارْسِلُوا عَلَیْهِمْ حافِظینَ. فَالْیَوْمَ الَّذینَ امَنُوا مِنَ الْکُفّارِ یَضْحَکُونَ. عَلىَ الارائِکِ یَنْظُرُونَ. هَلْ ثُوِّبَ الْکُفّارُ ما کانُوا یَفْعَلُونَ ؟(مطففین 29-36)
مجرمان و بد کاران همیشه در دنیا به مؤمنان مى خندیدند. و هنگامى که از کنار مؤمنان مى گذرند با اشاره هاى چشم و ابرو آنها را مسخره مى کنند. و هنگامى که به سوى خانواده خود باز مى گردند مسرور و خندانند. و هنگامى که آنها را (مؤمنان را) مى دیدند مى گفتند این ها گمراهانند. در حالى که آنها هرگز مأمور مراقبت و متکفّل آنان (: مؤمنان ) نبودند. ولى امروز مؤمنان به کافران مى خندند. در حالى که بر تختهاى مزیّن بهشتى نشسته اند و نگاه مى کنند. سپس به عنوان طعن و تمسخر گفته مى شود: آیا کافران پاداش اعمالشان را گرفتند؟
4- وَ إِذا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلی شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِونَ بقره/ 14.
و(منافقان) هنگامى که افراد باایمان را ملاقات مى کنند، و مى گویند: «ما ایمان آورده ایم!» (ولى) هنگامى که با شیطانهاى خود خلوت مى کنند، مى گویند: «ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره مى کنیم!»
5- زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا (بقره/ 212.)
زندگى دنیا براى کافران زینت داده شده است، از این رو افراد باایمان را (که گاهى دستشان تهى است)، مسخره مى کنند در حالى که پرهیزگاران در قیامت، بالاتر از آنان هستند (چرا که ارزشهاى حقیقى در آنجا آشکار مى گردد، و صورت عینى به خود مى گیرد) و خداوند، هر کس را بخواهد بدون حساب روزى مى دهد. .
6-گاهی کفار از جهت علمی مسلمانان رامسخره می کنند: فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِونَ غافر/ 83.
هنگامى که رسولانشان دلایل روشنى براى آنان آوردند، به دانشى که خود داشتند خوشحال بودند (و غیر آن را هیچ مى شمردند) ولى آنچه را (از عذاب) به تمسخر مى گرفتند آنان را فراگرفت! (83)
6-گاهی تلاش انبیا ءوپیروان آنها رابه استهزاء می گیرند: وَ یَصْنَعُ الْفُلْکَ وَ کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ مَلا مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ . فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن یَأْتِیهِ عَذَابٌ یخُْزِیهِ وَ یحَِلُّ عَلَیْهِ عَذَابٌ مُّقِیمٌ (هود/ 38-39)
او مشغول ساختن کشتى بود، و هر زمان گروهى از اشراف قومش بر او مى گذشتند، او را مسخره مى کردند (ولى نوح) گفت: «اگر ما را مسخره مى کنید، ما نیز شما را همین گونه مسخره خواهیم کرد! بزودى خواهید دانست چه کسى عذاب خوارکننده به سراغش خواهد آمد، و مجازات جاودان بر او وارد خواهد شد!»
وظائف مادرمقابل استهزاء کنندگان:
استهزاءومسخره کردن گناهی است کلیدی وازجمله آثارآن تحقیر و ایذاء و کشف عیوب و غیبت و اختلاف افکنی درجامعه و … است.بالاترین و سخت ترین عذابها در قرآن در مورد مسخره کنندگان آمده. عَذابٌ مُهینٌ لقمان/ 6
طرح قرآن برای پیشگیری از این بیماری اجتماعی اگرازمسلمانان باشند ارشادونهی ازمنکرهمراه باخیرخواهی و استمداد از عواطف و توجه به صمیمیت و وحدت است. لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ حجرات/ 11.ونیزشناسایی زمینه های استهزاء وبرطرف نمودن زمینه های آن مانندبرطرف نمودن ضعف علمی، اقتصادی، نظامی ونظم اجتماعی و… ویاتبیین صحیح مواردی که سبب استهزاءشده است .مثلا عایشه و حفصه، صفیه را مسخره می کردند و می گفتند: یا بنت الیهودیة! پیامبر (ص) فرمود: چرا جوابشان را نمی دهی؟ تو در پاسخ بگو: أبی هارون نبی الله و عمی موسی کلیم الله و زوجی محمد رسول الله فما تنکران منی فقالت لهما فقالتا هذا علمک رسول الله (ص) فأنزل الله فی ذلک: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ (حجرات- 11) (بعد از ایمان همدیگر را احترام بگذارید) تفسیرالقمی، ج 2، ص 321.
واگرمسخره کنندگان ازغیرمسلمانان بودند یااین استهزاء ازروی جهل وناآگاهی است دراین صورت وطیفه ما تبیین وتوضیح آموزه های دینی همراه با مهرومحبت وکلام لین می باشد واگرازروی لجاجت وعناد باشد ضمن اینکه برمواضع دینی خود مقاوم وپای بند می باشیم وازرفتارناشایست آنان هیچ گونه سستی به خود راه نمی دهیم ازطرفی هم مامورنیستیم که حتما باآنان رابطه دوستانه برقرارکنیم بلکه وظیفه ما قطع رابطه دوستانه با کسانی است که دین ما را مسخره می کنند.لذا قرآن کریم می فرماید: لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفّارَ أَوْلِیاءَ مائده/ 57. اى کسانى که ایمان آورده اید! افرادى که آیین شما را به باد استهزاء و بازى مى گیرند- از اهل کتاب و مشرکان- ولىّ (دوست )خود انتخاب نکنیدو از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد